Ung Vänster Storstockholm

Ung Vänster Storstockholm Från Norrtälje i norr till Gotland i söder kämpar vi för feminism och socialism. Där kan du också hitta kontaktuppgifter till din närmaste klubb.

Den här gruppen är för oss som är medlemmar i eller bara är nyfikna på Ung Vänster som bor i Stockholmsområdet och på Gotland. Här kan vi snacka och dela med oss information om olika saker som händer, till exempel demonstrationer, kurser eller feministiskt självförsvar. På vår hemsida storstockholm.ungvanster.se kan du hitta mer information om distriktets aktiviteter. Vill du träffa människor från

hela förbundet så kan du spana in gruppen "Ung Vänster" och om du vill veta mer om vad vi tycker i olika politiska frågor kan du besöka www.ungvanster.se

Vi ses!

Skolan, vården och omsorgen har sålts ut. Stockholms välfärd har blivit en loppmarknad, där samhällsviktiga funktioner f...
12/06/2026

Skolan, vården och omsorgen har sålts ut. Stockholms välfärd har blivit en loppmarknad, där samhällsviktiga funktioner förvaltas av lägst budande.

Vi lever i långa vårdköer, går i en skola utan tillräckliga resurser, en ungdomsmottagning som stängdes ned och en skolsjuksköterska som är på plats var tredje måndag. Samtidig tas
miljarder i vinster ut ur välfärden varje år. Bakom skatteskölden står storföretag och riskkapitalbolag.

Det finns många exemmpel på det liberala kaosprojektet i vården.
Capio registrerar systematiskt stockholmares vårdbesök på olagliga sätt. Rutinkontroller som akutbesök för att maxa vinsten, som med fusket uppnått 28 miljoner kr.
Läkare på Kry förväntas ta emot fler än 100 patienter om dagen. Personalen själva menar att de inte kan säkerställa god vård på 7 minuter/patient, men klirr i kassan räknas högre än läkaretik.

Varje krona ska sparas, förutom de som faller i företagets egna fickor.

När välfärden inte drivs för människor utan för aktieägare pressas personal till bristningsgränsen, och sjuka står i kö till den hjälp samhället ska garantera oss.

VI kräver
- Att capio, kry och alla andra vårbluffare avskedas
-ett förbund av vinstuttag och privata aktörer inom välfärden

Det går en röd tråd genom Tidögängets mandatperiod.....I uttalade hårda handskar har de gått till offensiv attack mot fu...
10/06/2026

Det går en röd tråd genom Tidögängets mandatperiod.....

I uttalade hårda handskar har de gått till offensiv attack mot fusk, fiffel, korruption och andra värden som inte är förenliga med svenskhet. Med samma hanskar har de på löpande stiftat lagar för att komma till bukt med problemet. Vem lagarna ska gälla är de däremot inte lika raka med.

Ung Vänster Stortsockholm konstaterar att Sverige de senaste åren letts av skolboksexempel på hycklare. Det är så högerpopulismen fungerar- hårda tag, rättsosäkerhet och långa straff för arbetarklassen, fri lejd åt överklassen, storföretag och borgeligheten.

moderaternas förslag om sänkt gräns på systembolaget är ett uppenbart desperat falfjäsk- man luras med kortsiktig bekväm...
04/06/2026

moderaternas förslag om sänkt gräns på systembolaget är ett uppenbart desperat falfjäsk- man luras med kortsiktig bekvämlighet för att flytta fokus från de problem moderaterna själva skapat i sverige: rekordhög arbetslöshet, utbredd fattigdom och en ungdom som utvisas för att man inte når upp till höga inkosmtkrav.

Förutom det: är det också politiskt efterblivet

Alkohol kan inte behandlas som en vanlig handelsvara eftersom konsekvenserna går långt bortom individens val. Alkohol bidrar till våld i hemmet, sexuella övergrepp och otrygghet, vilket i praktiken drabbar kvinnor och barn hårdast

Moderaternas barn har råd med rehab och bra missbruksvård. Alkoholismen är främst ett problem i arbetande klasser. Ett starkt monopol med snava åldersgränser innebär striktare regler och mindre normalisering av hög konsumtion. Resultatet är ett samhälle där skadorna av alkohol kan hållas nere och där ansvaret ligger på samhället.

Nej, så lätt luras vi inte.

