Miljöpartiet de gröna på Gotland

Miljöpartiet de gröna på Gotland Miljöpartiet vill skapa ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt långsiktigt hållbart samhälle. www.mp.se/bli-medlem

Bli medlem för att få mer information och möjlihet att vara med att påverka: https://www.mp.se/bli-medlem/ 💚💚💚 Region- och lokalavdelning av Miljöpartiet de gröna på Gotland

POLICY FÖR FACEBOOKSIDAN
• Vi inom Miljöpartiet älskar att diskutera och kommunicera politik för en långsiktigt ekonomisk, ekologisk och socialt hållbar utveckling av Gotland, Sverige och världen.

• Vår Facebooksida är en n

aturlig mötesplats för de som vill bli inspirerade, hitta fakta och information och eller bara är nyfikna på oss.

• Vi förbehåller oss rätten att undanbe oss och att radera innehåll om vi bedömer att detta är kränkande eller stötande, marknadsför andras verksamheter, är brottsliga, inte håller sig till ämnet, bryter mot personuppgiftslagen eller liknande.

• Den som bryter mot denna policy kan stängas av från sidan.

Vilken folkfest! 💚Igår tog vårt fantastiska lag sig runt Blodomloppet i Visby tillsammans med över 2 000 deltagare. En h...
17/06/2026

Vilken folkfest! 💚

Igår tog vårt fantastiska lag sig runt Blodomloppet i Visby tillsammans med över 2 000 deltagare. En härlig kväll fylld av rörelseglädje, gemenskap och engagemang.

Stort tack och bra jobbat till vårt lag - och till alla andra löpare, motionärer, barn och fyrbenta deltagare som bidrog till den fina stämningen! 🐶

Sista fullmäktige innan de politiska mötena tar en sommarpaus - nu blir det full fokus på valet och valrörelsen! 💚 Vi hi...
16/06/2026

Sista fullmäktige innan de politiska mötena tar en sommarpaus - nu blir det full fokus på valet och valrörelsen! 💚 Vi hinner med ett fullmäktigemöte i höst innan en helt ny församling av ledamöter samlas. Somliga är kvar men vi är så glada att vi faktiskt har en hel del nya kandidater på listan till fullmäktige. Om bara några veckor har du chansen att rösta på någon av dem! ⭐️ På bilden ser ni delar av vår fullmäktigegrupp, efter nästa val ska Miljöpartiet ha ännu fler ledamöter för att kunna få igenom så mycket grön politik som möjligt!

Alla partier på ön skriver i dag tillsammans i Svenska Dagbladet om färjan, en av våra viktigaste frågor. Här är ett utd...
16/06/2026

Alla partier på ön skriver i dag tillsammans i Svenska Dagbladet om färjan, en av våra viktigaste frågor. Här är ett utdrag:

”Nu stundar Almedalsveckan och semestern, en tid då tiotusentals människor tar färjan för att besöka Gotland, Sveriges största ö. För oss som lever här är färjan inte en säsongsbetonad resurs utan vår livlina till fastlandet. För att ön ska vara livskraftig måste förbindelserna fungera som en tillförlitlig landsväg året om.

Regeringens besked om att avsätta 125 miljoner kronor för sänkta biljettpriser i Gotlandstrafiken under kommande halvår är ett viktigt och välkommet steg. Det visar att de ser behovet av förändring och det markerar en ny riktning för Gotlands tillgänglighet. Men satsningen måste ses som början, inte slutet, på arbetet. Gotland behöver en långsiktig lösning.

Gotland är det enda länet i Sverige utan riksvägar. Färjan är den landsväg som knyter oss samman med resten av landet. Trots detta betraktas trafiken till och från Gotland i praktiken som olönsam kollektivtrafik. Det är ett grundläggande systemfel. Resultatet blir att Gotlands förbindelse med fastlandet behandlas som en kostnad och inte som den samhälls­bärande infrastruktur den faktiskt är, vilket gör att Trafikverkets uppdrag blir att pressa kostnaderna i upphandlingarna.

Regeringen bör nu ta nästa steg och slå fast principen att Gotlandstrafiken ska hanteras och finansieras som ersättning för en broförbindelse och prissättas enligt en svensk landsvägsprincip. Med inspiration från Danmark bör ett sådant system utformas under kommande mandatperiod och införas senast 2035.

