Blågröna Växjö

Blågröna Växjö För ordnad ekonomi, fler jobb, mer kunskap och bättre miljö

💚 ÅTTA ÅR MED OMSORGSTAGAREN I FOKUS 💙Blågröna Växjö har alltid haft människan och omsorgstagaren i fokus! Omsorgen i Vä...
21/04/2022

💚 ÅTTA ÅR MED OMSORGSTAGAREN I FOKUS 💙

Blågröna Växjö har alltid haft människan och omsorgstagaren i fokus! Omsorgen i Växjö kommun använder samma planeringsverktyg för insatser i hemtjänsten som till exempel de S-styrda kommunerna Kalmar och Uppsala. Det är alltså skillnad på S i majoritet och S i opposition. Socialdemokraterna förstår egentligen att det inte handlar om någon minutjakt, utan om att se till att omsorgstagare får likvärdiga insatser och medarbetarna ett modernt planeringsverktyg men det vinner man förstås inga röster på. S blundar som vanligt dessutom för både pandemins påverkan på omsorgen och de kompetensförsörjningsutmaningar som hela Sveriges vård och omsorgssektor står inför. Bristen på kompetenta medarbetare börjar märkas redan idag och kommer inte att minska i framtiden, därför behöver vi hitta nya sätt att jobba på genom exempelvis fler tekniska lösningar. Låt oss utveckla varför vi måste hitta nya vägar fram för att trygga morgondagens välfärd.

Sverige och Växjö står inför stora utmaningar kopplade till förändringar i demografin. Fram till 2026 behöver välfärdssektorn enligt SKR, Sveriges kommuner och regioner öka med cirka 200 000 anställda. Utöver det tillkommer ungefär 300 000 pensionsavgångar under samma period. Största behovsökningen återfinns inom gymnasieskola, vård och omsorg i kommunerna och allra mest inom äldreomsorgen. Det innebär att nästan var tredje ung människa i Sverige skulle behöva välja en vård- och omsorgsutbildning framöver om vi fortsätter jobba på samma sätt som i dag. Vi tror att alla inser att det med mycket stor sannolikhet inte kommer att bli så.

Det är inte ens realistiskt att tro att andelen som söker sig till dessa yrken fördubblas. Det ställer därför en rad krav på omställning. Teknikutveckling och digitalisering är en viktig del för att underlätta och lösa framtidens kompetensförsörjning och befria medarbetare från vissa arbetsuppgifter. Blågröna Växjö har särskilt prioriterat validering, kompetensutveckling och specialisttjänster för att ge medarbetarna möjlighet till personlig utveckling. Samtidigt driver vi på för att Växjö kommun ska ha en omsorg i framkant där digitalisering och teknisk utveckling ska bidra till mervärde för våra omsorgstagare och avlastning för medarbetarna. Ett tydligt exempel på detta är nattkameror som ger både ökad trygghet och förbättrad sömnkvalitet hos våra omsorgstagare samtidigt som det förenklar arbetet för våra medarbetare.

Den viktigaste resursen är dock inte tekniken, utan friska, välmående medarbetare som trivs och är goda ambassadörer för omsorgen som yrke och arbetsplats. Redan innan pandemin inledde vi ett intensifierat arbete med att stärka förutsättningarna för ett långt och hållbart arbetsliv i Växjö kommun. Betydelsen av det arbetet har i spåren av pandemin blivit ännu viktigare. Att trygga kompetensförsörjningen handlar inte om att bara anställa fler, utan att vårda och behålla de medarbetare vi redan har. Fler ska både vilja och orka arbeta längre för att vi ska kunna minska den årliga behovsökningen till följd av pensionsavgångar. Det kräver förändrat arbetssätt och nya lösningar. Det medarbetarnära ledarskapet har en avgörande betydelse och därför fortsätter vi satsa på våra chefer och riktar särskilda friskvårdssatsningar hela vägen ner till enhets- och verksamhetsnivå. 
Vi i den blågröna majoriteten ser de framtida utmaningarna och genom att ta dem på allvar och verkligen arbeta för en hållbar förändring tar vi ansvar för framtidens omsorg, skriver Ulf Hedin (M), ordförande i omsorgsnämnden och Anna Zelvin (KD), vice ordförande i omsorgsnämnden

Blågröna Växjö har alltid haft människan och omsorgstagaren i fokus!

