Norra skånska bataljonen - Hemvärnet

Norra skånska bataljonen - Hemvärnet Välkommen till Norra skånska bataljonen - Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna i nordöstra Skåne Detta gör oss till den geografiskt största i Skåne.

Norra skånska bataljonen är ett krigsförband tillhörande Södra militärregionen MR S. Förbandet organiserar en bataljonsstab med ledningspluton, två insatskompanier, ett bevakningskompani samt en granatkastarpluton. Förbandets uppgift är att skydda och bevaka för Försvarsmakten viktig infrastruktur. Till bataljonen hör även Hemvärnets musikkår Kristianstad. Bataljonen utgör hemvärnet i Kristianstad

, Hässleholm, Osby, Östra Göinge, Perstorp och Bromölla kommuner. Bataljonen kan verka i ett brett spektrum av miljöer. Förutom militär infrastruktur finns det inom vårt område både en flygplats och en viktig hamn, platser som vi är beredda att skydda. Vi kan även verka i väglös terräng och under svåra väderförhållanden då två av våra kompanier är utrustade med bandvagnar. Vi står beredda att lösa uppgifter under så väl fred, kris som krig. I samverkan med polis och räddningstjänst stödjer vi under fredstid samhället vid bland annat naturkatastrofer och eftersök. Vid en kris eller krig möjliggör vi för resten av insatsförsvaret att lösa sina uppgifter.

INSATSEN AVSLUTAD: Nu kort efter 02 avslutade bataljonen sin insats. Våra soldater har kämpat under hela gårdagsnatten o...
05/01/2024

INSATSEN AVSLUTAD: Nu kort efter 02 avslutade bataljonen sin insats. Våra soldater har kämpat under hela gårdagsnatten och dagen med att hjälpa de bilister som har suttit fast på E22. Räddningstjänsten har klippt och sågat upp mitträckena och våra soldater har skottat fram och sen dragit loss fordonen. Vi har även försett de som suttit fast med förnödenheter. Ibland det första målet mat på nästan ett dygn. Samt vid behov evakuerat. Under kvällen fick vi in ny fräsch personal för att fortsätta stödja Polisen med att genomsöka det mindre vägnätet efter strandade bilister. Det behovet försvann senare och förbandet återgick till förläggningen. Fordon och materiel är nu återställda och förbandet redo för en ny insats.

03/01/2024

PÅGÅENDE INSATS: Just nu stödjer vår personal räddningstjänsten med bandvagnar. Under kvällen kom en förfrågan från Länsstyrelsen i Skåne att hjälpa till med att undsätta de hundratals bilister som sitter fast på E22an mellan Hörby och Kristianstad. Efter bara ett par timmar var våra soldater på väg ut i nattens snöoväder.

Foto: Martin Olsson / Försvarsmakten.

21/04/2023
49:e Norra skånska bataljonens KFÖ 2022. Bilder från övningsdagarna.Foto: Johannes Jeppsson(Klicka på bilderna för att s...
29/05/2022

49:e Norra skånska bataljonens KFÖ 2022. Bilder från övningsdagarna.
Foto: Johannes Jeppsson
(Klicka på bilderna för att se bildtexterna!)

49:e Norra skånska bataljonens KFÖ 2022. Avslutningsceremonin.Foto: Martin Olsson
29/05/2022

49:e Norra skånska bataljonens KFÖ 2022. Avslutningsceremonin.
Foto: Martin Olsson

16/04/2021
Dygnet runt, året om, och precis just nu försvarar vi Sverige och din rätt att leva i fred.
19/10/2020

Dygnet runt, året om, och precis just nu försvarar vi Sverige och din rätt att leva i fred.

Dygnet runt, året om, och precis just nu försvarar vi Sverige och din rätt att leva i fred. Läs mer på https://www.forsvarsmakten.se/justnu

Varmt välkomna till förbandet!
12/05/2019

Varmt välkomna till förbandet!

INSATSEN I HÄSTVEDA AVSLUTAD! I går lämnade de sista hemvärnssoldaterna brandområdet. Både lördagen och söndagen bjöd på...
29/04/2019

INSATSEN I HÄSTVEDA AVSLUTAD! I går lämnade de sista hemvärnssoldaterna brandområdet. Både lördagen och söndagen bjöd på rikligt och mycket välkommet regn. Det avslutande arbetet har handlat om patrulleringar i syfte att upptäcka och nedkämpa kvarvarande glödbränder. En gedigen städning har också gjorts på de platser och stråk där vi verkat under insatsen. Räddningstjänsten kommer att fortsätta att bekämpa branden, men för Hemvärnet är alltså insatsen nu avslutad.

Matti Svensson var insatschef för Hemvärnet under helgen och är mycket imponerad över alla som har engagerat sig.
- Frivilligheten i vårt land är enligt mig ren och skär godhet. Allt ifrån bönder som kör runt med sina gödseltunnor dygnet runt, frivilligorganisationer som lagar mat i MASSOR åt brandmän och soldater, människor från bygden som kommer med kaffe och bullar till den lokala Ica butiken som sponsrar med vad de kan undvara. Allt detta sammantaget gör det oerhört enkelt för mig att klä på mig uniformen. Det är detta samhälle jag vill försvara.

