21/06/2017
Krematoriet.
Ja den vej skal vi alle jo paa et tidspunkt, hvordan forgaar den slags her i landet, ja det er sikkert forskelligt, ogsaa afhaengig af om man er thai eller farang, og saa dog ikke altid.
Naar en thai gaar bort kommer folk jo fra naer og fjern for at udvise den sidste respekt.
Man hoere ofte blandt farang at det er en fest, glem alt om det, det er dyb sorg.
Op til selve kremeringen kan der gaa adskellige dage, afdoede ligger i hjemmet paa koel, altsaa i en kiste som saa er i en koelekiste, der er pyntet op med blomster, billeder og mange andre fine ting. Naar man gaar hen og udviser respekt for afdoede saetter man sig ned, man wai'er og handfladerne roere gulvet 1 gang, altsaa ikke 3 gange som var det en munk, man taender 1 roegelspind.
Munke kommer hver dag tidligt morgen og aften og messer. Naar det saa er tid for kremering koeres kisten til et tempel. ( Jeg tager nu udgangspunkt i min svigerfars kremering ) Kisten blev fragtet fra hjem til tempel i Ning's bil, 300 mennesker moedte op op, 29 munke kom, der var soegt om 39 men de kunne ikke skaffes..........Templet er pyntet ligesaa med blomster, billeder osv. der bliver messet et par timer og saa naermer vi os.
Kisten kommer ud af koeleboksen, den bliver aabnet og sat hen foran ovnen, alle gaar 3 gange rundt om krematoriet med billeder af afdoede, munke, og mange med blomster og gaver til de efterladte. lige inden det sker gaar mange op til kisten, de bukke dybt, derefter aflevere man en udleveret blomst i kisten samtidigt med at man slaar 3 gange med en rogelsespind, kisten bliver skubbet ind og alle er knuste i sind inkl. mig selv. Asken forbliver saa i templet i 100 dage inden den kommer ind i den thailandske gravsten ( Ved ikke hvad den hedder paa thai )
Det var den korte version omkring kremering.