👩‍🌾 TILLSYNSAVGIFT FÖRESLÅS SLOPAS 🌾Lantbrukare och åkerier är branscher som i hög utsträckning påverkas av orolighetern...
05/04/2022

👩‍🌾 TILLSYNSAVGIFT FÖRESLÅS SLOPAS 🌾

Lantbrukare och åkerier är branscher som i hög utsträckning påverkas av oroligheterna i vår omvärld. Många näringsidkare dras med stora kostnadsökningar. Därför vill vi precis som under pandemin vidta åtgärder för att bidra till ett starkt och växande näringsliv. Vi ger därför uppdraget att slopa tillsynsavgifterna för lantbruk och åkerier i syfte att bidra till minskade kostnader för vårt lokala näringsliv.

Det är även viktigt att vi står fast vid kommunens målsättning om att öka mängden svenskt, ekologiskt och närproducerat i våra inköp trots de prisökningarna som vi nu ser. Att stötta våra lokala livsmedelsproducenter handlar både om att främja lokalt företagande och att stärka vår lokala krisberedskap, säger Andreas Olsson (C), ordförande i kommunstyrelsens organisations och personalutskott.

När tillsynsavgiften nu slopas, innebär det inte att miljötillsynen uteblir. Våra verksamhetsbesök är viktiga för att vi ska kunna stödja våra lokala företagare i arbetet med att hålla hög kvalitet och genom att ge råd om hur verksamhetsutveckling och hur efterlevnad av lagkrav kan gå hand i hand, säger Anders Landin (L), ordförande miljö och hälsoskyddsnämnden

Krisen har succesivt trappats upp i flera branscher sedan i höstas med en kraftigt ökad prisutveckling som följd. Våra lantbrukare är betydelsefulla livsmedelsproducenter och spelar en viktig roll för den nationella och lokala krisberedskapen. Vi med dessa åtgärder bidra till att stötta våra värdefulla livsmedelsproducenter.

31/03/2022

BESÖK PÅ BRAÅS RIDKLUBB OCH VÄXJÖ VIPERS

Häromdagen besökte Blågröna i kultur- och fritidsnämndens arbetsutskott Braås ridklubb och Växjö Vipers för att höra mer om hur deras utvecklingsplaner ser ut efter det att de under hösten tilldelades extra medel efter att Blågröna Växjö valt att göra en riktad satsning om 25 miljoner kronor till ridsporten och ett antal föreningar i Växjö kommun.
Blågröna Växjös satsning på ett extra stöd syftar främst till att stärka föreningarnas investeringsmöjligheter i sina anläggningar och lokaler, där bland annat Braås ponny och ridklubb är en av de prioriterade klubbarna.

Det extra stödet till föreningar är uppdelat i tre delar:

✅ Föreningar som är verksamma inom ridsporten - har ett väl dokumenterat behov av olika typer av investeringar främst i sina anläggningar.

✅ Portabla golv för olika ändamål - behov av investeringar som möjliggör en flexibilitet i befintliga lokaler för att kunna ta emot evenemang inom idrott, kultur och möten.

✅ Braås aktivitetspark – ny mötesplats för föreningar och privatpersoner.

Satsningen möjliggjordes tack vare ordning och reda i ekonomin, ökade skatteintäkter och statsbidrag som ledde till det överskott som Växjö kommun upparbetade för 2021. Pengarna kommer nu kommuninvånarna till del i en rad olika prioriteringar som kommer presenteras de kommande veckorna.

Hör Jon Malmqvist (Kd), ordf. kultur och fritidsnämnd berätta mer i videon om föreningarnas utvecklingsplanerna tillsammans med Kerstin Hultquist och Lena Blomquist från Braås ridklubb och Mathias Jordevik och Edvard Wiberg från Växjö Vipers "

🌍 2022 ÅRS EARTH WEEK INVIGD ♻️I förmiddags invigdes årets Earth Week av ordförande i kommunstyrelsens hållbarhetsutskot...
21/03/2022

🌍 2022 ÅRS EARTH WEEK INVIGD ♻️

I förmiddags invigdes årets Earth Week av ordförande i kommunstyrelsens hållbarhetsutskott Magnus P. Wåhlin (MP). Invigningen ägde rum vid vattentorget och önskekupolen där kommuninvånare i år har möjlighet att skriva önskelappar om vad en mer hållbar morgondag kan innebära. Dagen till ära blev förskolebarn först ut med att sätta upp sina önskningar om hur framtidens hållbara Växjö kan tänkas bli.