En landsvägsprincip skulle innebära att resor och transporter till och från Gotland prissätts utifrån färjans funktion som en landsväg, och inte som en tjänst där marknadskrafter styr priset. WSP har på uppdrag av Region Gotland tagit fram en analys av hur en svensk landsvägsprincip skulle kunna utformas. Om kostnaden skulle motsvara vad det kostar att bila samma sträcka på land skulle enligt deras beräkningar en familj med bil betala cirka 400 kronor enkel väg med Gotlandsfärjan. Det är långt ifrån hur det ser ut idag.

Att fullt ut integrera Sveriges enda ö-region i den nationella transportinfrastrukturen är inte en regional särfråga. Det är en fråga om nationell rättvisa och om att hålla ihop Sverige.”

Meit Fohlin (S), regionstyrelsens ordförande
Håkan Onsjö (M), regionfullmäktiges ordförande
Johan Malmros (C), regionstyrelsens andre vice ordförande
Saga Carlgren (V), regionråd i opposition
Maya Arfvidson (MP), gruppledare
Grym Sara Westberger (KD), vice gruppledare
Ulf Klasson (L), styrelseledamot
Lars Engelbrektsson (SD), gruppledare

Länk i kommentarerna till texten i sin helhet.

Idag samlades fullmäktigegruppen och våra kandidater på listorna i Sundre för att utbyta erfarenheter och peppa varandra...
13/06/2026

Idag samlades fullmäktigegruppen och våra kandidater på listorna i Sundre för att utbyta erfarenheter och peppa varandra inför sommaren.

Vi kan konstatera att vi har ett fantastiskt gäng som kandiderar, att vi har medvind i opinionen och att vi är enade om att politik blir bäst när man arbetar som ett lag.

Det är precis vad det här gänget kommer att göra – full fart framåt för så mycket grön politik som möjligt under nästa mandatperiod 🌿

Politik som sätter vattnet, klimatet, barnen, jämställdheten och demokratin först.

För ett grönare, hållbarare och mer medmänskligt Gotland! 💚

Nu kör vi!

En rykande färsk debattartikel i lokalbladet: ”På miljö- och byggnämndens senaste möte togs ett farligt beslut. Ärende n...
09/06/2026

En rykande färsk debattartikel i lokalbladet:

”På miljö- och byggnämndens senaste möte togs ett farligt beslut. Ärende nummer tre på dagordningen gällde ett svar på en remiss från regeringen; som vill ta bort länsstyrelsen som remissinstans vid överklaganden av ärenden enligt plan- och bygglagen och miljöbalken - alltså ärenden som rör byggnation och verksamheter med miljöpåverkan. Regeringen vill även avgiftsbelägga överklaganden samt ta bort möjligheten att överklaga till Högsta domstolen.

Att ta bort länsstyrelsen som instans vid överklaganden till mark- och miljödomstolsväsendet skulle vara ödesdigert på många sätt för Gotland. Det är länsstyrelsen som har lokalkännedom och objektivt kan värdera de argument som framförs till domstolen vid bygg-, plan- och miljöärenden. Tas länsstyrelsens kunskap i dessa frågor bort måste domstolen själv försöka ta fram fakta, vilket gravt försenar varje process samt sänker kvaliteten på domsluten.

När ärendet var uppe i miljö- och byggnämndens arbetsutskott hade förvaltningen skrivit ett kritiskt yttrande om remissen och ställt sig tveksam till reformen, de menar att förändringen är skadlig för Gotland. Detta gillade inte nämndens ordförande Ragnar Gustavii (M), som yrkade på att förvaltningen skulle skriva om yttrandet och ställa sig positiva till att ta bort länsstyrelsen som remissinstans, i detta instämde då Centerns Lars Thomsson. Till mötet med nämnden hade förvaltningen ändrat skrivningen till att vara positiv, vilket då röstades igenom. Endast Miljöpartiets Karl-Allan Nordblom röstade då på förvaltningens ursprungliga och mer kritiska skrivning.

Det är i många frågor uppenbart att den moderatledda regeringen, som egentligen styrs av SD, vill riva sönder mycket av den tillsyn och styrning som sker från våra myndigheter och som är till för att skydda medborgarna från skadlig exploatering och miljörisker – särskilt i känsliga områden som Gotland. Borttagandet av skyddet mot kärnkraft i landets kustområden är ett exempel av flera på detta.

