09/06/2026
FÄNGELSE JA – MEN INTE HÄR!
Idag deltog Sunt Förnuft i dialogmötet på Vänersborgs kommunhus kring planerna på ett nytt klass 2-fängelse i Vänersborg.
Vi vill vara tydliga:
👉 Vi är inte emot ett nytt fängelse.
👉 Vi är inte emot Kriminalvårdens verksamhet.
❌ Men vi är starkt kritiska till den plats som pekats ut.
Det aktuella området är idag Fyrstads största hästområde – en plats där människor bor, driver företag och investerat sina liv i hästnäringen. Här finns stall, hagar, ridvägar och verksamheter som byggts upp under lång tid.
Hästar är flyktdjur. De reagerar på förändringar i sin omgivning, på ökad trafik, buller och nya störningsmoment. Trots detta har vi ännu inte sett någon ordentlig konsekvensutredning för hästnäringen, de boende eller företagen i området.
Vi saknar också:
🔹 Trafikanalyser
🔹 Konsekvensutredningar för närboende
🔹 Analyser av påverkan på hästverksamheterna
🔹 Tydliga svar på hur området kommer att förändras
Under dagens möte deltog ett 50-tal oroade invånare. Många fick för första gången möjlighet att ställa frågor direkt till representanter från kommunen och Kriminalvården. Tyvärr skedde dialogen i mindre grupper med begränsad tid, vilket gjorde att många fortfarande lämnade mötet med fler frågor än svar.
Det är viktigt att komma ihåg att detta fortfarande är en förstudie. Inget beslut är fattat. Men just därför är det nu som invånarnas röster måste höras.
Bakom varje fastighet, varje stall och varje företag finns människor som investerat sitt kapital, sin tid och sitt hjärta i området. Deras oro måste tas på allvar.
Sunt Förnuft kommer att fortsätta bevaka frågan och driva på för att alla konsekvenser utreds ordentligt innan några beslut fattas.
Ett nytt fängelse kan behövas.
Men det måste placeras på rätt plats.
Inte mitt i Fyrstads största hästområde.