27/05/2026
Använd vattnet smart när det är varmt ☀️💦
Sol och värme är härligt, men under varma vår- och sommardagar ökar vattenförbrukningen kraftigt. I Väsby kommer dricksvattnet från Mälaren. Även om det finns gott om vatten i sjön kan vattenverket bara rena och producera en viss mängd dricksvatten åt gången.
Därför behöver vi hjälpas åt att minska onödig vattenförbrukning, så att vattnet räcker till alla.
Tips för att spara vatten:
💧 Vattna med vattenkanna i stället för vattenslang eller vattenspridare.
💧 Vattna tidigt på morgonen, på kvällen eller nattetid när mindre vatten avdunstar.
💧 Undvik vattenkrävande aktiviteter, som att fylla pooler, högtrycksspola eller tvätta bilen.
💧 Duscha i stället för att bada badkar – och håll duschen kort.
💧 Stäng av vattnet när du tvålar in dig eller borstar tänderna.
💧 Kör bara fulla disk- och tvättmaskiner.
💧 Ställ en fylld tillbringare i kylen, så slipper du spola tills vattnet blir kallt.
💧 Laga droppande kranar och läckande toaletter.
Fler tips finns på Norrvattens webbplats:
www.norrvatten.se/sparavatten
Läs mer om kommunens dricksvatten här:
www.upplandsvasby.se/vatten
Tack för att du använder vattnet smart!