Nytt på byn - Socialdemokraterna i Norberg

Nytt på byn - Socialdemokraterna i Norberg Nyheter och information om vad som är på gång inom socialdemokraterna i Norberg.

Årets sista kommunfullmäktige och ett stort tack för den här mandatperioden ❤️I dag höll vi årets sista sammanträde med ...
15/06/2026

Årets sista kommunfullmäktige och ett stort tack för den här mandatperioden ❤️

I dag höll vi årets sista sammanträde med kommunfullmäktige i Norbergs kommun. Samtidigt börjar vi närma oss slutet av ännu en mandatperiod. En tid fylld av beslut, utmaningar, utveckling och gemensamt ansvar för vår kommun.

Från oss Socialdemokrater i Norberg vill vi rikta ett varmt och uppriktigt tack.
Tack till alla medarbetare i Norbergs kommun som varje dag gör skillnad för våra invånare i skolan, omsorgen, samhällsservicen och i alla andra verksamheter. Ert arbete är grunden för att kommunen fungerar och utvecklas.

Tack också till alla ledamöter i kommunfullmäktige, oavsett parti, för engagemang, samtal, beslut och det demokratiska arbete som vi tillsammans bär.
Politik handlar ibland om olika vägval, men också om att vilja det bästa för Norberg.

Nu ser vi fram emot en skön sommar och lite ledighet.

Tack för den här mandatperioden! ❤️
Socialdemokraterna i Norberg 🌹

Socialdemokraterna i Norberg vill rikta ett stort tack till Myrbergs Verkstadssällskap för ännu ett lyckat Myrbergsrally...
14/06/2026

Socialdemokraterna i Norberg vill rikta ett stort tack till Myrbergs Verkstadssällskap för ännu ett lyckat Myrbergsrally! 🚗🏍️
Det är glädjande att se hur denna traditionsenliga veteranfordonsrunda varje år lockar hundratals motorentusiaster till Norberg och bidrar till ett levande sommarutbud i kommunen. Med start och mål vid Myrbergs Verkstad och Karlbergs Hembygdsgård, och en rutt fylld av både körglädje och kluriga stopp, är det en mycket uppskattad folkfest.
Vi är tacksamma över alla fina aktiviteter som gör Norberg levande under sommaren och Myrbergsrallyt är verkligen ett uppskattat inslag som skapar gemenskap och trivsel.

Tack till alla som deltar och bidrar! ❤️

Svar på insändare om korttidsboendet i NorbergTack för en viktig och engagerad insändare. Den oro du beskriver – hos bru...
11/06/2026

Svar på insändare om korttidsboendet i Norberg

Tack för en viktig och engagerad insändare. Den oro du beskriver – hos brukare, anhöriga och personal – är både verklig och fullt förståelig. Korttidsvården spelar en central roll i omsorgskedjan, och anhöriga som vårdar närstående gör en ovärderlig insats som samhället måste värna. Det är viktigt för mig att börja där.

Samtidigt vill jag vara tydlig med en sak som lätt försvinner i debatten:det finns inget förslag om att sluta erbjuda korttidsvård i Norbergs kommun.Det vi däremot har att ta ställning till är ett förslag om att utreda möjligheten att erbjuda korttidsplatser med färre platser och i befintligt särskilt boende, i stället för i en separat enhet. Syftet är att se om vi kan organisera verksamheten på ett sätt som både är tryggt för brukarna och hållbart för kommunen.

En av anledningarna till att denna översyn behövs är att beläggningen på nuvarande korttidsavdelning varit mycket låg under det senaste halvåret, och i maj månad var beläggningen på 32 %. När platser står tomma under längre perioder måste vi som ansvariga politiker pröva om resurserna används på bästa sätt – samtidigt som vi säkerställer att den som behöver korttidsvård alltid ska få det.

Det ekonomiska läget i kommunen är mycket ansträngt. 76 % av socialnämndens kostnader är personalkostnader och ytterligare 8 % är lokalkostnader. Om kostnaderna ska minska i den omfattning som nu krävs är det nödvändigt att se över var och hur olika verksamheter bedrivs. Det handlar inte om att nedvärdera personalens kompetens eller brukarnas behov, utan om att ta ansvar för att omsorgen ska vara hållbar även på lång sikt.

