Vänsterpartiet Sjöbo

Vänsterpartiet Sjöbo För alla i Sjöbo kommun som brinner för rättvisa, solidaritet, jämlikhet och välfärd

På senaste kommunfullmäktige blev Magnus Weberg (M) rejält upprörd på oppositionen. Han menade att vi angriper kommunens...
15/06/2026

På senaste kommunfullmäktige blev Magnus Weberg (M) rejält upprörd på oppositionen. Han menade att vi angriper kommunens medarbetare och att kritik mot verksamheterna riskerar att skada arbetsmiljön och tilliten till kommunen.

Men den typen av resonemang bygger på en missuppfattning av vad vår kritik handlar om.

Vi är inte intresserade av att hänga ut enskilda medarbetare. Tvärtom. När något går fel i en organisation handlar det sällan om en enda person. Oftast handlar det om hur verksamheten är organiserad, vilka resurser som finns, vilka mål som sätts, hur uppföljningen fungerar och hur ledarskapet ser ut.

Ta Sjöbo Elnät som exempel. Där valde den politiska ledningen i bolaget och i kommunen att lägga i stort sett allt ansvar på en enskild medarbetare, den tidigare VD:n. Men de flesta förstår att problem av den omfattningen som man kunde se i Sjöbo Elnät inte uppstod på grund av en enda person. Det uppstod till följd av stora brister i styrningen, kontrollen, uppföljningen och ansvarstagandet.

Det var också därför vi i Vänsterpartiet menade att ansvaret borde ha fördelats bredare. På vd:n, på styrelsen och på ägarnas representanter. Det är så ansvar fungerar i större organisationer.

På samma sätt ser vi på äldreomsorgen och kommunens övriga verksamheter. När vi lyfter frågor om Lex Sarah-anmälningar, IVO-granskningar eller återkommande vittnesmål från anhöriga och personal är det inte för att peka ut enskilda medarbetare. Det är för att förstå varför problemen uppstår och vad som behöver förändras för att de inte ska upprepas.

Det är därför Magnus Webergs resonemang blir problematiskt. Han tycks utgå från att kritik mot en verksamhet automatiskt är kritik mot enskilda medarbetare. Men att granska en verksamhet och peka på brister i ledningsfunktioner är inte samma sak som att angripa personalen. Tvärtom handlar det om att flytta fokus från individer till organisation, ledarskap, styrning och politiskt ansvar.

Politiker ansvarar för budget, organisation, mål och uppföljning. Därför väcker varje Lex Sarah-anmälan, varje IVO-granskning och varje allvarligt missförhållande också frågor om hur verksamheten styrs och leds. Det ansvaret försvinner inte för att en tjänsteperson fattat ett beslut eller en chef gjort en felbedömning.

Om oppositionen inte får granska hur kommunens verksamheter fungerar blir den demokratiska granskningen omöjlig. Politiker har ansvar för verksamheterna. Då måste det också vara möjligt att diskutera hur de fungerar, vilka beslut som fattas och vilka konsekvenser de får för invånare, brukare och personal.

Det är inte ett angrepp på kommunens medarbetare. Det är en grundläggande del av demokratin. Det borde en så erfaren politiker som Magnus Weberg förstå.

Äntligen! Igår och idag har de flesta av våra unga tagit studenten! Stort grattis till er alla!Och till alla yngre, but ...
12/06/2026

Äntligen! Igår och idag har de flesta av våra unga tagit studenten! Stort grattis till er alla!
Och till alla yngre, but av sommarlovet - i höst (när vi vunnit valet) vill vi öppna fritidsgårdar och satsa på massa nya aktiviteter för barn och unga! Glad Sommar alla!!

Lyssna på facket, Richard Sjöholm!Igår hade Sveriges Lärare en insändare i Ystad Allehanda. De listade en rad stenhårda ...
10/06/2026

Lyssna på facket, Richard Sjöholm!

Igår hade Sveriges Lärare en insändare i Ystad Allehanda. De listade en rad stenhårda fakta som borde få alla kommunpolitiker i Sjöbo att stanna upp.

​Skolverkets statistik visar svart på vitt att Sjöbo ligger på plats 30 av 33 skånska kommuner när det gäller andelen behöriga lärare. Vår lärartäthet placerar oss på en bottenplacering, delad plats 18 av 22, och vi är näst sämst i hela Skåne när det gäller specialpedagogisk kompetens. Samtidigt hamnade våra niondeklassare (2025) på plats 31 av 33 när det gäller gymnasiebehörighet, och absolut sist i meritvärde.

​Det här är inga siffror som någon överhuvudtaget kan vara nöjd med.

​Det djupt problematiska är att Familjenämndens ordförande , moderaten Rickard Sjöholm så sent som i november förra året förklarade att den politiska ledningen valt att använda egna mätetal för skolan, eftersom dessa enligt honom gav ännu mer precision och visade att Sjöbos skolor rörde sig i rätt riktning.

