30/08/2024
Sverige har blivit ett högerland. Och ett högerland som det inte varit sedan tiden före demokratins genombrott. Jag vantrivs i detta land. Högern har, som den alltid haft, den ekonomiska makten och sedan senaste valet sitter den dessutom på den politiska makten. Lägg till detta den mediala makten och man kan då konstatera att högerns makt för närvarande är direkt överväldigande.
Vad har en socialist att sätta emot detta?
---------------------------
Gör som 24 000 andra – registrera ditt konto på etc.se:
‼️ De 100 första som hämtar ut erbjudandet får superpris:
🔥 Dagens ETC året ut för bara 49 kr
👉 Beställ här: www.etc.se/49-kr
✅ Ingen bindningstid – du kan avsluta när du vill
✅ Gäller bara de 100 första som beställer
✅ Läs till slutet av december: alla låsta artiklar smidigt på sajt och i app
👉 Hämta ut erbjudandet här: www.etc.se/49-kr
---------------------------
Högerns verkliga makthavare - VD:ar, kapitalägare, tidningsägare - utgör en elit, men den verkställande kärna i den höger som dominerar Sverige just nu är egentligen ganska liten. Breda folklager har denna elit inte med sig. Ibland syns det väldigt tydligt: en majoritet av befolkningen är exempelvis emot en vinstdriven skola, men marknadsskolan består därför att eliten inom högerns partier faktiskt är avskärmad från sina egna väljare. Och den som ställer sig upp och ropar rakt ut att hen vill ha ett mer ojämlikt samhälle kommer inte att få många med sig.
Att vi i realiteten ändå lever i ett alltmer ojämlikt samhälle där de flesta progressiva ideal pressas bort ur offentligheten, beror till stor del på att trycket underifrån från folkrörelserna försvagats - och att jämlikhetsidealen så sällan hörs i offentligheten.
Jag är övertygad om att det helt avgörande instrumentet för progressiv samhällsförändring är föreningsliv, folkrörelser, fackföreningar, aktivism. Men alla de som är verksamma där behöver höra berättelser och fakta som gör att de orkar fortsätta med sitt arbete. Analyser, grävande reportage, ilskna ledartexter. Ordet ”vänstermedia” fångar egentligen inte alls det där: Det går att skriva ytterst objektiva eller opartiska artiklar som får en progressiv effekt därför att man väljer andra nyheter och berättelser som inte tas upp i de stora drakarna.
Jag tror att en växande Dagens ETC är på väg att bli en medieaktör som mer och mer kommer att påverka det svenska samhället. I många år har jag skrivit ledare och kolumner i Dagens ETC och jag märker det: Folk i fackföreningar och olika folkrörelser har helt enkelt nytta av den.
Visserligen är jag på kort sikt pessimist - mycket lär bli värre kommande år. Häromdagen såg jag en nyhet om att shopping och pengar är stora intressen hos nationens tioåringar. På lång sikt är jag optimist. De där tioåringarna vaknar en dag upp i ett samhälle som de inser att de avskyr. Och i själva uppvaknandeögonblicket kommer det att behövas tidningar som Dagens ETC.
Göran Greider
---------------------------
‼️ De 100 första som beställer får superpris:
🔥 Dagens ETC året ut för bara 49 kr – ingen bindingstid.
👉 Beställ här: www.etc.se/49-kr