Vuollerim 6000 Natur och Kultur

Vuollerim 6000 Natur och Kultur Vuollerim 6000 Natur och Kultur Just nu pågår ett Leader Polaris- projekt för att bredda och utveckla verksamheten.

Vuollerim 6000 Natur och Kultur är ett arkeologiskt museum för alla åldrar, där du reser tillbaka 6000år i tiden och får uppleva forntiden med alla dina sinnen. Utställningen skildrar Norrbottens och Lapplands äldsta historia utifrån en stenåldersbosättning hittad knappt tre kilometer från museet.

19/07/2018

Vi är ledsna att behöva meddela att vi inte har öppet vår verksamhet i sommar😢
Vi vill säga stort och varmt TACK till alla som trott på oss och hjälpt och stöttat oss under dessa år🙏🏽💞
P.g.a höga hyreskrav från kommunen går det inte längre. Vi har kämpat i 8 år och hållit verksamheten igång med ideella krafter, men nu har orken tagit slut.
Vi är några eldsjälar som sagt att vi aldrig skulle ge upp, men nu har även vi varit tvungna att inse att det inte går längre.

We are sorry to announce that we haven’t opened our business this summer😢
We want to say big and warm THANK YOU to all who believed in us and helped and supported us during these years🙏🏽💞
Due to high rent requirements from the municipality, it is no longer possible. We have been fighting for 8 years and have run the business by volunteers but now the energy has come to an end.
We are some who said that we would never give up, but now we have also had to realize that it does not go any further.

Inser nu att man förstås tagit näver från hyddan till att göra upp eld med 😒😢😠😡
24/07/2017

Inser nu att man förstås tagit näver från hyddan till att göra upp eld med 😒😢😠😡

Information!Vi är medvetna om att vi har ett väldigt fint och uppskattat hus med tillhörande vacker och rofylld utemiljö...
23/07/2017

Information!
Vi är medvetna om att vi har ett väldigt fint och uppskattat hus med tillhörande vacker och rofylld utemiljö.
Vi tycker att det är roligt att man vill vistas i vårt område och i vår utemiljö😃 men det vore ännu mer roligt om ALLA skulle vara rädda om det vackra och rofyllda vi har att erbjuda!

Tyvärr upptäcker vi då och då ren vandalism i området 😡
T.ex har man roat sig med att plocka bort stora näverstycken från vår hydda som vi tar hand om efter konstens alla regler och som många turister tycker är väldigt rolig och intressant att besöka.
Dessutom har man gjort upp eld vid egna tillfälliga eldplatser och sedan bara lämnat skräpigt och tråkigt efter sig 😢
Man får gärna göra upp eld och göra det trivsamt och mysigt för sig, men man ska använda de platser som redan finns och är avsedda för detta. Dessutom måste man ALLTID ta bort skräpet efter sig.

Vi är idag några få eldsjälar som orkat kämpa oss kvar trots alla möjliga olika motgångar och jag (Rigmor) har jobbat här större delen av min semester i flera år, och hela semestern de sista åren, detta helt ideellt, bara för att turister ska ha möjlighet att besöka oss och höra historien om hur allt började en gång....
Då är det INTE ROLIGT att upptäcka sån här fullständigt meningslös skadegörelse.
Snälla hjälp oss att bevara vårt hus och område som en trivsam mötesplats för ALLA som vill!
Tack!

Välkommen till vårt fantastiska hus, som faktiskt förärades "Svenska träpriset" 1992. Bara det är anledning nog att göra...
09/07/2017

Välkommen till vårt fantastiska hus, som faktiskt förärades "Svenska träpriset" 1992. Bara det är anledning nog att göra ett besök.
Men du kan också få se ett stämningsfullt bildspel "Björnkvinnans folk" som visas i en sal med väldigt speciell utformning och design.
Dessutom kan du, om du vill, få historien berättad om hur det gick till när man bestämde sig för att göra en riktad sökning och till slt också fann en boplats som visade sig vara mer än 6000 år gammal.
Här säger vi INTE "se men inte röra" här säger vi "prova gärna på"... Tidsenliga kläder, verktyg, bruksföremål m.m. finns och är till för att provas.
Vi är ett ypperligt besöksmål för barn och föräldrar, eller mor/far föräldrar.
I sommar har vi också en utställning med gamla leksaker och strykjärn från Tyskland
Varmt välkomna!

09/07/2017

Även i sommar driver vi verksamheten helt ideellt!😀
Vår ambition är att ha öppet alla dagar under juli och augusti kl. 11 - 17, men det kan förstås uppstå sjukdom och andra akuta uppdrag....
DÄRFÖR, för att vara på den säkra sidan, ring gärna för att kolla, framför allt om du tänker åka en bit BARA för detta besök.
Du är välkommen att ringa 076-825 60 36 (Vuollerim6000/Arctic Circle Gateway 97) eller 070-357 13 65 (Rigmor)

Missa inte andra chansen att se dessa filmer på Vuollerim6000!Idag lördag kl 14 och kl 16Bensträckare i mitten med chans...
08/07/2017

Missa inte andra chansen att se dessa filmer på Vuollerim6000!
Idag lördag kl 14 och kl 16
Bensträckare i mitten med chans att äta soppa och fika. Varmt välkomna!
Arr: Adam Larsson-Auna och Vuollerim6000
Vänligen, dela gärna.....