Årets Earth Week är den åttonde i raden och avslutas traditionsenligt genom att symboliskt släcka våra lampor under Earth Hour, den 26 mars, mellan klockan 20.30-21.30.

Veckan som kommer bjuder in till ett fullspäckat program och flera aktiviteter. Mer om dessa kan ni läsa via länk till Upplev Växjö i kommentarsfältet nedan 👇

🌍 TILLSAMMANS GÖR VI STOR SKILLNAD FÖR KLIMATET 📰Växjö kommun har under många år varit både en nationell och internation...
16/03/2022

🌍 TILLSAMMANS GÖR VI STOR SKILLNAD FÖR KLIMATET 📰

Växjö kommun har under många år varit både en nationell och internationell föregångare i miljö- och klimatarbetet. När Växjö Energis (VEAB) klimatbokslut för 2021 presenterades i dagarna stod det klart att bolaget tillsammans med kommuninvånarna fortsätter gå i bräschen för en mer hållbar framtid för kommande generationer.

Det oberoende utredningsföretaget Profu som sammanställt klimatbokslutet framhäver tydligt den positiva effekten och betydelsen av VEABs målmedvetna hållbarhetsarbete. Under 2021 minskade klimatpåverkan ytterligare i förhållande till 2020 och bolagets verksamhet bidrog till att undvika utsläpp av 205 600 ton koldioxidekvivalenter. Summan av all klimatpåverkan är negativ vilket innebär att det uppstår mindre utsläpp med Växjö Energis verksamhet än utan.

Blågröna Växjö har under de två senaste mandatperioderna arbetat långsiktigt och strategiskt för att kommunen ska fortsätta ligga i framkant när det gäller vår klimatpåverkan. VEAB blev i december 2019 först i Sverige med att ha en 100 procentigt fossilfri produktion av fjärrvärme, fjärrkyla och el.

Tack vare den omställning som gjorts har bolaget tillsammans med sina kunder minskat klimatbelastningen så mycket, att det kan jämföras med om alla invånare i Växjö kommun avstod från att köra bil under två år, skriver Christer Wånehed (M), ordförande VEAB, Cheryl Jones Fur (MP), ledamot VEAB, Anders Haggren (C), ledamot VEAB, Gustaf Bergström (KD), ersättare VEAB och Michael Färdig (L), ledamot VEAB.

Läs hela artikeln via länken i kommentarsfältet här 👇

📰 SKÖTSAMHET SKA PREMIERAS I KOMMUNENS AVGIFTER 📋Många företag och föreningar behöver söka tillstånd av olika slag för a...
02/03/2022

📰 SKÖTSAMHET SKA PREMIERAS I KOMMUNENS AVGIFTER 📋

Många företag och föreningar behöver söka tillstånd av olika slag för att bedriva sin verksamhet. De får betala avgift för tillståndet. Därefter ska kommunen bedriva tillsyn för att kontrollera att tillståndet efterlevs. Även för tillsynen ska tillståndshavaren betala avgift enligt befintlig lagstiftning. Avgifterna kan konstrueras på olika sätt.

Tillstånd söks ibland från statliga myndigheter, ofta från kommunen. Växjö kommun är en politiskt styrd organisation. Det innebär att vår myndighetsutövning givetvis har lagstiftningen som ramverk, men att ambitioner, riktlinjer, prioriteringar och avgifter avgörs demokratiskt av lokala politiker. Vi ska upprätthålla sunt förnuft, sans och balans.

Myndighetsutövningen kan skilja sig mellan kommuner. Det kan så klart vara komplicerat, men kan i stället användas som en konkurrensfördel. Blågröna Växjö arbetar för att det ska vara enkelt att starta, driva och utveckla företag i vår kommun. Det är en politisk uppgift att tillvarata allmänintresset i myndighetsutövningen, som ofta utgår från mer enskilda intressen.