Bataljonschef Bo Jönsson är också nöjd.
- Det är helt otroligt och fantastiskt med den vilja och engagemang hemvärnssoldaten stödjer det civila samhället. Hur stolt jag är som chef att så många lägger så mycket av sin tid för denna och liknande insatser i samhället. Hemvärnet är en otroligt viktig del i att stödja civila delar av samhället. Vi gör skillnad.

Som vanligt, oavsett om det är övning eller som nu insats, återstår det nu att vårda den materiel som smutsats ner eller tagit stryk. För snart kan det vara dags igen.

Insatsen mot skogsbranden vid Åbuamossen mellan Hästveda och Osby fortsätter. Soldaterna var på plats redan i gryningen ...
25/04/2019

Insatsen mot skogsbranden vid Åbuamossen mellan Hästveda och Osby fortsätter. Soldaterna var på plats redan i gryningen för att utnyttja så många av dygnets ljusa timmar som möjligt. Fokus ligger just nu på släckning av glödbränder för att hindra att dessa blossar upp igen. Ett svettigt och grundligt arbete då det kan brinna en bra bit ner i marken. Vår personal hjälper också till med att bevaka de begränsningslinjer som omringar brandområdet. Totalt tjänstgör ett sextiotal personer från bataljonen. Insatsen kommer att fortsätta även under morgondagen.

Uppdatering 28 april 10:10
Insatsen fortsätter. Bataljonen har löst uppgift medelst 33 soldater, behovet bestod ursprungligen av 20 soldater, men då räddningsledaren under fredagen önskade ytterligare förstärkning löstes ringdes ytterligare personal in. Och det behövdes. Sol och 24 graders värme gjorde att många glödbränder åter igen blossade upp. Det satte press på samordningen, grupperna har i vissa fall delat på sig, ned till stridspar, för att hantera alla dessa nyuppkomna småbränder. En efter en har de nedkämpats med vilja vatten och svett.

Med lördagen kom till slt det efterlängtade regnet. Den samlade styrkan som bekämpar branden har nu lyckats minska insatsområdet med en tredjedel. Idag söndag fortsätter kampen, men bataljonens insats går också mot avveckling.

Uppdatering 29 april 08:30
Igår kväll avslutads insatsen för Hemvärnets del. Ett stort tack till alla i bataljonen som ställt upp och till deras familjer, arbetsgivare och arbetskamrater som har sett till att de har kunnat göra denna insats. Ett längre sammanfattande inlägg kommer under dagen.

Klockan 10 idag fick bataljonen i uppgift av P7s vakthavande befäl att stödja släckningsarbetet av skogsbranden utanför ...
24/04/2019

Klockan 10 idag fick bataljonen i uppgift av P7s vakthavande befäl att stödja släckningsarbetet av skogsbranden utanför Hästveda. Genast skickades samverkansofficerare till brandområdet och två timmar senare lämnades beskedet att 50 soldater är under mobilisering. Bataljonen stödjer med personal för brandsläckning samt ett fältkok.

Uppdatering 20:13
Under dagen och kvällen har det genomförts utbildning på släckutrustning, rekognosering av brandens begränsningslinjer, samt slangdragning. Detta fortsätter under kvällen och imorgon kommer soldaterna att arbeta med stoppa branden vid begränsningslinjerna.

Uppdatering 25 april 19:35
Dagen började redan i gryningen för att utnyttja så många av dygnets ljusa timmar som möjligt. Fokus ligger just nu på släckning av glödbränder för att hindra att dessa blossar upp igen. Ett svettigt och grundligt arbete då det kan brinna en bra bit ner i marken. Vår personal hjälper också till med att bevaka de begränsningslinjer som omringar brandområdet. Insatsen fortsätter under morgondagen.

Den initiala uppgiften att upprätta ett fältkok utgick redan under onsdagen utan istället har en frivilligorganisation hjälpt till att med mat till alla som kämpat mot bränderna.

Uppdatering 28 april 10:10
Insatsen fortsätter. Bataljonen har löst uppgift medelst 33 soldater, behovet bestod ursprungligen av 20 soldater, men då räddningsledaren under fredagen önskade ytterligare förstärkning löstes ringdes ytterligare personal in. Och det behövdes. Sol och 24 graders värme gjorde att många glödbränder åter igen blossade upp. Det satte press på samordningen, grupperna har i vissa fall delat på sig, ned till stridspar, för att hantera alla dessa nyuppkomna småbränder. En efter en har de nedkämpats med vilja vatten och svett.

Med lördagen kom till slt det efterlängtade regnet. Den samlade styrkan som bekämpar branden har nu lyckats minska insatsområdet med en tredjedel. Idag söndag fortsätter kampen, men bataljonens insats går också mot avveckling.

Uppdatering 29 april 08:30
Igår kväll avslutads insatsen för Hemvärnets del. Ett stort tack till alla i bataljonen som ställt upp och till deras familjer, arbetsgivare och arbetskamrater som har sett till att de har kunnat göra denna insats. Ett längre sammanfattande inlägg kommer under dagen.

Foto: Fredrik Strand / Försvarsmakten

Adress

Rinkaby Skjutfält
Rinkaby

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Norra skånska bataljonen - Hemvärnet postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela