21/03/2021
STOCKHOLM BEHÖVER ETT STADSÖVERGRIPANDE PROGRAM MOT RASISM
I en tid när högerextremism och vit makt-rörelsen växer, är det ännu viktigare att vi visar vägen fram för ett Stockholm fritt från hat.
Stockholms stad har flera program om allt från upphandling till jämställdhet, men inget om rasism. Därför föreslår Feministiskt initiativ att kommunfullmäktige beslutar att ta fram ett stadsövergripande program mot rasism som utformas i samverkan med civilsamhället, och följs upp i stadens ordinarie ledningssystem.
- Vi vet att rasism är grund till fattigdom, trakasserier och våld. Vi måste bekämpa rasismen till varje pris. Under den senaste mandatperioden med högerstyret vid rodret har arbetet för mänskliga rättigheter nedprioriteras. Exempelvis har kansliet för mänskliga rättigheter och lärarnätverket mot rasism har lagts ned. Därför vill vi nu att Stockholm växlar upp och tar fram ett strategiskt program mot rasism, säger Madeleine Kaharascho Fridh.