Nu vill Moderaterna tydligen också ta bort strandskyddet utefter våra kuster. Ett skydd som har varit särskilt viktigt för Gotland och där länsstyrelsen är en av de viktigaste instanserna för att garantera strandskyddet närhelst kommunpolitiker och andra är okunniga och klåfingriga.

Det är märkligt att bara Miljöpartiet i regionen ser problemet med att Moderaterna tillåts riva upp våra olika skyddsfunktioner, i detta fall länsstyrelsens roll. Tänk på det inför det kommande valet.”

Maya Arfvidson (MP), regionstyrelsen
Tomas Rådkvist (MP), tekniska nämnden
Karl-Allan Nordblom (MP), miljö- & byggnämnden
Isak Jannert (MP), riksdagskandidat

En ny Novus-undersökning visar att Miljöpartiet ökar från 5,4 % till 6,8 % lokalt och från 6,5 % till 8 % i riksdagsvale...
08/06/2026

En ny Novus-undersökning visar att Miljöpartiet ökar från 5,4 % till 6,8 % lokalt och från 6,5 % till 8 % i riksdagsvalet. Vi är otroligt glada och tacksamma för det växande stödet. Allt fler ser behovet av en politik som tar ansvar för framtiden, klimatet och människors vardag. Den gröna politiken behövs mer än någonsin
! 💚

06/06/2026

Glad nationaldag! 🇸🇪 Vi passade på att uppmärksamma Gotlands landskapsdjur - igelkotten 🦔 Många pratade om hur tråkigt det är att vi oftast bara ser kottarna när de ligger överkörda och allt mer sällan ute i naturen där de hör hemma. Igelkotten är viktig för den biologiska mångfalden och vi behöver verkligen göra mer för att skydda och bevara vårt gulliga landskapsdjur! 💚

03/06/2026

🚴 Hurra på cykelns dag! Idag firade vi genom att vara ute och kampanja för ett grönare Gotland. Att ta cykeln är bra för både hälsan och klimatet. Vi vill arbeta för en cykelvänlig ö och att fler ska ha möjlighet att både cykla och åka kollektivt. Tack till alla som stannade och pratade med oss!

Vi kan bara hålla med våra språkrör Daniel Helldén och Amanda Lind. Arbetet måste nu fortsätta för att på riktigt få sto...
01/06/2026

Vi kan bara hålla med våra språkrör Daniel Helldén och Amanda Lind. Arbetet måste nu fortsätta för att på riktigt få stopp på tonårsutvisningarna! 💚

Tack till alla som kämpat mot tonårsutvisningarna!

Det är tydligt att vi har pressat regeringen väldigt hårt. Från att ha kallat problematiken “löjlig” så har man successivt gått med på att göra allt större förändringar.

Nu har regeringen till slt presenterat sitt förslag på hur de vill stoppa tonårsutvisningarna, något som aldrig hade gått utan press från oppositionen och rörelsen!

Vad konsekvenserna skulle bli var tydliga redan när regeringen valde att ta bort ventilen för särskilt ömmande omständigheter 2023. Ändå valde Tidö att gå vidare, något som man nu försöker sopa under mattan. Det är inte att ta ansvar!

Ungdomars liv har redan hunnit slås i spillror. Vi vet fortfarande inte hur lång tid det tar innan de får sina liv tillbaka. Det är också fortfarande oklart om alla ungdomar omfattas, till exempel Darya som hunnit passera 21 år och är i Iran. Eller Bader, som kom till Sverige utan sina föräldrar och har fyllt 21 år.

Flera gånger under pressträffen lyfte migrationsminister Johan Forssell att ungdomar som har gjort ”allting rätt” ska få stanna. Vad händer med de ungdomar som någon gång gjort något fel, om man mådde dåligt i gymnasiet och inte klarade skolan så bra? Måste invandrarungdomar vara helt perfekta för att stanna i Sverige? De uttalanden från Forssell sitter kvar som en tagg.

Nu måste arbetet fortsätta för att på riktigt få stopp på tonårsutvisningarna!

Adress

Österväg 5
Visby
62145

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Miljöpartiet de gröna på Gotland postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Organisationen

Skicka ett meddelande till Miljöpartiet de gröna på Gotland:

Dela