09/06/2026
⚪️ Igår tog vi återigen upp trafiksituationen vid Viraskolan i kommunfullmäktige.
Det här är inte en ny fråga för Centerpartiet. Vi har drivit frågan i nästan två år genom interpellationer, frågor och en motion om trafiksäkerheten kring skolan.
När motionen behandlades valde majoriteten först att avslå den.
Men frågan tog inte slt där.
Ärendet återremitterades och då påbörjades utredning på riktigt.
Sedan dess har nya skyltar satts upp, farthinder placerats ut, bommar monterats och arbetet med fler parkeringsplatser påbörjats.
Det visar att problemet var verkligt.
Det visar också hur viktigt det är att lyssna på människor som använder platsen varje dag.
I höst blir Viraskolan en F–9-skola med ännu fler elever, familjer och aktiviteter. Därför är det viktigt att arbetet fortsätter och utvecklas så att barnen får en trygg och säker skolväg även i framtiden.
Tack till alla föräldrar, boende och medarbetare som har hört av sig, delat sina erfarenheter och hjälpt till att hålla frågan levande.
"När problem lyfts ska politiken inte försvara dem. Politiken ska lösa dem."// Vuksan Rovčanin, Gruppledare för Centerpartiet Upplands Väsby.