Karensen slår hårdast mot dem som redan har minst. De som tvingas gå till jobbet trots sjukdom för att hyran ska kunna b...
01/06/2026

Karensen slår hårdast mot dem som redan har minst. De som tvingas gå till jobbet trots sjukdom för att hyran ska kunna betalas. Den som jobbar på kontor kan arbeta hemifrån vid sjukdom, medan undersköterskan, lagerarbetaren och busschauffören förlorar pengar direkt när de blir sjuka. Systemet bygger på en klasskillnad där arbetare förväntas bära kostnaden för sjukdom, samtidigt som arbetsgivare och de rikaste skyddas. Att avskaffa karensen handlar därför inte bara om rättvisa – det handlar om vilka som ska betala priset för att samhället fungerar.

S*X TIMMARS ARBETSDAG MED BIBEHÅLLEN LÖNÅttatimmarsdagen är över hundra år gammal. Sedan dess har tekniken exploderat oc...
25/05/2026

S*X TIMMARS ARBETSDAG MED BIBEHÅLLEN LÖN
Åttatimmarsdagen är över hundra år gammal. Sedan dess har tekniken exploderat och produktiviteten skjutit i höjden. Vi producerar mer rikedom än någonsin — men vem tar hem vinsterna? Inte vi som håller samhället igång. Pengarna hamnar i överklassens fickor medan vanligt folk springer snabbare, stressas hårdare och slits ut.

En generell arbetstidsförkortning skulle skapa jobb åt arbetslösa, minska klassklyftor och ge människor möjlighet att leva — inte bara arbeta. Samtidigt skulle den slå direkt mot den ekonomiska ojämlikhet mellan män och kvinnor.

Kvinnor drabbas hårdast av stress och utbrändhet. Kvinnor tar fortfarande störst ansvar för det obetalda hemarbetet och tvingas oftare till ofrivillig deltid. S*x timmars arbetsdag betyder tid för återhämtning, möjlighet att arbeta heltid och chansen till ekonomisk självständighet och högre pensioner.

Vi accepterar inte längre ett system där arbetare producerar mer medan direktörer och miljardärer roffar åt sig allt större vinster.

S*x timmars arbetsdag med bibehållen lön. Nu!!

Medlem i Ung Vänster Storstockholm:Välkommen på valutbildning 7 juni! Det är ett fint tillfälle att träffa medlemmar i a...
21/05/2026

Medlem i Ung Vänster Storstockholm:

Välkommen på valutbildning 7 juni! Det är ett fint tillfälle att träffa medlemmar i andra klubbar, få en bild av Ung Vänster Storstockholms arbete under valet och bli bekant med valkampanjen. Vi har föreläsningar och paneler om de faktiska valfrågorna, det politiska läget men även hur vi, som unga socialister och feminister, kan använda oss av valåret för att nå fram med vår politik och bygga organisationen stark.

Ung Vänster Storstockholm är en självklar motpol mot fascism, rasism och kvinnofientliga krafter i Stockholm och bär därför ett stort och viktigt ansvar i att synas och höras på debatter, bokbord och torgmöten i hela distriktet, på varenda elskåp och lyktstolpe.

Tusen systrar kan ställa krav. En miljon människor kan kräva eldupphör och sju antifascister kan sanera sitt klubbområde från fascistisk propaganda.

Vi ses på utbildningen den 7 juni! anmälan görs genom länken i vår bio!

Din hyresvärd tjänar på bostadsbristenVI HAR RÅD ATT BYGGA BORT DEN★31% av Stockholms ungdomar bor idag hemma. Inte för ...
19/05/2026

Din hyresvärd tjänar på bostadsbristen
VI HAR RÅD ATT BYGGA BORT DEN

31% av Stockholms ungdomar bor idag hemma. Inte för att vi vill, utan för att det i genomsnitt tar nio år att få ett kontrakt i Stockholm. När vi desperat slåss om bostäder kan storföretagen lätt höja hyrorna och öka sina vinster. Vi tvingas betala skyhöga hyror till exempelvis bostadsimperiet Victoriahem som innehar 14000 lägenheter i stockholm. Victoriahem höjer systematiskt hyrorna så att nuvarande hyresgäster inte har råd att bo kvar.

Bostäder har slutat vara en rättighet och blivit en vara som företagen själva tjänar miljoner på medan Stockholms ungdom lever under ett system där tryggheten när som helst kan dras undan för oss.

Bostadsbristen är inte ett misslyckande - den är en affärsmodell. Vem som vinner på den? inte vi unga - utan bostadsföretagen


● Bygg bort bostadsbristen
○ Inför ett statligt byggbolag
○ Bygg 20 000 billiga hyresrätter i Stockholm
○ Frys hyran!