​Nu kommer Sveriges Lärare med verkligheten. Skolverkets statistik visar exakt samma sak som vi i oppositionen har pekat på under flera år.

​Frågan till den politiska ledningen blir därför väldigt enkel:

​Är det facket, Skolverket och de nationella jämförelserna som har fel eller är det era egna mätetal?

​Vi i Vänsterpartiet tycker att Sjöbos elever förtjänar bättre än att politiker försöker trolla bort strukturella problem med hemsnickrad statistik.

Då var det dags att börja presentera våra kandidater. Först ut är vårt femte namn. F***y Pelin.Ålder: 36 årYrke: Verksam...
09/06/2026

Då var det dags att börja presentera våra kandidater. Först ut är vårt femte namn. F***y Pelin.

Ålder: 36 år

Yrke: Verksamhetsledare på Folkets Hus i Lindängen i Malmö

Var i kommunen bor du?

Sövde

Hur länge har du bott i Sjöbo kommun?

Snart 3 år

Familj & intressen?

Min familj består av min sambo, son och hunden Herman.

När andan faller på tycker jag att det är kul att vara kreativ. Jag har varit verksam inom ideell sektor i drygt 15 år. Hjärtefrågor är barn och unga, föreningsliv, kultur, organisering och mänskliga rättigheter.

Varför engagerar du dig politiskt?

Under den relativt korta tid vi har bott här har jag tagit del av många föräldrars oro för deras barns uppväxtvillkor. Förskolor stängs, pedagoger sägs upp, barn bollas runt, skolresultat tycks gå i nedåtgående riktning. Det saknas samtidigt fritidsgårdar som tar vara på och skapar förutsättningar för ungas engagemang och intressen. Möjligheter för unga att organisera sig i föreningslivet är samtidigt ytterst begränsade. Samtidigt framgår det i Rädda Barnens rapport att barnfattigdomen i kommunen ökar. Detta är bara några exempel på att barn och ungas uppväxtvillkor inte är prioriterade i tillräckligt hög utsträckning. Det måste inte vara såhär!

Något måste göras. Det finns mycket att en kan göra. Jag valde att organisera mig och hjärtat sitter, som vi alla vet, till vänster. Jag drivs av den starka övertygelsen om att vi tillsammans kan forma en kommun där barn och unga ges såväl goda förutsättningar som möjligheter att leva, gro, växa och bo.

Vilken fråga är viktigast för dig i Sjöbo?

Barn och ungas uppväxtvillkor är utan tvivel den fråga som jag engagerar mig in i märgen. Barn är inte bara framtiden utan också nutiden. De är här och nu. Våra barn är beroende av att vi i vuxenvärlden tar ansvar för att de ska få den trygga, stabila och möjliggörande uppväxt de har rätt till. Nedpriortera inte! Stärk istället upp och vidareutveckla med barnens bästa i fokus.
Givetvis är frågan om klimat också av stor betydelse. Vi behöver göra vad vi kan för att skapa en hållbar framtid för våra barn, unga och kommande generationer. Det är vårt allas gemensamma ansvar, även så Sjöbo kommun.

Vad vill du förändra de kommande fyra åren?

Att nedskärningarna inom förskolan ska omprövas, vi måste satsa på barnen från start. På så sätt stärker vi inte bara våra barn här och nu utan blir också en mer attraktiv kommun för barnfamiljer. Det behövs ordentliga krafttag för att förbättra förutsättningarna för kommunens alla elever. Jag tror på varenda unge! Jag vet att vi är fler som gör detsamma. Barn och unga ska ha goda förutsättningar för meningsfull fritid, oavsett ekonomiska förutsättningar.

Barn, unga och kommande generationer ska ges såväl trygga som goda uppväxtvillkor, med en tro på sig själva och med hopp om framtiden.

Vilka är människorna bakom Vänsterpartiet Sjöbo?Under sommaren kommer vi att presentera delar av vår kandidatlista inför...
08/06/2026

Vilka är människorna bakom Vänsterpartiet Sjöbo?

Under sommaren kommer vi att presentera delar av vår kandidatlista inför valet 2026.

En del av kandidaterna känner ni säkert redan igen från kommunfullmäktige, nämnder, föreningsliv och lokala sammanhang. Andra är nya ansikten som valt att engagera sig för ett bättre Sjöbo.

Vi kommer att presentera kandidaterna en och en. Inte i någon särskild ordning, utan med fokus på vilka de är, vad de brinner för och varför de valt att engagera sig politiskt.

Vi hoppas att ni vill hänga med och lära känna människorna bakom Vänsterpartiet Sjöbo.

Hur hög ska en politikers lön vara i Sjöbo?På ett av de senaste fullmäktige föreslog vi i Vänsterpartiet att kommunalråd...
05/06/2026

Hur hög ska en politikers lön vara i Sjöbo?