Avgifterna kan också skilja sig mellan kommuner. Både nivån och konstruktionen. Blågröna Växjö har några styrande principer som vi ska tydliggöra i alla avgiftsregelverk och som grundar sig i den reformering av alkoholavgifterna som genomfördes förra året:

✅ Ingen avgift utan tillsyn. Sveriges kommuner och regioner (SKR) rekommenderar ofta årsavgifter eller andra modeller som inte baserar sig på faktisk tillsyn. Tillstånds- och tillsynsavgifter ska baseras på faktiskt utfört arbete. Skötsamma tillståndshavare kommer få kortare tillsyn när det är ordning i verksamheten och när tillsyn kan ske mer sällan om risken för fel bedöms som låg.

✅ Tak för avgifter. För att skapa förutsägbarhet och styra ambitionsnivån för kommunens kontroll ska det sättas tak för avgifterna, om inga fel upptäcks. I alkoholavgifterna finns exempelvis ett tak på två timmars tillsyn, men möjlighet att besluta om fördjupad tillsyn på löpande räkning om det upptäcks fel eller slarv.

✅ Prioritera allvarliga fel. Tillsynsverksamheten ska prioritera allvarliga fel. Det är exempelvis viktigare att jaga kriminella som vill använda restauranger som bulvan, än om en i övrigt skötsam restaurang vid ett tillfälle gör ett mindre slarvfel.

LRF tar upp ett aktuellt exempel där det blivit fel och där avgifterna inte följer våra principer. Detta kommer åtgärdas, göras om och göras rätt. Miljö- och hälsoskyddsavgifterna ska inte höjas på detta sätt för redan pressade lantbrukare. Jordbruket står inför rekordhöga kostnadsökningar på en rad områden då behöver de inte ökade tillsynskostnader ovanpå det. Då ska vi vara särskilt varsamma. Avgiftsmodellen ska inte baseras på årsavgifter oberoende av faktiskt utfört arbete, skriver Andreas Olsson (C), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande,
Oliver Rosengren (M), kommunalråd och Anders Landin (L), ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden i Smålandsposten.

🍽 VERKSAMHETSBESÖK PÅ RESTAURANGSKOLAN 👩‍🍳Idag besökte några av oss restaurangskolan på Kungsmad. På bilderna kan ni se ...
17/02/2022

🍽 VERKSAMHETSBESÖK PÅ RESTAURANGSKOLAN 👩‍🍳

Idag besökte några av oss restaurangskolan på Kungsmad. På bilderna kan ni se Anna Tenje, ordförande i kommunstyrelsen och Andreas Olsson, vice ordförande i kommunstyrelsen tillsammans med Caroline och Andreas från Kungsmad som berättade om utbildningarnas fantastiska utveckling.
Eftermiddagen bjöd på rundvisning i restaurangen, tillagningsköket, bageriet och nya matsalen och den egna butiken.

På Kungsmadskolans restaurang- och livsmedelsprogram utbildas morgondagens arbetskraft i:

🍽 Kök och servering - utbildningen sker i nybyggda toppmoderna lokaler med allt från styckrum och kök till matsal och vinkällare. Maten planeras och tillagas med både kreativitet och kärlek.

🥨 Bagare och konditor - utbildningen med anor och tradition ger en bred grund för yrket och blandar praktiska uppgifter med service, ekonomi och regler för livsmedelsbranschen.

Detta är yrken som det finns ett stort behov av på arbetsmarknaden. Medan många andra restaurangprogram runt om i Sverige ser sviktande söktryck till sina utbildningar i spåren av pandemin, går Kungsmadskolans restaurang- och livsmedelsprogram mot strömmen och ökar antalet sökande till nästa årskull.

Stort tack för ett intressant och besök!

👩‍🍳 HÖGT BETYG FÖR MAT SOM LEVERERAS TILL HEMMET 🍽Ny enkätundersökning visar att personer som får mat hemlevererad genom...
16/02/2022

👩‍🍳 HÖGT BETYG FÖR MAT SOM LEVERERAS TILL HEMMET 🍽
Ny enkätundersökning visar att personer som får mat hemlevererad genom Växjö kommuns matdistribution är generellt sett nöjda – både med smak, variation och portionsstorlek. Det visar att Blågröna Växjös långsiktiga arbete med att utveckla matdistributionen har gett resultat.
Det är mycket glädjande med detta fina resultat och att de äldre uppskattar maten. Att få god och näringsriktig mat är en viktig del av vardagen. Detta är ett kvitto på personalens kompetens och viktiga engagemang, säger Andreas Olsson (C), kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsens organisations- och personalutskott.

