Socialdemokraterna i Västerhaninge och Muskö

Socialdemokraterna i Västerhaninge och Muskö Socialdemokraterna Västerhaninge och Muskö. Här kommer vi att sammanfatta vår verksamhet.

02/05/2026

Första maj med strålande fint väder

Igår var Lennart Carlsson och Birgitta Malm-Petterson i full gång med att dela ut flyers och peppa inför 1:a maj!Träffad...
30/04/2026

Igår var Lennart Carlsson och Birgitta Malm-Petterson i full gång med att dela ut flyers och peppa inför 1:a maj!

Träffade du inte dem igår? Då ser vi fram emot att träffa dig imorgon vid Poseidons torg i Haninge istället!

07/04/2026
Låt oss tillsammans låta HELA Haninge växa och blomstra.
30/03/2026

Låt oss tillsammans låta HELA Haninge växa och blomstra.

Den M-ledda kommunledningen satsar bara på centralorten. Vi socialdemokrater vill att hela Haninge ska leva. Och du ska ha nära till service, kollektivtrafik och skola.
Vi vill:
👉Bygga nytt nära service, skolor och kollektivtrafik.
👉Samhällsplaneringen ska ta särskild hänsyn till äldres och funktionshindrades tillgänglighet.

25/03/2026

Idag går bussen lite längre än tidigare för att vi tillsammans har kämpat. Men bussen ska gå hela vägen till Nedersta allé, så att familjer kan ta sig hem, till skolor och förskolor.

25/03/2026

Skolverket gör vart tredje år en samlad bedömning av läget i skolväsendet som beskriver utvecklingen i förskola, skola och kommunal vuxenutbildning.

Skolverket lägesbedömningen 2026 visar att de allra flesta elever trivs i skolan och att elevernas kunskaper står sig väl i en internationell jämförelse. Samtidigt fortsätter resultatskillnaderna mellan elevgrupper att öka och alla elever får idag inte samma möjligheter att lyckas i skolan.

Lägesbedömningen visar också att skolsystemet är splittrat. Det finns stora skillnader mellan olika skolhuvudmän när det gäller till exempel storlek, ekonomi och driftsform och förutsättningarna för lärande skiljer sig mellan olika klassrum.

Ta del av fler resultat från Skolverkets lägesbedömning 2026:
https://www.skolverket.se/om-skolverket/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/pressmeddelanden/2026-03-24-skolverkets-lagesbedomning-svensk-skola-ar-splittrad

10/03/2026

Som så ofta försöker Moderaterna och Sven Gustafsson ge en felaktig bild av Socialdemokraterna och vår politik. Nu senast hävdar han att S skulle vara emot att det byggs fler bostäder och annat i Handen. Ingenting kunde vara mer fel.

Jag kan minnas säkert hundra komunala möten där vi diskuterat bostadsutveckling och där vår politik har varit tydlig. Så trots att Sven G brukar sitta med hörlurar med musik när han är på politiska möten, så kan han knappast undgå att notera att vi socialdemokrater tvärtom har höga ambitioner kring bostadsbyggandet.

Det som skiljer oss från kommunledningen är att vi inte bara vill bygga i Handen och Vega. Vi vill också utveckla hela kommunen. Det måste finnas offentlig och privat service samt bostäder som vanligt folk har råd med i alla delar av kommunen. Kommunledningen vill bara bygga bostäder av den typ som är för dyra för vanligt folk. Och de vill inte se någon utveckling alls utanför stadskärnan.

Det som gjorde att vi socialdemokrater inte kunde stödja de projekt som var uppe till beslut på kommunstyrelsen häromdagen var att det inte fanns med någonting om hur vi säkerställer att det på sikt finns plats för någon skola i centrala Handen. Idag ligger alla skolor i Handen söder om Eskilsvägen, medan det inte finns någon i det stora befolkningsområdet öster och nordost om Haninge Centrum. Vi socialdemokrater vill i möjligaste mån göra det enkelt för människor att hämta och lämna barn på skolan och förskolan.

Därför är det bra om sådan verksamhet ligger mellan bostadsområdena och pendeltågsstationen.

Det är ofta dyrt och ibland omöjligt att i efterhand hitta en plats för exempelvis en skola. Vi har idag en situation i Vega där det inte går att bygga en fotbollsplan för att det inte avsattes plats i tid. Så nu måste Vegaborna spela på en plan som ska byggas i Norrby, en ganska bra bit bort. Vi får inte göra samma misstag med skolverksamhet i Handen.