På ett av de senaste fullmäktige föreslog vi i Vänsterpartiet att kommunalrådets lön ska sänkas med 20 procent, till runt 70 000 kronor i månaden. Det fick vi nej på, från samtliga partier.

I debatten sa kristdemokraten Lars Lundberg att det måste finnas en “ekonomisk drivkraft” för att ta politiska uppdrag. Så kan det vara, men låt oss titta på siffrorna och vårt förslag.

Kommunalrådet i Sjöbo tjänar idag runt 87 000 kronor i månaden. Det placerar kommunalrådet i topp 5–7 procent av alla löntagare i landet.

Med Vänsterpartiets förslag skulle kommunalrådet hamna på en lön på drygt 70 000 kr. Även efter en sådan sänkning hade lönen legat i topp 10–12 procent, alltså högre än nästan 9 av 10 löntagare.

Som jämförelse kan man nämna att medianlönen i Sverige ligger på cirka 37 000 kronor i månaden, alltså ungefär vad en vanlig löntagare tjänar.

Det här handlar inte om att politiker inte ska få betalt. Det ska de, men det här handlar om var politiker placerar sig. Ska politiker ha löner som ligger långt över de människor man fattar beslut om?

Eller ska man ha en nivå som gör att man fortfarande delar verklighet med dem man representerar?

För oss är svaret enkelt, men det är kanske inte lika enkelt för övriga partier?

På fullmäktige i onsdags ställde Sverigedemokraterna en interpellation om det finns en tystnadskultur inom Sjöbo kommun....
02/06/2026

På fullmäktige i onsdags ställde Sverigedemokraterna en interpellation om det finns en tystnadskultur inom Sjöbo kommun. Vård- och omsorgsnämndens ordförande Roland Wiking (S) svarade att han inte känner igen sig i den beskrivningen och hänvisade till att kommunen har visselblåsarfunktion, fackliga organisationer och nolltolerans mot tystnadskultur.

Det är naturligtvis bra. Samtidigt tycker vi i Vänsterpartiet att svaret är otillfredsställande.

Både Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet har fått signaler från människor som upplever en oro inför att framföra kritik eller lyfta problem i de formella kanalerna. Om människor känner en sådan rädsla måste det tas på allvar.

Problemet med en tystnadskultur är att den sällan syns för dem som befinner sig högst upp i organisationen. Om människor är rädda för konsekvenserna av att säga ifrån väljer de ofta att vara tysta. Därför räcker det inte att konstatera att det finns rutiner och system. Frågan blir istället om människor känner sig trygga att använda dem.

Det är fullt förståeligt att det ibland kan vara jobbigt att som chef få sitt ledarskap eller sina beslut ifrågasatta. Men lösningen är inte att kritiska medarbetare får höra att de borde söka sig någon annanstans eller på andra sätt avskräcks från att framföra sina synpunkter framöver.

Det har sagts förr men tål att sägas igen. En bra verksamhet byggs inte genom tystnad. Den byggs genom att människor vågar säga vad de tycker, lyfter problem, bidrar med förslag på förbättringar och möts av ett genuint intresse från ledningen.
Vi tycker därför att kommunen borde undersöka frågan om tystnadskultur närmare, gärna med extern hjälp.

Hur många av kommunens medarbetare upplever att de kan tala fritt?

Hur många känner att deras kritik, synpunkter och förbättringsförslag tas emot på ett konstruktivt sätt?

Vill du med ge din mor ett maktskifte i höst?
31/05/2026

Vill du med ge din mor ett maktskifte i höst?

I helgen invigs Storkriket.Det är ett samarbete mellan Sjöbo kommun, Eslövs kommun och Lunds kommun, tillsammans med mar...
28/05/2026

I helgen invigs Storkriket.

Det är ett samarbete mellan Sjöbo kommun, Eslövs kommun och Lunds kommun, tillsammans med markägare, föreningar och andra aktörer i området.

Storkriket är ett biosfärområde där natur, jordbruk och samhälle ska fungera ihop, och som 2025 blev en del av FN-organet Unescos biosfärsområden. Här finns sandmarker, våtmarker och ovanligt många arter, över 700 rödlistade.

Imorgon från kl. 17.00 är det öppet på Hasslemölla med invigning och sommarkonsert med Emil Jensen på scen vid 18.30.

Gratis och öppet för alla.

Storkriket är något vi i Sjöbo ska vara stolta över, och något vi behöver ta hand om.

Invig Biosfärområde Storkriket och fira in sommaren med oss på Hasslemölla gård! Vi bjuder in till en magisk kväll fylld av musik, god mat och aktiviteter för hela familjen när […]

27/05/2026

Då var dags för ett fullmäktige. Lyssna på vad Vänsterpartiet tänker om kvällens möte.

Adress

Sjöbo

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Vänsterpartiet Sjöbo postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela