14/06/2026
‼️ Framtiden för Olofströms ishall ⛸️🏒
Underlaget omfattar följande moment:
✅ Ny ispist (plattan) med godkända mått
✅ Ny sarg och ny linjering enligt förbundskrav
✅ Brandåtgärder i takkonstruktionen
✅ Ny kompressor och nya brinepumpar
✅ Modernisering av styr- och reglerutrustning
✅ Nytt brandlarm
✅ Ny nödbelysning
✅ Ny belysning över ispisten
✅ Renovering av A-lagets duschrum
Den totala investeringen beräknas uppgå till cirka 24,7 miljoner kronor enligt återrapporteringen. Därutöver sker löpande komponentutbyten enligt underhållsplan.
Vi Socialdemokrater har tillsammans med Centerpartiet under tidigare budgetbeslut avsatt 6 + 6 miljoner kronor över två budgetår som reservation för den ungefärliga kostnadsbild som varit känd kring en ny ispist.
Nu finns ett komplett underlag som visar vad som krävs för att få övriga delar på plats och säkra ishallens framtid inom överskådlig tid.
I underlaget framgår också tydligt, precis som alla redan vet, att om investeringen inte genomförs kan ishallen inte fortsätta att driftas vidare framöver.
Vi Socialdemokrater kommer därför att verka för att Olofströms kommun får en renoverad ishall som håller måttet ✔️
Ishallen är viktig för många av kommunens invånare, från allmänhetens åkning och föreningsliv oavsett nivå - till skolans verksamhet i profilen som finns på Nordenberg.
Att säkerställa en fungerande och långsiktigt hållbar anläggning är därför en investering i både folkhälsa, gemenskap och våra framtida generationer.
Nu går ärendet vidare till kommunstyrelsen för fortsatt behandling vilket sker vid nästa sammanträde den 1 september.
Nästa kommunfullmäktige för slutgiltigt beslut är 14 september - alltså dagen efter valet.
När alla beslut är tagna är det möjligt att återkomma med en mer exakt tidsplan för hela projektet.
Rösta (S) för upprustning av Stålhallen 🗳️
Olofströms kommun - för ett liv i rörelse 🌹