10/03/2026
Som så ofta försöker Moderaterna och Sven Gustafsson ge en felaktig bild av Socialdemokraterna och vår politik. Nu senast hävdar han att S skulle vara emot att det byggs fler bostäder och annat i Handen. Ingenting kunde vara mer fel.
Jag kan minnas säkert hundra komunala möten där vi diskuterat bostadsutveckling och där vår politik har varit tydlig. Så trots att Sven G brukar sitta med hörlurar med musik när han är på politiska möten, så kan han knappast undgå att notera att vi socialdemokrater tvärtom har höga ambitioner kring bostadsbyggandet.
Det som skiljer oss från kommunledningen är att vi inte bara vill bygga i Handen och Vega. Vi vill också utveckla hela kommunen. Det måste finnas offentlig och privat service samt bostäder som vanligt folk har råd med i alla delar av kommunen. Kommunledningen vill bara bygga bostäder av den typ som är för dyra för vanligt folk. Och de vill inte se någon utveckling alls utanför stadskärnan.
Det som gjorde att vi socialdemokrater inte kunde stödja de projekt som var uppe till beslut på kommunstyrelsen häromdagen var att det inte fanns med någonting om hur vi säkerställer att det på sikt finns plats för någon skola i centrala Handen. Idag ligger alla skolor i Handen söder om Eskilsvägen, medan det inte finns någon i det stora befolkningsområdet öster och nordost om Haninge Centrum. Vi socialdemokrater vill i möjligaste mån göra det enkelt för människor att hämta och lämna barn på skolan och förskolan.
Därför är det bra om sådan verksamhet ligger mellan bostadsområdena och pendeltågsstationen.
Det är ofta dyrt och ibland omöjligt att i efterhand hitta en plats för exempelvis en skola. Vi har idag en situation i Vega där det inte går att bygga en fotbollsplan för att det inte avsattes plats i tid. Så nu måste Vegaborna spela på en plan som ska byggas i Norrby, en ganska bra bit bort. Vi får inte göra samma misstag med skolverksamhet i Handen.
Kommunledningen hävdar att underlaget är litet men det är inte riktigt sant. Under de senaste åren har Moderaterna tillsammans med sina samarbetspartier SD, L och KD totalt slagit sönder skolstrukturen i Handen och norra Söderby och försökt slå sönder den i Vega. Detta har inneburit personalomsättning, tvångsbussningar och en massa annat som gjort att elever sökt sig till friskolor – ibland utanför Haninge kommun.
Skulle det finnas en bra kommunal skola i centrala Handen är jag säker på att den skulle ha ett bra underlag. Idag går många elever i tillfälliga baracker. Jag håller kanske inte med skolministern om att ”fula skolor ska förbjudas” men jag tycker inte att dessa byggnader är en bra långsiktig lösning för våra barn.
Kommunledningen har flera gånger sagt att de inte vill ha några fler kommunala skolor i Handen och de har försökt lägga ned populära Nakterhusskolan i Vega.
Det är inte på grund av att det inte finns ett underlag som de inte vill se en kommunal skola i centrala Handen. Det är för att de vill tvinga föräldrar att sätta sina barn i friskolor. Och friskolor behöver inte vara dåliga. Men de som vill ska kunna hitta en bra kommunal skola i närheten av där man bor.