Livets träd - Arbor Vitalis: Ett möte mellan människor och träd

Livets träd - Arbor Vitalis: Ett möte mellan människor och träd Kontaktinformation, kartor och vägbeskrivningar, kontaktformulär, öppettider, tjänster, betyg, foton, videor och meddelanden från Livets träd - Arbor Vitalis: Ett möte mellan människor och träd, Naturskyddsområde, Stockholm.

Ett konstnärligt och pedagogiskt projekt om våra livsviktiga träd av Eva-Kajsa Nordenborg, sprunget ur en cancerdiagnos och en vilja och önskan att öka kunskapen om och relationen till träd, både allmänt och på ett personligt plan.

Det hade nyligen brunnit i skogen i Södra Stockholm där jag gick idag.De förkolnade grenarna och stammarna glänste som b...
12/06/2026

Det hade nyligen brunnit i skogen i Södra Stockholm där jag gick idag.
De förkolnade grenarna och stammarna glänste som blyertsgrå ormar i solen.
Så fantastiskt vackert och skimrande.
Sotsvart, silvergrått, metallic.

Skogsbränder är läskiga, skrämmande, kan orsaka stora skador och personliga tragedier.
De är också en förutsättning för viss biologisk mångfald, vissa arter kräver och gynnas av bränder.

Faktum är att det finns insekter, svampar och växter som är specialiserade på bränd skog och som snabbt dyker upp när elden har passerat. Skalbaggar som känner lukten på milsvida avstånd t.ex!
Det förkolnade träet blir en livsmiljö som annars nästan inte finns i dagens brukade skogar.

Den här branden var liten som tur var, tack Brandkåren.
Men resultatet var vackert på sitt vis, för en trädnörd som jag.
Har du sett någon skogsbrand eller bränt område?

/Eva-Kajsa

09/06/2026

LJUD PÅ 🔊
Den underbara mäktiga enorma hon-POPPELN på Katarina Bangata på Södermalm i Stockholm (det finns han- och honpopplar, de är s.k tvåbyggare) släpper nu sina frön.
På varje frö sitter lite "fröull" som gör att det som "snöar" alltid REJÄLT från detta träd denna tid på året!

Hela gatan är täckt av "bomull" och fröna flyger runt överallt i luften.
Maffigt och spektakulärt och lite kämpigt för uteserveringar osv 😅

Poppar har dessa fantastiskt räfflade stammar med fina mönster som syns i videon.
I bakgrunden på videon spelar några riktiga partynissar hög musik 😃
Om man behöver öronproppar kanske man kan tvinna de av "poppel-bomullen" 😃

Har du sett någon poppel släppa frön?
/Eva-Kajsa
(Tack alla som bidragit till mitt Trädprojekt, se pinnat inlägg.)

🌿Så fantastiskt valnötsträd i Stadsparken i Örebro! Maffiga enorma grenar som imponerar och hela trädet "drabbar en".Trä...
06/06/2026

🌿Så fantastiskt valnötsträd i Stadsparken i Örebro! Maffiga enorma grenar som imponerar och hela trädet "drabbar en".
Trädet är över 100 år gammalt och kräver stöttor för vissa grenar och en gren tar sig liggande genom idegrans-häcken där ett stort hål är utsågat i häcken speciellt för denna gren.
Magnifikt!
Det är en GRÅ VALNÖT (Julglans cinerea).
Nötterna är ätbara.
Från dess nötter drivs nya plantor upp och säljs under namnet "Grå valnöt fk ÖREBRO E".
Kanske kan va nåt?
/Eva-Kajsa 🌿

Åååh underbara kastanjerna! De är som små kyrk-kandelabrar. Så eleganta blommor när man tittar nära.Visste du att de vit...
01/06/2026

Åååh underbara kastanjerna!
De är som små kyrk-kandelabrar. Så eleganta blommor när man tittar nära.
Visste du att de vita blommorna har först gula "prickar". Sedan när blomman är befruktade, blir pricken rosa!
Då vet pollinatörer att de behöver inte besöka de rosa, sikta rätt på de gula.

Finns ju en fantastisk rödblommig variant av kastanj också, har du sett någon sådan?

Jag har ofta kastanjer i fickan.
Det ska ge tur och vara bra mot reumatism enligt en del "folktro". Man håller fingermuskulaturen igång i alla fall när man fingrar på dom.
Egentligen är ju det vi kallar kastanj inte den riktiga kastanjen, den man kan rosta och äta.
Egentligen heter det ju "Hästkastanj" men man säger ju oftast kastanj.

