14/06/2026
Tillsammans med Telgekoncernen, Södertälje sjukhus, Nykvarns och Salems kommun har Södertälje kommun ett ettårigt mentorprogram. I år har det varit 28 personer med och tanken är att deltagarna ska utmanas i sitt ledarskap för att då växa som ledare, stärka sina förmågor att engagera medarbetare, se utmaningar ur nya perspektiv och reflektera över ledarskapsfrågor.
Martina Kämpe har varit adept och Åsa Gren mentor. Så här berättar de om sina upplevelser och tankar kring årets program:
Martina:
– Till vardags arbetar jag som resultatenhetschef inom ordinärt boende med 27 medarbetare där de flesta arbetar med våra mottagare av hemtjänst. Jag sökte som adept för att få en mer personlig utveckling i mitt eget ledarskap och få tid att samtala kring både de möjligheter och svårigheter jag hamnar i med mitt arbete. Det tycker jag verkligen att jag har fått och jag har också fått insikt i hur viktigt det är att sätta upp tydliga delmål och mål för mig själv och ge mig chansen att reflektera och stanna upp och känna efter innan beslut fattas. Jag har också insett att all förändring börjar med mig själv och viljan att gå utan för min egen komfortzon.
– Har du möjlighet att gå programmet tycker jag att du ska ta chansen, oavsett hur lång eller kort tid du varit anställd i kommunen, så länge som du har ett öppet sinne, villig att investera tid och utvecklas tillsammans.
Åsa:
– Jag har varit chef i 11 år och arbetar nu som resultatenhetschef på verksamheten för personer med funktionsnedsättning. Detta var min första gång som mentor och jag upplever att det varit lärorika träffar både mellan adepten och mig och i mentorsgruppen.
– Det är så viktigt att reflektera kring ledarskap, oavsett i vilken organisation man är i och även om man har lång erfarenhet av ledarskap tycker jag att man som mentor lär sig mycket under programmet. Det är ju inte en fråga om att lära ut ledarskap, utan att utveckla sig själv i sitt ledarskap.
– Jag är verkligen glad att jag blev tillfrågad, så får du frågan tveka inte att ta chansen. Tror det är bra som mentor att ha en del erfarenhet av ledarskap, så att du lättare kan stötta adepten. Men även om man har stor och lång erfarenhet lär man sig jättemycket om sitt eget ledarskap, en riktig win-win situation.
Vill du läsa om andra som gått programmet och vilka andra karriärmöjligheter vi erbjuder – läs mer här👉 https://www.sodertalje.se/mentorprogram
Bildtext: Åsa Gren, resultatenhetschef på omsorgskontoret (till vänster på bilden) är en av kommunens mentorer och Martina Kämpe, resultatenhetschef på omsorgskontoret, (till höger på bilden), har varit adept.