21/05/2026
Redan när vi kliver in hos Hälsobolaget märks det att det här är något mer än en traditionell träningsanläggning.
Benjamin Zairi möter upp oss och visar in oss i fiket, som också fungerar som väntrum. Runt omkring sitter cafégäster och några deltagare från ett träningspass som precis håller på att runda av. Någon tar en kaffe, någon småpratar efter passet och mitt i allt börjar vårt samtal.
Benjamin, som tog över som chef för ungefär ett och ett halvt år sedan, berättar om verksamheten och tankarna bakom Hälsobolaget. Det blir snabbt tydligt att det här bygger på mer än träning. Här finns en tanke om att människor behöver både vård, rörelse och social gemenskap.
Han berättar också om arbetet med träning för personer med demens. Initiativet sker i samverkan med kommunens anhörigstöd och ideella krafter och har visat sig skapa stor positiv effekt, både genom själva träningen och genom gemenskapen runt omkring.
Arbetet har också väckt intresse utanför Surahammar och Benjamin ingår i ett forskningsresande där deltagarna får ta del av erfarenheterna från satsningen kring träning och demens som han varit med och startat.
Idén växte fram efter att Benjamins svärfar fick en demensdiagnos i relativt unga år.
Vi pratar vidare om samverkan och framtid. Hälsobolaget samarbetar gärna med olika aktörer inom både primär och regional vård och Benjamin berättar om viljan att hitta fler sätt att samarbeta lokalt, både kring hälsa och människor i olika livssituationer.
Ett uppskattat initiativ är barnvagnspromenaderna, där Hälsobolaget också flyttar ut verksamheten utanför sina egna lokaler. Där blir fysiokompetensen ett viktigt stöd för kvinnor efter graviditet samtidigt som promenaderna skapar gemenskap och rörelse tillsammans med andra.
För oss som kommun är företagsbesök ett viktigt sätt att fånga upp perspektiv och erfarenheter från företagare i vardagen. Under besöket pratade vi bland annat om vikten av tydlighet och dialog kring olika tillstånds- och myndighetsfrågor, men också om möjligheten att påbörja ett nyfiket samtal tillsammans med TiSK, Trygg i Surahammars kommun, kring gemensamma hälsoperspektiv och förebyggande arbete.
Det är lätt att förstå varför många hittar hit för mer än bara träningen. Kombinationen av vård, träning och fika skapar en miljö som känns både välkomnande och unik.
Tack för besöket och för ett engagerat samtal!
Vid besöket deltog kommundirektör Fredrik Cederblom, kommunstyrelsens ordförande Johanna Olofsson (m) och dåvarande tf näringslivschef Elin Bergerin.
Vilka fler företag arbetar med hälsa, förebyggande arbete eller nya former av samverkan i Surahammars kommun? Tipsa oss gärna!