Vackra är de i alla fall.
Har du någon fin kastanj där du bor?
/Eva-Kajsa

Ha ja jag är så inne i trädens värld...Har Trädens perspektiv med mig hela tiden...Fick detta mejl från en historietidni...
28/05/2026

Ha ja jag är så inne i trädens värld...
Har Trädens perspektiv med mig hela tiden...
Fick detta mejl från en historietidning med rubriken "Bokens historia - från papyrus till...".
Och då tänkte jag direkt:
ÄNTLIGEN har man börjat ta upp trädens, trädet BOK i detta fall, historia i den "allmänna historieskrivningen"! På tiden!
Bokens bark har ju använts att skriva på så där tänkte jag snabbt parallellen till papyrus.
Klickade snabbt på mejlet.
Fast det handlade ju om BÖCKER 👎🏽
OK jag älskar böcker men blev rejält besviken ändå 😄
(Men ett bevis för mig hur mycket jag är inne i mitt projekt.)
Ha en bra TRÄDDAG alla!
Vad ser ni för fina träd idag?
/Eva-Kajsa

Idag är det den Biologiska Mångfaldens dag! Hurra 🥳🌿En dag instiftat av FN för att uppmärksamma den oerhört viktiga biol...
22/05/2026

Idag är det den Biologiska Mångfaldens dag! Hurra 🥳🌿
En dag instiftat av FN för att uppmärksamma den oerhört viktiga biologiska mångfalden.

Mitt projekt handlar ju om träd.
Visste du att Sverige har ca 40 olika inhemska trädarter om man räknar in "buskträd"?
Utöver det finns ju massor av planterade träd, och förvildade träd.
Jag gick ut i min nära skog i Södra Stockholm och plockade ett litet nyutslaget blad av de lövträd jag stötte på.
Flera av bladen var alldeles sladdriga och glansiga och tunna, "nyfödda" 🥰
Olika former och nyanser.
Barrträden är fulla av nya skott!
Kände en sådan vördnad för trädens variationer och trädens cykler.
Hurra för vår Biologiska mångfald!
Kolla in här om det finns något för dig i helgen på temat:
https://www.biomfdag.se/aktiviteter-karta/

Träd på bilden, cirkeln:
Ek, Asp, Lönn, Fläder, Tall, Lind, någon Körsbär, Rönnbär, Hassel, Gran, Ask.
Inuti: Vårtbjörk, någon Hagtorn, någon Salix, Oxel, En.

/ Eva-Kajsa

Vilken skön tallindivid på bilden, eller hur?Vid Sandemar, Haninge, idag.Dessa häftiga tallar som växer vid kusten!Vad h...
17/05/2026

Vilken skön tallindivid på bilden, eller hur?
Vid Sandemar, Haninge, idag.
Dessa häftiga tallar som växer vid kusten!

Vad händer inom mitt Trädprojekt då?
🌳Jo, jag och en konstnärsvän, Rebecca, har haft ett möte och planerar en lite mindre gemensam utställning mm med trädtema i höst.
Tanken är att det blir ett lokalt evenemang i Söderort med både en konstnärlig utställning och trädguidning mm.

🌳Jag samlar in mer fakta och material om och av träd. Känner mig fascinerad över allt material som nu ramlar ner från många träd. Lönnens gulliga överblommade illgröna blommor lägger sig som tjocka gröngula mattor under träden. Körsbärsträdens vita blomblad som snöar ner (se bild) och gör marken alldeles prickig! Älskar prickar!

🌳Det var väldigt tråkigt att min Naturpedagogik-kurs jag gått på på måndagar ställdes in efter fem gånger av tio, kursledaren avbröt kursen av personliga skäl härom veckan 😥
Jag är ju utbildad pedagog och utbildad guide men denna kurs tänkte jag skulle bli ett bra komplement var tanken.
Hann i alla fall gå igenom ämnen som "Utomhuspedagogik", "Att leda grupper i naturen", "Natur och hälsa" mm.

🌳Planen är att göra en större utställning/ evenemang i vinter.

Lite så...
Tack för ekonomiska bidrag, "gilla", kommentarer, bilder på träd osv allihopa 🌳😊
/ Eva-Kajsa

Det blommar! Vita fluffiga doftande skyar!Som puffiga spetskjolar, drömmiga bröllopsklänningar inhängda i garderoben, so...
04/05/2026

Det blommar!
Vita fluffiga doftande skyar!
Som puffiga spetskjolar, drömmiga bröllopsklänningar inhängda i garderoben, som smaskiga maräng- och gräddbakelser, som kråsblusarna new romantic-banden från 80-talet hade.
Körsbärsträden, slånbären, häggen blommar i Stockholm nu!
Man blir vimmelkantig!
Vad har ni för association till blomningen?
Vad tänker ni på i denna tid?
Har i några minnen av blomning?

/Eva-Kajsa

(Tack till mina donatorer till mitt projekt: "Arbor Vitalis- Ett möte mellan människor och träd.")

Vilket roligt träd vi stötte på igår i Tyresta, Södermanland, längs Sörmlandsleden!Knutträdet! En tall som slagit knut p...
27/04/2026

Vilket roligt träd vi stötte på igår i Tyresta, Södermanland, längs Sörmlandsleden!
Knutträdet! En tall som slagit knut på sig själv. Hur gick det till?

Tydligen blev detta träd utsett till "Sörmlands knasigaste träd" när Skogssällskapet 2021 korade detta träd i hård konkurrens av många andra knasiga träd 😄
Upptäckte detta när jag kom hem och hittade en artikel om detta.
Se screenshot i kommentarer.

Har du sett några knasiga träd?
/Eva-Kajsa

Adress

Stockholm

Webbplats

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Livets träd - Arbor Vitalis: Ett möte mellan människor och träd postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Organisationen

Skicka ett meddelande till Livets träd - Arbor Vitalis: Ett möte mellan människor och träd:

Dela