02/09/2022
🧡 SATSNING FÖR ÖKAD ATTRAKTIVITET, TRYGGHET OCH ROBUSTHET 🧡
Växjö kommun har tack vare ordning och reda i ekonomin ett prognostiserat överskott för 2022. Dessa medel ska användas klokt för att både stärka välfärden, öka attraktiviteten, robustheten och tryggheten för alla invånare.
Växjö kommun har ett fantastiskt kultur-, idrotts- och förenings- och näringsliv som starkt bidrar till vår attraktivitet. Det måste vi slå vakt om och fortsätta utveckla.
Alliansen i Växjö gör därför flera nya satsningar som bland annat innebär:
🔸 7 mkr för inköp av Carl Milles ”Emigranterna” med placering vid Emigrantinstitutet och för att tillskapa ökad attraktivitet och trygghet i och kring museiparken och dess kulturverksamheter.
🔸 Amorteringsfrihet för föreningar hösten 2022 och hela 2023, samt möjlighet för föreningar att ansöka om ekonomiskt stöd för att utvecklas och klara kostnadsökningar när elpriset stiger.
🔸 5 mkr för upprustning av hopptornet på Evedal, samt en ny utomhussimstadion och en ny vågbrytare.
🔸 15 mkr för inköp av nya fysiska läromedel, böcker, verktyg, redskap och inköp av nya möbler, menssäkring av skolor och nya hjärtstartare med utbildning av personal.
🔸 Utbildningsnämnden satsar 1,5 mkr på inköp av nya kläder och skor till all förskolepersonal.
🔸 Omsorgsnämnden och nämnden för arbete och välfärd kommer göra en särskild satsning på att ge ett bidrag till arbetsskor till all omsorgspersonal.
Det görs även satsningar på; att Vöfab ska kunna öka takten för byte av Led-armaturer i syfte att nå energieffektiviseringar och på att Värends räddningstjänst ska kunna fortsätta PFAS-saneringen på det som tidigare varit militär mark.
Mer om satsningarna kan du läsa på vår websida via länk i kommentarsfältet.