25/05/2026
Svar på Patrik Erikssons (M) insändare:
När man läser Patrik Erikssons (M) senaste insändare måste man fråga sig om det är så att han inte förstår eller om han inte vill förstå.
Syftet med skapandet av Engelbrektsskolan som en sammanhållen enhet var att stärka samhörigheten och kvaliteten inom skolan samt skapa en tydligare gemensam identitet för både elever och personal. Det är väl känt för Patrik Eriksson, under den förutsättning att han har varit uppmärksam i samband med möten och tagit del av handlingar, att initiativet till detta kommer från förvaltningen, alltså från professionen, för att på detta sätt svara upp mot politikens önskemål om att öka likvärdigheten, höja utbildningens kvalitet och skapa en tydligare organisatorisk struktur. Förändringen underlättar även samarbetet och flexibiliteten kring personalresurser inom kommunens grundskola.
Eriksson förespeglar i sin insändare att skapandet av Engelbrektsskolan, som sammanhållande skolenhet, skulle innebära ett slopande av stadieindelning och att skolan därmed heller inte skulle vara anpassad efter elevernas ålder. Det är påståenden och resonemang helt utan verklighetsförankring.
Erikssons sura soppa vore en sak om den byggde på relevant kritik mot den politiska majoriteten, men den är till största delen kokad på grundlösa falsarier.
Patrik Eriksson lyfter dock också fram flera ambitioner för skolan som jag också skriver under på. Men för det krävs ekonomiska resurser. Och tyvärr leder Erikssons parti regeringen. Tidö-regeringen har inte prioriterat välfärden, utan skattesänkningar för de välbeställda. De som förlorar på detta är bland annat eleverna i Engelbrektsskolan.
Patrik Erikssons plakatpolitik kommer inte att leda till förbättringar för våra elever.
För att skapa bättre förutsättningar för skolans personal och elever har Socialdemokraterna i vårt förslag till statsbudget ökat resurser till skolan jämfört med regeringen med nästan fyra miljarder kronor mer i år. Förra året var det tre miljarder mer och även tidigare under mandatperioden har S föreslagit förstärkningar till skolan.
Det är politik som gör skillnad! 🌹
Tove Spolander (S), Barn- och utbildningsnämndens ordförande