Undersökningen visar att 90 procent av de som har svarat tycker att maten smakar mycket bra eller bra. När det gäller variationen på maten var 90 procent mycket nöjda eller nöjda. 88 procent var också mycket nöjda eller nöjda med storleken på portionerna. Även om många är nöjda kan vi alltid bli bättre. I enkätens öppna fråga får vi en del förbättringsförslag som tas med oss i det fortsätta arbetet.

Det är vår drivna och engagerade personal som gjort ett fantastiskt arbete. Under 2022 satsar vi extra på våra medarbetare i måltidsorganisationen genom riktade kompetensutvecklingssatsningen i syfte att främja personlig utveckling och ännu högre kvalitet.

🏫 VI ÄR INTE NÖJDA FÖRRÄN VÅRA LÄRARE ÄR NÖJDA 👩‍💻Vi har två system från IST, IST lärande och Saits. IST lärande impleme...
15/02/2022

🏫 VI ÄR INTE NÖJDA FÖRRÄN VÅRA LÄRARE ÄR NÖJDA 👩‍💻

Vi har två system från IST, IST lärande och Saits. IST lärande implementerades 2017 och Saits började vi använda vid starten av höstterminen förra året. Det står helt klart att båda tjänsterna har problem, och att våra medarbetare upplever systemet som tungarbetade. Det har förekommit driftsstörningar där kapaciteten har varit för låg, och det har också förekommit rena buggar. De senaste veckorna har jag fått till mig berättelser där lärare som arbetat på en friskola för att sedan börjar hos oss vittnar om att det som tidigare krävde ett system, hos oss kräver elva olika system. En annan lärare berättar om hur hon använde s*x timmar av en studiedag för att genomföra ett moment i en av IST:s tjänster, men att systemet hela tiden krånglar och att allt läraren skriver in försvinner. Detta är totalt oacceptabelt. Så här ska det självklart inte gå till!

Våra IT-system ska vara ett stöd för våra medarbetare, och när det inte upplevs på det viset så blir det i stället en belastning. Det är inte acceptabelt. Jag värnar våra medarbetares arbetsmiljö, och våra digitala system är en del av den arbetsmiljön – som måste fungera.

Våra digitala system är också viktiga för både elever och vårdnadshavare. Systemen ska vara lätta att arbeta i för våra medarbetare, men också smidiga att förstå och hantera för elever och deras föräldrar.

Vad gör vi åt det?

✅ Vi kräver vite! Gällande IST lärande så valde kommunen att inte betala för de delarna som inte var färdiga och eller fungerade vid införandet. Nu vid implementeringen av Saits så har vi i stället valt att gå en annan väg och kommer att utkräva vite för de delar som inte fungerar. Förvaltningen håller på att sammanställa en lista över de funktioner som inte fungerar, och jag kräver att den ska tas fram skyndsamt.

✅ Åtgärder måste fram på bordet. Den arbetsgrupp som har arbetat intensivt under hösten med både representanter från förvaltningen, lärarkåren och IST ska ta fram förslag på hur vi skyndsamt kan göra åtgärder som kommer underlätta för våra medarbetare. Nu behövs handling, och jag vet att de som arbetar med systemet dagligen vet allra bäst vilka de åtgärderna är.

✅ Lägg grunden för hur vi vill ha det, genom att lyssna in våra medarbetare! Ifrån nämndens sida har vi initierat en utvärdering för att lägga grunden för hur våra medarbetare vill ha det. Därför genomförs nu ett omfattande arbete för att se hur våra medarbetare upplever att arbeta i våra olika digitala system, vilka fungerar bra – och vilka behöver bytas ut? Om du har tankar du vill dela med dig av, tveka aldrig på att berätta det för oss! Vi vill lyssna in er och utforma våra upphandlingar efter de krav som våra medarbetare ser behöver ställas på våra digitala system.

✅ Vi för en ständig dialog med IST. Ordförande Ida kommer personligen att träffa IST:s ledning nästa vecka för att trycka på att systemen MÅSTE fungera. Vi är inte nöjda förrän våra lärare är nöjda.

