12/06/2026
Skolan, vården och omsorgen har sålts ut. Stockholms välfärd har blivit en loppmarknad, där samhällsviktiga funktioner förvaltas av lägst budande.
Vi lever i långa vårdköer, går i en skola utan tillräckliga resurser, en ungdomsmottagning som stängdes ned och en skolsjuksköterska som är på plats var tredje måndag. Samtidig tas
miljarder i vinster ut ur välfärden varje år. Bakom skatteskölden står storföretag och riskkapitalbolag.
Det finns många exemmpel på det liberala kaosprojektet i vården.
Capio registrerar systematiskt stockholmares vårdbesök på olagliga sätt. Rutinkontroller som akutbesök för att maxa vinsten, som med fusket uppnått 28 miljoner kr.
Läkare på Kry förväntas ta emot fler än 100 patienter om dagen. Personalen själva menar att de inte kan säkerställa god vård på 7 minuter/patient, men klirr i kassan räknas högre än läkaretik.
Varje krona ska sparas, förutom de som faller i företagets egna fickor.
När välfärden inte drivs för människor utan för aktieägare pressas personal till bristningsgränsen, och sjuka står i kö till den hjälp samhället ska garantera oss.
VI kräver
- Att capio, kry och alla andra vårbluffare avskedas
-ett förbund av vinstuttag och privata aktörer inom välfärden