Vi socialdemokrater vill samtidigt vara tydliga med att kvalitet, trygghet och kontinuitet ska vara vägledande i varje beslut. Anhöriga ska kunna känna stöd, personal ska ha goda arbetsvillkor och äldre ska få den omsorg de behöver – även när kommunen tvingas göra svåra prioriteringar.

Det är därför utredningen görs: för att hitta en lösning som både är ekonomiskt hållbar och värnar en trygg och personcentrerad korttidsvård i Norberg.

Karl Karlsson (S)

Ordförande socialnämnden Norberg

05/06/2026

Om 100 dagar byter vi regering! 🌹

SCB idag! 🌹🤩🥳🙌🏻
04/06/2026

SCB idag! 🌹🤩🥳🙌🏻

02/06/2026
I dag träffar vi företrädare från kommuner som brottas med liknande utmaningar och förutsättningar. Kommuner av ungefär ...
28/05/2026

I dag träffar vi företrädare från kommuner som brottas med liknande utmaningar och förutsättningar. Kommuner av ungefär samma storlek samlas för att utbyta erfarenheter, hitta gemensamma lösningar och tillsammans arbeta för våra invånares bästa.

Temat för dagen är omställningen i välfärden, dvs den nya socialtjänstlagen och hur vi i våra olika kommuner ska ta oss an det stora arbete som väntar. Det handlar om att hitta vägar framåt som stärker det förebyggande arbetet, ger bättre stöd i tid och skapar tryggare livsvillkor för människor.
Tack till Laxå, Hällefors, Skinnskatteberg och Ljusnarsberg! 💟

Svar på Patrik Erikssons (M) insändare:När man läser Patrik Erikssons (M) senaste insändare måste man fråga sig om det ä...
25/05/2026

Svar på Patrik Erikssons (M) insändare:

När man läser Patrik Erikssons (M) senaste insändare måste man fråga sig om det är så att han inte förstår eller om han inte vill förstå.

Syftet med skapandet av Engelbrektsskolan som en sammanhållen enhet var att stärka samhörigheten och kvaliteten inom skolan samt skapa en tydligare gemensam identitet för både elever och personal. Det är väl känt för Patrik Eriksson, under den förutsättning att han har varit uppmärksam i samband med möten och tagit del av handlingar, att initiativet till detta kommer från förvaltningen, alltså från professionen, för att på detta sätt svara upp mot politikens önskemål om att öka likvärdigheten, höja utbildningens kvalitet och skapa en tydligare organisatorisk struktur. Förändringen underlättar även samarbetet och flexibiliteten kring personalresurser inom kommunens grundskola.

Eriksson förespeglar i sin insändare att skapandet av Engelbrektsskolan, som sammanhållande skolenhet, skulle innebära ett slopande av stadieindelning och att skolan därmed heller inte skulle vara anpassad efter elevernas ålder. Det är påståenden och resonemang helt utan verklighetsförankring.
Erikssons sura soppa vore en sak om den byggde på relevant kritik mot den politiska majoriteten, men den är till största delen kokad på grundlösa falsarier.

Patrik Eriksson lyfter dock också fram flera ambitioner för skolan som jag också skriver under på. Men för det krävs ekonomiska resurser. Och tyvärr leder Erikssons parti regeringen. Tidö-regeringen har inte prioriterat välfärden, utan skattesänkningar för de välbeställda. De som förlorar på detta är bland annat eleverna i Engelbrektsskolan.
Patrik Erikssons plakatpolitik kommer inte att leda till förbättringar för våra elever.

För att skapa bättre förutsättningar för skolans personal och elever har Socialdemokraterna i vårt förslag till statsbudget ökat resurser till skolan jämfört med regeringen med nästan fyra miljarder kronor mer i år. Förra året var det tre miljarder mer och även tidigare under mandatperioden har S föreslagit förstärkningar till skolan.
Det är politik som gör skillnad! 🌹

Tove Spolander (S), Barn- och utbildningsnämndens ordförande

Adress

Solbacksallén 14 A
Norberg
73834

Webbplats

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Nytt på byn - Socialdemokraterna i Norberg postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela