21/06/2017
RANT OM SVERIGEDEMOKRATERNA
Det här är Björn. Björn är Sveriges andre vice talman i vårt högsta beslutande organ i detta land. Han är också Sverigedemokrat.
För att raljera lite skulle ett likadant inlägg om offren på Drottninggatan eller Bataclan inte ens vara rimligt. Helt otänkbart.
Men enligt Björn Söder skulle det kunna vara rättfärdigat att köra på muslimer med en bil om en läser vad han skriver. Det är helt oacceptabelt. Muslimer är del av en religion och är precis som vilka andra människor som helst. De tar hand om våra äldre, käkar samma knäckebröd till frukost, bär våra gemensamma bördor, går i våra skolor och de är vänner till många av oss.
Att vi 2017 ens ska behöva förklara att vi alla på denna jord är jämlika känns skrämmande och främmande. Att behöva förtydliga att alla muslimer inte är terrorister för en riksdagsledamot känns suboptimalt, minst sagt.
Men vad menar egentligen Björn med "under förutsättning att de är och var oskyldiga"?
Finns det större chans att att dessa människor skulle vara brottslingar för att de är muslimer och kom ut från en moské? Nej.
Det är en rasistisk bild där folk från Mellanöstern skulle vara på ett särskilt sätt på grund av var de är födda. Att de skulle vara IS för att de är muslimer. Att de skulle vara annorlunda från oss andra.
Etnicitet föder inte brottslingar. Brottslingar föds av orättvisa, där dålig ekonomi finns, hög arbetslöshet, utan infrastruktur, där rättsväsendet inte fungerar. INTE BEREOENDES PÅ NATIONALITET. Det finns ingen som helst forskning som bevisar det och det är helt enkelt inte sant.
Detta berättar mycket om Björn. Men inte bara honom, utan även hela hans parti. Sverigedemokrater är inte som andra partier. De har en förutbestämd tanke om särskilda grupper av människor, en förutbestämd agenda mot dem. Det tycker inte vi att politiker ska ha mot grupper av människor, för det riskerar att få vidriga konsekvenser.
För en vecka sedan skrev en kommunalpolitiker i Norrtälje på ungefär samma sätt om asylsökande, han skrev då "Det här handlar ju om de sk "ensamkommande barnen" Sluta förminska vår tids största bluff". Han menade att alla flyktingar skulle ljuga om sin ålder. Som om flyktingar var lögnare? Wow, är det så vi ska se på andra människor? Det är också att ha en förutfattad bild av människor från en särskild grupp. Och det är inte om finnar, amerikaner, norrmän, eller fransmän. Det är mot en särskild grupp.
Det Sverige som Miljöpartiet och Grön Ungdom står för bygger broar mellan människor, inte murar.
Nu riktar vi oss till alla muslimer i Sverige: Ni är välkomna hit. Vi ber helt oåterhållsamt om våra kondoleanser för det som hände era systrar och bröder i London för några dagar sedan. Må gud vara med dem.
Det här rasistiska och främlingsfientliga partiet är vår motpol och vi ska se till att rättvisa, jämlikhet, fred, och solidaritet präglar detta samhälle i framtiden.🌍✊💚