06/07/2017

Det blev en trevlig kväll med dryga 50 besökare som tittade på filmerna. Många som också åt soppa och fikade.
Tack till dig Adam som såg till att denna kväll blev av!
Som sagt, om du missade har du en ny chans på lördag 8/7 kl 14 och kl 16. Välkommen då!

06/07/2017

MISSA INTE DETTA!!!

05/07/2017

Torsdag 6:e- och lördag 8:e juli, har vi glädjen att få erbjuda premiärvisningar av de två filmerna "Älvens löfte del 1 - Strömmens folk" och "Älvens löfte del 2 - Tidens vatten".
Båda filmerna har regisserats av Adam Larsson-Auna och är alltså inspelade i dessa trakter med bl.a. intervjuer av många bybor. Se ytterligare info nedan...

Den första filmen "Strömmens folk" visas torsdag kl. 16.30. Efter filmen blir det en "bensträckare" med möjlighet till mingel, att äta lite soppa och bröd eller fika. Den andra filmen "Tidens vatten" börjar visas kl. 18.30. Kostnaden är 50 kr/visning.
Lördagens visning blir kl. 14.00 och kl. 16.00
Välkomna!

Vuollerim på film – från stenåldern till idag!
Filmprojekt dedikerat till Vuollerimbygden avslutas med premiär på Vuollerim 6000, museet dedikerat till ortens 6000-åriga historia.
Dokumentärprojektet "Älvens Löfte", som tagit 4 år att färdigställa har den 6 juli 2017 premiär på museet Vuollerim 6000. Projektet som dedikerats åt Vuollerimbygden och dess historia har resulterat i två filmer (80 minuter styck) vilka tituleras "Strömmens Folk" och "Tidens Vatten".

Projektet påbörjades sommaren 2013 under ledning av Adam Larsson-Auna (regissör) och Erik Lundkvist (filmfotograf) med stöd från Jokkmokks Kommun, NLL och Leader Polaris.
Under två månaders tid dokumenterades både ortens historia och tillvaron i byn som den såg ut då. Arbetet fortsatte därefter ytterligare i tre år, men då utan ekonomiskt stöd.

Berättelsen om Vuollerimbygden påbörjas i film nummer ett, "Strömmens Folk" och tar vid kring tiden för samernas marknad i Sjokksjokk under medeltiden och fortsätter till kraftdammarnas tid i slutet på 1950-talet. Fortsättningen följer i film nummer två "Tidens Vatten", där fokus ligger på det före detta samhället Messaure, utgrävningarna vid Älvnäset och Vuollerims framtid.

05/07/2017

Årets besök av Ask Mr Nilsson blev lika lyckat som alla tidigare år! 😀
Denna gång var det 42 personer, främst från Stockholm/Göteborg, som besökte oss och fick ta del av vårt fantastiska hus och område.
Som vanligt glada, trevliga och positiva människor OCH intresserade!
Programmet var som tidigare d.v.s. inleddes med hemkokt blåbärsglögg, trumceremoni och bildspel. Därefter guidning och berättelsen om varför och hur museet kom till. Lite dåtid och lite nutid... Därefter en titt in i den rekonstruerade vinterbostaden.
Tack för besöket och varmt välkommen åter!

Nu har vi haft trevligt besök från Grahns lantbruksskola, Piteå. 15 studenter från Finland, Holland och Sverige serverad...
26/06/2017

Nu har vi haft trevligt besök från Grahns lantbruksskola, Piteå. 15 studenter från Finland, Holland och Sverige serverades vår matiga smörgås på hembakt ghakku och med i möjligaste mån lokalt producerat pålägg.
Tack för besöket välkommen åter!

01/06/2017

Blir man glad och stolt....eller blir man glad och stolt... 😃

Till Jokkmokks kommun och Vuollerim 6000

Efter vårt besök den 26 maj i år på Vuollerim 6000 år vill vi framföra ett varmt tack till alla dess eldsjälar och till Jokkmokks kommun som gör detta levande museum möjligt!

Vi är mycket imponerade av att utställningen förmedlar forntiden på ett så handfast sätt - att besökaren välkomnas att hantera kopior av gamla redskap och klä sig som man kanske gjorde. Fantasin stimuleras också genom det suggestiva bildspelet och de öppna husen på gården.

Vi uppskattade mycket det professionella och djupt inspirerande mottagandet och hoppas att verksamheten även i fortsättningen får allt det stöd den behöver för att kunna fortleva.

Vänliga hälsningar
Christer Erlandson
Ålderman i Skansens byalag

Skansens byalag har som ändamål att stödja Skansen i dess strävan att levandegöra svensk kultur och natur. Byalaget når detta genom att
- främja kunskapen om och känslan för Skansen och dess kulturhistoriska verksamhet,
- sprida kunskap om arbetsliv och hantverk på landsbygden i äldre tid och göra det genom aktiva insatser i Skansens programverksamhet,
- organisera studiecirklar, kurser, utflykter och annat inom Byalaget för att öka medlemmarnas kunskap om Skansen och kulturhistorisk verksamhet i allmänhet.

Adress

Murjeksvägen 31
Vuollerim
96030

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Vuollerim 6000 Natur och Kultur postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Organisationen

Skicka ett meddelande till Vuollerim 6000 Natur och Kultur:

Dela