13/03/2019
Prio ett är kommunens kärnverksamheter
(svar på insändaren "En föränderlig värld")
Orsaken till att vi lämnade Tjörnmoderaterna är bland annat just det som så tydligt framgår av insändaren.
Att lägga fokus på att misskreditera andra i den politiska debatten istället för att själv rikta in sig på sakpolitiken är inte konstruktivt.
Att dessutom Tjörnmoderaterna är med och beslutar om en budget som innebär kraftiga nedskärningar inom skola och förskola samtidigt som man vill investera i kulturhus, gör inte saken bättre.
Det är två skäl varför vi från ”Björn på Tjörn” inte längre känner att vi vill tillhöra Tjörnmoderaterna. Däremot vill vi fortsätta att påverka politiken i rätt riktning.
Vi från ”Björn på Tjörn” har konsekvent inför valet och efter, försökt förklara vad vi prioriterar och vad det innebär för Tjörns invånare.
Prio ett är kommunens kärnverksamheter, det vill säga förskola, skola, äldreomsorg och sociala åtaganden. Alla vet att Tjörns kommun tillsammans med hela kommunsverige kommer att få det tufft ekonomiskt de kommande åren. Samtidigt är det stor brist inom de flesta yrkesgrupper som kommunen behöver och konkurrensen bara ökar och ökar.
Därför är det för oss självklart att kommunen måste agera långsiktigt och tydligt visa vad man prioriterar och vad som är mindre viktigt. Det innebär förstärkta resurser för bland annat barn- och utbildningsförvaltningen och socialnämnden på bekostnad av kultursatsningar och övergripande administration.
Ett talande aktuellt exempel är att majoriteten (där Tjörnmoderaterna ingår) satsar flera hundra tusen på konstverk på Sundsby samtidigt som man beslutar om besparingar på 31 miljoner kronor i skolan och förskolan.
För ”Björn på Tjörn”
Björn Möller
Marianne Möller
Anna-margareta Haglund
Martin Tellblom
Kerstin Moller