18/12/2025
Tack för den här tiden!
Hur sammanfattar man nästan sju år på en fantastisk och ständigt utvecklande arbetsplats?
Jag är från djupet av mitt hjärta otroligt tacksam för att jag har fått förmånen att leda Samordningsförbundets verksamhet tillsammans med kansliet. Så tacksam för styrelsens tillit och förtroende att tillsammans med kansliet, medarbetare och chefer från parterna få forma projekt och insatser som ökar människors förutsättningar att komma ut i arbetslivet och bli en del av samhällslivet.
Tillsammans har vi ansökt om, genomfört och avslutat flera lyckade ESF-projekt: MIA, MIA Vidare, SamMA-projektet, Satsa, Lumena och Conecto. Alla med fantastiska resultat, lärdomar och nya erfarenheter. Sammantaget har de här projekten gett samordnat stöd till flera tusen stockholmare. Många av de människor som deltagit i projekten vittnar om att de genom stödet har känt sig sedda på ett helt nytt sätt, fått en ny chans till delaktighet, kommit ut i arbete, klarat sina studier och på så sätt ökat förutsättningarna att ta klivet ut i arbetslivet.
Med projekten har vi stärkt kunskapen om evidensbaserade metoder och arbetssätt. Vi har satt fokus på de diskriminerande strukturer som gör det svårt för många människor att få ett jobb på grund av funktionsnedsättning, ålder, kön, etnicitet och hudfärg. Vi har fått möjlighet till nära och framgångsrika samarbeten med forskare och lärosäten. Den möjligheten har gjort att vi blivit skarpare i vårt dagliga arbete men också att vi bidragit till ny och värdefull forskning. Vi har lärt oss mer om verklig deltagarinkludering och värdet av att dela makten med de som vi finns till för.
Helt enkelt värdet av att låta våra deltagare vara med i planerings- och beslutsprocesser.
Genom vårt myndighetsgemensamma team (MGT) har medarbetare från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, kommunerna och hälso- och sjukvården suttit runt samma bord och mött medborgare som behöver ett samordnat stöd att komma ut i arbetslivet. Det här är kärnan till lyckad samverkan och delaktighet –
att faktiskt mötas i det dagliga arbetet och tillsammans titta på och möjliggöra vägar framåt. Nu finns det ju också forskning som visar att ett enda möte i MGT räcker för att ge effekt på människors försörjning. Läs gärna ISF:s rapport, Samordnat stöd leder till bättre försörjning.
Jag går nu vidare till en ny tjänst som verksamhetschef hos Omställningsfonden och tar med mig så mycket glada minnen, nya lärdomar och viktiga insikter.
Framförallt tar jag med mig alla goda konstruktiva och kreativa samarbeten!
• Tusen tack till min fantastiska styrelse som gett så goda förutsättningar och banat väg.
Tusen tack till kansliet som varje dag är innovativa möjliggörare och samverkare som med stora bultande hjärtan står upp för inkludering och mänskliga rättigheter. Ni är grymma och kommer för alltid finnas med mig.
• Tusen tack till alla chefer och medarbetare hos kommunerna Haninge, Nynäshamn och Tyresö, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, hälso- och sjukvården (Region Stockholm). Tack för det fantastiska och otroligt viktiga arbete som ni gör varje dag och stort tack för alla goda samarbeten och konstruktiva samtal som vi haft de här åren.
Tusen tack till mina kollegor i länet – ni som jobbar i Stockholms alla samordningsförbund. Tack för alla fina samarbeten och för att vi så ofta krokat arm för att nå ut till fler! Ni gör ett otroligt viktigt arbete för den regionala samverkan.
• Tusen tack till mina kollegor i NNS som kämpar och sliter för att samordningsförbunden i landet ska få ännu bättre möjligheter och förutsättningar att göra skillnad. Jag kommer följa ert arbete med stor spänning och vet att det nu händer mycket spännande saker i er dialog med olika riksdagsledamöter.
Tusen tack till som möjliggjort att många, många stockholmare har fått samordnat stöd utifrån evidensbaserade arbetssätt och horisontella principer. Ni har verkligen hjärtat på rätt ställe och samarbetet med er har varit helt fantastiskt.
För er som firar jul önskar jag god jul och gott nytt år och för er som inte firar önskar jag en lugn och skön ledighet. Jag hoppas att vi ses igen i nya kreativa sammanhang!
/Anna Lexelius (förbundschef Samordingsförbundet Östra Södertörn)