28/03/2026
Vår medlem Lisa som bor på Kvarnstensvägen i Sävedalen har nu fått till stånd att kommunen satt upp denna skylt på gatan. Bakgrund: varje vår i slutet av mars till början av april blir mängder av grodor/paddor överkörda på Kvarnstensvägen. Grodorna förflyttar sig under skymning från övervintringsställen till något vattendrag för att para sig. Tydligen gillar de den varma asfalten och att det är lätt att hitta en partner på en öppen plats. Mörkret gör att bilister inte ser dem trots en långsam återvändsgata. Alla groddjur är fridlysta. Förra året kunde Lisa räkna till 34 döda individer på gatan. Hon kände att detta var väldigt sorgligt och bestämde sig för att försöka göra något förebyggande inför kommande vårar. Hon skrev till kommunen och föreslog att varningsskyltar skulle sättas upp . Då kan trafikanterna sakta farten och vara mer uppmärksamma. Så häromveckan kom en skylt upp på Kvarnstensvägen. Förhoppningsvis kommer det att leda till färre döda grodor i år! Sprid gärna i närområdet 🐸