Kommunledningen hävdar att underlaget är litet men det är inte riktigt sant. Under de senaste åren har Moderaterna tillsammans med sina samarbetspartier SD, L och KD totalt slagit sönder skolstrukturen i Handen och norra Söderby och försökt slå sönder den i Vega. Detta har inneburit personalomsättning, tvångsbussningar och en massa annat som gjort att elever sökt sig till friskolor – ibland utanför Haninge kommun.

Skulle det finnas en bra kommunal skola i centrala Handen är jag säker på att den skulle ha ett bra underlag. Idag går många elever i tillfälliga baracker. Jag håller kanske inte med skolministern om att ”fula skolor ska förbjudas” men jag tycker inte att dessa byggnader är en bra långsiktig lösning för våra barn.

Kommunledningen har flera gånger sagt att de inte vill ha några fler kommunala skolor i Handen och de har försökt lägga ned populära Nakterhusskolan i Vega.

Det är inte på grund av att det inte finns ett underlag som de inte vill se en kommunal skola i centrala Handen. Det är för att de vill tvinga föräldrar att sätta sina barn i friskolor. Och friskolor behöver inte vara dåliga. Men de som vill ska kunna hitta en bra kommunal skola i närheten av där man bor.

10/03/2026

Snart sammanträder kommunstyrelsen. På agendan ett gäng intressanta punkter:
❗Revidering av regler för Haningeförslag. Här finns bland annat en ny punkt om att ett förslag riskerar att nekas om det rör fråga i en pågående politisk process.
Oppositionsrådet Meeri Wasberg (S):
- Vi har tydligen har en kommunledning som inte vill att Haningebor ger uttryck för sina åsikter. Förslaget innebär bland annat det inte ska vara möjligt att lägga förslag i en pågående politisk process
- Effekten blir att det inskränker möjligheten att ge uttryck för sina åsikter och skapa opinion för frågor. Poängen med Haninge-förslagen är att komma med idéer till politiken, och dessa idéer kanske väcks just under en pågående process.
❗Markanvisning för Runstens-kvarteret och Haninge centrum.
Kommunledningen säger nej till en ny skola i centrala Handen. Vi Socialdemokrater säger tvärtom: Ja, till en ny skola i centrala Handen! När kommuner växer och vi blir fler ska vi självklart möta det med utökad service, bland annat en ny skola.

Idag har vi haft ett riktigt fint årsmöte i Tingshuset! 🌹Det blev en innehållsrik dag för Socialdemokraterna i Västerhan...
15/02/2026

Idag har vi haft ett riktigt fint årsmöte i Tingshuset! 🌹

Det blev en innehållsrik dag för Socialdemokraterna i Västerhaninge och Muskö.

Under mötet hann vi med flera viktiga punkter:

• Styrelse & Avtackning: Vi är glada att välkomna en ny ledamot till styrelsen! Samtidigt riktade vi ett stort tack till Hans för hans fina arbete och engagemang under flera år.

• Eftertanke: Vi hedrade minnet av en avliden medlem med att tända ett ljus och ha en tyst minut.

• Kulturbesök: Vi fick besök av RoJteatern som berättade om sin förening och föreställningen ”Mina drömmars stad” (premiär 21/3). Besök dem gärna och se pjäsen! Stort tack för att ni besökte oss idag.

Kopplingen till ”Mina drömmars stad” känns extra aktuell nu när vi går in i årets viktiga valkampanj. Precis som i berättelsen handlar vår kamp om att bygga ett bättre samhälle för alla. Vi i Västerhaninge och Muskö är redo att ta den matchen för att vinna valet!

Tack till alla som deltog och bidrog till det fina mötet.
Det är endast tillsammans som vi bygger något fint.

31/12/2025

2026 – Året då vi tar tillbaka framtiden!

Tack 2025 för energin ni gett oss. Nu lämnar vi startblocken och kliver in i valåret 2026 med en enda tanke i huvudet: Vinst!

Sverige och vår fina kommun står inför ett vägval. Vi väljer gemenskap framför splittring, och investeringar framför nedskärningar. Vi har kämpaglöden som krävs för att göra vår kommun och vårt land bra igen. 🌹

Nästa år vinner vi valet tillsammans. Nu kör vi så det ryker!

Gott Nytt År från vännerna i Socialdemokraterna i Västerhaninge och Muskö.

Adress

Västerhaninge
13738

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Socialdemokraterna i Västerhaninge och Muskö postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Organisationen

Skicka ett meddelande till Socialdemokraterna i Västerhaninge och Muskö:

Dela