Storföretagen tjänar på att du inte får vårdVI HAR RÅD MED VÄLFÄRD ÅT ALLA★Skolan, vården och omsorgen har sålts ut. Sto...
19/05/2026

Storföretagen tjänar på att du inte får vård
VI HAR RÅD MED VÄLFÄRD ÅT ALLA

Skolan, vården och omsorgen har sålts ut. Stockholms välfärd har blivit en loppmarknad, där samhällsviktiga funktioner förvaltas av lägst budande.

Varje år tas miljarder i vinster ut ur välfärden, medan vi sitter fast i vårdköer och våra skolor underfinansieras. Bakom skattestölden står storföretag och riskkapitalbolag.

Vårdbluffarna Capio registrerar stockholmares vårdbesök på olagliga sätt som maxar företagets vinster - pengar vi betalar i skatt för att gå till fler undersköterskor och kortare köer. Varje krona ska sparas, föutom de som faller i företagets egna fickor.

När välfärden inte drivs för människor utan för aktieägare pressas personal till bristningsgränsen, och sjuka står i kö till den hjälp samhället ska garantera oss


Vi kräver en upprustning av välfärden
○ Förbjud vinster och privata aktörer inom välfärden
○ Mer resurser till skola, vård och omsorg
○ Höjda löner inom välfärdsyrken

De rika tjänar på att du är arbetslösVI HAR RÅD MED 6 TIMMARS ARBETSDAG★Sverige har den högsta ungdomslösarbetsheten på ...
19/05/2026

De rika tjänar på att du är arbetslös
VI HAR RÅD MED 6 TIMMARS ARBETSDAG

Sverige har den högsta ungdomslösarbetsheten på flera decennier. 38 000 av oss i Stockholm går ofrivilligt utan jobb. Samtidigt försämras tryggheten på arbetet, arbetsförmedlingen säljs ut, lagen om anställningsskydd försämras. Vi förväntas slåss mot andra unga om ett gigjobb genom Yepstr helt utan försäkringar eller trygghet. Sedan förväntas vi vara tacksamma för en lön vi inte kan leva på.

Det är inte en slump. Det är ett system som medvetet missgynnar oss.

Marknadsekonomin förutsätter arbetslöshet. När arbetslösheten är hög är människor utbytbara, försvagade i sin vilja att kräva sin rätt och arbetsgivare pressar både löner och villkor nedåt. En vinst för överklassen, en förlust för dig. Nu är det slt på ungdomsrean.


Vi kräver
● Arbete åt alla
- S*x timmars arbetsdag med bibehållen lön
- Lagstadgad rätt till heltid
- Avskaffa karensdagen

VEM TJÄNAR PÅ DIN MISSÄR?🟥Medan vanligt folk kämpar för att ha råd med hyran badar överklassen i pengar. De tjänar milja...
19/05/2026

VEM TJÄNAR PÅ DIN MISSÄR?
🟥
Medan vanligt folk kämpar för att ha råd med hyran badar överklassen i pengar. De tjänar miljarder på bostadsbristen, på arbetslösheten och på att vården går på knäna. De vill att vi ska vänja oss vid otrygga jobb, skyhöga hyror och ett liv utan framtidstro — samtidigt som de själva cashar in.
🟥
Det här systemet är riggat från start. Fastighetsägare tjänar på att vi är desperata efter bostäder. Företagen tjänar på att unga konkurrerar om osäkra jobb. Riskkapitalister plundrar välfärden medan människor dör i vårdkö.
🟥
Den svenska överklassen har haft det bra nog. Vi accepterar inte att några få parasiter ska bli rikare medan resten får kämpa för att överleva. Vi har råd med bostäder, jobb och välfärd åt alla. Pengarna finns — de ligger bara i fler fickor.
🟥
Vi kräver tak över huvudet, jobb att gå till, välfärd att lita på

Adress

Gamla Lundagatan 2
Stockholm
11823

Öppettider

Måndag 09:00 - 12:00
13:00 - 18:00
Tisdag 09:00 - 12:00
13:00 - 18:00
Onsdag 09:00 - 12:00
13:00 - 18:00
Torsdag 09:00 - 12:00
13:00 - 18:00
Fredag 09:00 - 12:00
13:00 - 15:00

Telefon

+46768144758

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Ung Vänster Storstockholm postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela