Grön Ungdom Norrtälje - GUNT

Grön Ungdom Norrtälje - GUNT Miljöpartiets ungdomsförbund i Norrtälje. Ditt verktyg för en grönare kommun.��

08/06/2018

Hej bästa följare!
Nu är det valrörelse. Grön Ungdom i Norrtälje är väldigt taggade på att kampanja och utföra aktiviteter. Vi undrar vad ni är intresserade av för evenemang framöver? Alltså, vad skulle DU tycka var intressant att göra? Vi funderar på att ha filmkväll och se en dokumentär. Let us know!
💚👀

Moderaterna ljuger om Miljöpartiet Norrtälje, pinsamt! :/
03/04/2018

Moderaterna ljuger om Miljöpartiet Norrtälje, pinsamt! :/

Moderaternas Ann Lewerentz resonerar kring ett förbud mot dieselbilar i NT. Hon ondgör sig över att ett ”dieselförbud” ska införas och påstår att det...

Nu börjar veckan med Roslagen Pride! Vi börjar upptakten med en debattartikel av Miljöpartiets Ordförande i Norrtälje, o...
07/08/2017

Nu börjar veckan med Roslagen Pride! Vi börjar upptakten med en debattartikel av Miljöpartiets Ordförande i Norrtälje, om allas rätt att älska och få bli älskade. http://www.norrteljetidning.se/opinion/debatt/utveckla-hbt-qmmunen-norrtalje

Miljöpartiet har länge stått upp för HBTQ-personers rättigheter och samverkansstyret arbetar bland annat med informationsspridning via Trygg i Norrtälje...

RANT OM SVERIGEDEMOKRATERNA Det här är Björn. Björn är Sveriges andre vice talman i vårt högsta beslutande organ i detta...
21/06/2017

RANT OM SVERIGEDEMOKRATERNA

Det här är Björn. Björn är Sveriges andre vice talman i vårt högsta beslutande organ i detta land. Han är också Sverigedemokrat.
För att raljera lite skulle ett likadant inlägg om offren på Drottninggatan eller Bataclan inte ens vara rimligt. Helt otänkbart.
Men enligt Björn Söder skulle det kunna vara rättfärdigat att köra på muslimer med en bil om en läser vad han skriver. Det är helt oacceptabelt. Muslimer är del av en religion och är precis som vilka andra människor som helst. De tar hand om våra äldre, käkar samma knäckebröd till frukost, bär våra gemensamma bördor, går i våra skolor och de är vänner till många av oss.
Att vi 2017 ens ska behöva förklara att vi alla på denna jord är jämlika känns skrämmande och främmande. Att behöva förtydliga att alla muslimer inte är terrorister för en riksdagsledamot känns suboptimalt, minst sagt.
Men vad menar egentligen Björn med "under förutsättning att de är och var oskyldiga"?
Finns det större chans att att dessa människor skulle vara brottslingar för att de är muslimer och kom ut från en moské? Nej.
Det är en rasistisk bild där folk från Mellanöstern skulle vara på ett särskilt sätt på grund av var de är födda. Att de skulle vara IS för att de är muslimer. Att de skulle vara annorlunda från oss andra.
Etnicitet föder inte brottslingar. Brottslingar föds av orättvisa, där dålig ekonomi finns, hög arbetslöshet, utan infrastruktur, där rättsväsendet inte fungerar. INTE BEREOENDES PÅ NATIONALITET. Det finns ingen som helst forskning som bevisar det och det är helt enkelt inte sant.
Detta berättar mycket om Björn. Men inte bara honom, utan även hela hans parti. Sverigedemokrater är inte som andra partier. De har en förutbestämd tanke om särskilda grupper av människor, en förutbestämd agenda mot dem. Det tycker inte vi att politiker ska ha mot grupper av människor, för det riskerar att få vidriga konsekvenser.
För en vecka sedan skrev en kommunalpolitiker i Norrtälje på ungefär samma sätt om asylsökande, han skrev då "Det här handlar ju om de sk "ensamkommande barnen" Sluta förminska vår tids största bluff". Han menade att alla flyktingar skulle ljuga om sin ålder. Som om flyktingar var lögnare? Wow, är det så vi ska se på andra människor? Det är också att ha en förutfattad bild av människor från en särskild grupp. Och det är inte om finnar, amerikaner, norrmän, eller fransmän. Det är mot en särskild grupp.
Det Sverige som Miljöpartiet och Grön Ungdom står för bygger broar mellan människor, inte murar.
Nu riktar vi oss till alla muslimer i Sverige: Ni är välkomna hit. Vi ber helt oåterhållsamt om våra kondoleanser för det som hände era systrar och bröder i London för några dagar sedan. Må gud vara med dem.
Det här rasistiska och främlingsfientliga partiet är vår motpol och vi ska se till att rättvisa, jämlikhet, fred, och solidaritet präglar detta samhälle i framtiden.🌍✊💚

Då var en miljöpartiet kongress avslutad även detta år. Grön Ungdom går starka ur den, vi fick igenom mycket. Bland anna...
28/05/2017

Då var en miljöpartiet kongress avslutad även detta år. Grön Ungdom går starka ur den, vi fick igenom mycket. Bland annat:
- Ensamkommande barn som kom 2015 ska få permanenta uppehållstillstånd.
- Fixrum ska prövas och utredas.
- Barn ska få klagorätt
- Sverige ska ha ett enhälligt biljettsystem för kollektivtrafik.
- Hedersproblematik

Nu ser vi till att forma detta land hållbart.🌍🌱💚

02/05/2017

ID-Kontrollerna hävs!!
Nu vill vi se:
- Permanenta uppehållstillstånd
- Familjeåterförening
Riv lagen, inte familjer. Tack Miljöpartiet i regering som drivit en human politik.🌎💚✊

Tack för denna helg Expo Roslagen.😍😘
29/04/2017

Tack för denna helg Expo Roslagen.😍😘

25/04/2017

MÖTE OCH UTBILDNING 25/4

Under tisdagen kommer en utbildning om retorik äga rum. Denna kommer handla om hur vi möter en väljare och hur vi ökar vårt medlemsantal genom värvning! Utbildningen leds av vår nya ordförande William Olsson som också går retorikkonsultprogrammet på Södertörns Högskola och varit engagerad värvare åt Grön Ungdom!
Var?
Estunavägen 14, Norrtälje kommunhus, i lokalen Rimbosalen!
När?
Den 25/4 klockan 18.00!

Utbildningen riktar sig till ny medlem som gammal, inga förkunskaper krävs!

Om du inte kan komma på utbildningen, men gärna vill stå i Miljöpartiets monter under Expo Roslagen går det bra att anmäla sig via denna länk:
https://docs.google.com/forms/d/1gUHJTpmOpYDm6XKn7yn3v1cXSukO5rrbmJ0DMnqNs-Q/edit?usp=drive_web

Med Vänliga Hälsningar,
William Olsson, ordförande

Ordförande i tidning!😃
30/03/2017

Ordförande i tidning!😃

Zaida Catalan! Ditt minne ska vi varje dag hedra och dina värden ska vi föra vidare. Tack för allt du gjort.💚
29/03/2017

Zaida Catalan!

Ditt minne ska vi varje dag hedra och dina värden ska vi föra vidare. Tack för allt du gjort.💚

Adress

Bangårdsgatan 2
Singö

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Grön Ungdom Norrtälje - GUNT postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Organisationen

Skicka ett meddelande till Grön Ungdom Norrtälje - GUNT:

Dela