✅ Vi står redo att byta leverantör om så krävs. Man ska dock ha med sig, att det inte så enkelt att bara byta ett system rakt av. Vi är lagstadgade att upphandla digitala tjänster, och sådana processer tar tid. Vilket såklart är frustrerande när vi står i ett läge där vi inte är nöjda med det systemet vi har. I den utredning som vi nu gör så hoppas jag att det kan bli väldigt tydligt hur vi ska utforma upphandlingen för att våra lärares digitala arbetsmiljö ska bli så bra som möjligt.

Avslutningsvis så vill vi skicka ett stort och innerligt tack till alla våra medarbetare. Pandemin har varit prövande för oss, men att samtidigt arbeta med ett system som brister, det är inte enkelt. Ni är fantastiska, och vi uppskattar stort att ni hör av er med era synpunkter, skriver Ida Eriksson (M), Torgny Klasson (L), Tina Sturesson (C), Åsa Björkman (KD), Magnus Folcker (MP) för Blågröna Växjö i utbildningsnämnden i dagens Smålandsposten

🏫 STOR SATSNING NÄR ÅBY SKOLA BYGGS OM  👩‍🏫I förra veckan fattade utbildningsnämnden om att temporärt hyra in paviljonge...
11/02/2022

🏫 STOR SATSNING NÄR ÅBY SKOLA BYGGS OM 👩‍🏫

I förra veckan fattade utbildningsnämnden om att temporärt hyra in paviljonger till Åby skola för undervisning och matsal. Åby är i stort behov av modernisering och invändig ombyggnation. Därför satsas nu 5 miljoner för att bygga om och hitta en permanent och framtidssäkrad lösning för Åby skola och förskola.

Kommunstyrelsen har sedan tidigare beslutat om att satsa 4 miljoner ombyggnation av köket i Åby skola för att möta morgondagens behov.

Paviljongerna och ombyggnation av förskolelokaler startar våren 2022 och beräknas klara till terminsstart höstterminen 2022.
Ombyggnation av kök och matsal inleds hösten 2022 och beräknas klart våren 2023.

Tidplanen för den permanenta lösningen för skollokalerna är under framarbetning och projektering.

Läs mer om satsningen på Åby skola på SMP via länk i kommentarsfältet 👇

🏡 SAMHÄLLSFÖRENINGAR BEHÅLLER HELA BYAPENGEN Växjö kommun stödjer ett 20-tal samhällsföreningar varje år genom ett verks...
10/02/2022

🏡 SAMHÄLLSFÖRENINGAR BEHÅLLER HELA BYAPENGEN

Växjö kommun stödjer ett 20-tal samhällsföreningar varje år genom ett verksamhetsstöd, så kallad byapeng. De som ansökte och fick byapeng för 2021 kommer inte heller i år behöva betala tillbaka de pengar som inte använts, utan får rätt att använda dem 2022. Detta görs för att underlätta för samhällsföreningar att komma i gång med aktiviteter efter att restriktionerna kring covid-19 nu släpper.

Föreningarna har även 2021 varit påverkade av pandemin som gjort svårt att kunna anordna de arrangemang som de tänkt. Vi gör nu som förra året och låter pengarna följa med in i år för att ge extra utrymme till en återstart som vi hoppas det ska bli. Föreningarnas aktiviteter och närvaro är viktig för att hela kommunen ska leva och därför underlättar vi nu med detta stöd, säger Andreas Olsson (C), kommunalråd.

Det känns bra att vi under två år kunnat underlätta på detta sätt. Nu ser vi fram emot att föreningarna kan anordna olika typer av aktiviteter igen som kommer alla som bor i och omkring samhället till gagn. De sociala sammanhangen känns viktigare än någonsin, säger Anna Bergkvist Tenje (M), kommunstyrelsens ordförande.

Läs mer om stödet via länk i kommentarsfältet 👇

STÖTTA VÅRA LOKALA FÖRETAGIdag släpptes äntligen restriktionerna! Det firade många genom att stötta den bransch som sann...
09/02/2022

STÖTTA VÅRA LOKALA FÖRETAG

Idag släpptes äntligen restriktionerna! Det firade många genom att stötta den bransch som sannolikt lidit värst under pandemin -restaurangerna.

Några av oss Blågröna; Anna Bergkvist Tenje, Jon Malmqvist, Andreas Olsson och Magnus P. Wåhlin träffades för en lunch och lite prat på stan.

Passa på att ät ute, boka middag eller hämta lunch för att ge våra lokala restauranger en riktig kick-start.

Adress

Växjö
35231

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Blågröna Växjö postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela