12/06/2026
Det hade nyligen brunnit i skogen i Södra Stockholm där jag gick idag.
De förkolnade grenarna och stammarna glänste som blyertsgrå ormar i solen.
Så fantastiskt vackert och skimrande.
Sotsvart, silvergrått, metallic.
Skogsbränder är läskiga, skrämmande, kan orsaka stora skador och personliga tragedier.
De är också en förutsättning för viss biologisk mångfald, vissa arter kräver och gynnas av bränder.
Faktum är att det finns insekter, svampar och växter som är specialiserade på bränd skog och som snabbt dyker upp när elden har passerat. Skalbaggar som känner lukten på milsvida avstånd t.ex!
Det förkolnade träet blir en livsmiljö som annars nästan inte finns i dagens brukade skogar.
Den här branden var liten som tur var, tack Brandkåren.
Men resultatet var vackert på sitt vis, för en trädnörd som jag.
Har du sett någon skogsbrand eller bränt område?
/Eva-Kajsa