15/06/2026
Söderköpings kommun håller just nu på och planerar för en ny låg- och mellanstadieskola i Alboga. Vi träffar kommunalrådet Mattias Geving (S) för lite mer information om vad det är som planeras och varför.
___________________
Planerna på en ny skola i Alboga i Söderköpings kommun har vuxit fram under flera år. Bakgrunden är att Brobyskolan dömdes ut av arbetsmiljöskäl 2020, vilket ledde till att verksamheten flyttades till Bergaskolan.
– Det som gjordes då var en nödvändig lösning i ett pressat läge, men lokalerna är i dag i skriande behov av att ersättas. Jag är imponerad över personal och elever som trots förutsättningarna lyckats upprätthålla en bra verksamhet, säger Mattias Geving (S).
I dag beskriver kommunen att lokalerna inte räcker till – varken när det gäller arbetsmiljö, utrymme eller pedagogiska behov. Därför planeras nu en ny skola i Alboga, med plats för flera paralleller, idrottshall och eget kök.
– Vi behöver lokaler som fungerar i vardagen, både för elever och personal. Det går inte att lappa och laga de här lokalerna längre. Som det brukar sägas: en sminkad gris är fortfarande en gris, säger Geving.
Samtidigt är beslutet inte okontroversiellt. Bland invändningarna finns frågor om befintliga lokaler i stället kan renoveras, inte minst då elevunderlaget minskar i stora delar av landet.
– Det är viktiga och relevanta invändningar. Men en renovering skulle kräva att hela verksamheten evakueras under en längre tid.
Enligt kommunen bedrivs i dag en stor del av undervisningen i hyrda paviljonger, som på sikt behöver ersättas med permanenta lokaler. Flera alternativ har utretts, men bedömningen är att de inte ger en tillräckligt hållbar lösning över tid.
– Vi har tittat på både om- och tillbyggnader. Slutsatsen är att det inte ger lika bra och ändamålsenliga lokaler som att bygga nytt, den befintliga byggnaden sätter helt enkelt gränser för vad som kan göras – och det blir nog inte heller billigare när evakueringen räknas in.
Placeringen har också väckt frågor, bland annat då den ligger intill friluftsområdet. Kommunen beskriver att den föreslagna ytan ligger på andra sidan parkeringsplatsen vid SOK-stugan, som inte påverkas. Inte heller den öppna aktivitetsytan framför SOK-stugan med exempelvis utegym påverkas, och en skogsridå kommer att behållas mellan området och den nya skolan. Omkring 200 meter motionsspår kan behöva dras om.
– Jag har förståelse för oron. En mindre del av området påverkas, samtidigt skapas nya möjligheter att kombinera idrott, friluftsliv, spontanidrott och skola - vilket ger stora vinster. En stor del av området kommer att vara kvar, och det blir en väldigt fin miljö för våra elever.
– Det finns ingen plats som är perfekt för alla. Men jag är övertygad om att vi, i samverkan mellan kommunen och föreningslivet, kan göra det här till en bra plats för både motion, friluftsliv och skola, avslutar Geving.
_________________
Förklaring till kartbilden i inlägget:
Kartan visar friluftsområdet i Alboga där den gröna cirkeln anger SOK-stugan, delen i orange planområdet för skola och skolgård samt den gröna punkten anger den planskilda korsningen under E22 för motion och Östgötaleden.