18/06/2026
BYGG OSTLÄNKEN!
Nyligen har NT skrivit en rad artiklar om miljöriskerna med Ostlänken. Det är extremt illa att det alltid instabila SD nu har svängt i frågan och som ensamt parti vill stoppa hela projektet. Lyckligtvis är inga andra partier lika oansvariga. Vårt oppositionsråd Nicklas Lundström intervjuas om saken och har full respekt för oron hos de som kommer drabbas värst av stök och miljörisker under byggtiden. Det är i grunden väldigt bra att media granskar riskerna. Vänsterpartiet Norrköping står dock fast vid att Ostlänken ska byggas:
🔴Alla byggprojekt påverkar miljön, stora projekt som Ostlänken såklart ännu mer.
🔴Största möjliga miljöhänsyn ska tas av Trafikverket, Nodra och kommunen, reportagen visar att riskerna verkligen utretts ordentligt.
🔴Det är bra att den fristående Mark- och miljödomstolen ska granska och godkänna alla delar av projektet.
🔴För klimatets skull är det helt nödvändigt att flytta trafik från vägarna till eldriven järnväg.
🔴Stoppar vi inte klimatförändringar kommer hela Sveriges miljö påverkas negativt – inte minst grundvattnet i Kolmården.
🔴Kommunen har slutit avtal med Trafikverket för att vi en ledning säkra vattenförsörjningen i Kolmården om det värsta skulle inträffa.
🔴Ostlänken behövs för att det idag är överfullt på spåren och det är nödvändigt för både Sveriges och Norrköpings ekonomiska utveckling.
🔴Risker finns alltid och olyckor kommer inträffa under projektet men alla parter måste göra sitt yttersta för att minimera dem.
🔴Järnvägar och tunnlar har byggts i Sverige och hela världen under än mer komplicerade förhållanden. Men det är överdriven försiktighet som gäller.
Läs hela artikeln i NT:
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/artikel/sd-vill-pausa-ostlanken-efter-miljohot-i-kolmarden/jo5nd38l