Miljöpartiet de gröna i Skåne

Miljöpartiet de gröna i Skåne Välkommen till Miljöpartiet i Skåne! Här publiceras nyheter om vår politik i Region Skåne och information som rör MP:s organisation i Skåne.

Kommentera gärna våra inlägg, men håll en god ton och håll dig till ämnet. 💚 Välkommen till vår sida! Här svarar vi normalt på kommentarer och inlägg under kontorstid på vardagar.

Det blev en lång dag där många viktiga beslut gällande Region Skånes framtid behandlades. Här är tre frågor som stod sär...
17/06/2026

Det blev en lång dag där många viktiga beslut gällande Region Skånes framtid behandlades. Här är tre frågor som stod särskilt i fokus för oss.

Region Skånes utsläpp ökade med 9 procent förra året. Resultaten i Region Skånes miljöredovisning är inte acceptabla. Vi yrkade att regionen måste ta ett större ansvar och vidta åtgärder för att Region Skånes klimatmål faktiskt ska uppnås.

Vi motionerade om att göra Öresund till ett biosfärområde och stärka skyddet för ett av våra mest värdefulla havsområden. Skånes marina miljöer måste värnas långsiktigt.

Vi motionerade om att skydda psykiatrin från att trängas undan av kostnader som verksamheten inte har en möjlighet att styra över. När psykiatrin i Region Skåne bär hela det ekonomiska ansvaret för rättspsykiatrin riskerar det att tränga undan satsningar på BUP, vuxenpsykiatri och andra viktiga förebyggande insatser.

Det här är frågor som är viktiga för Skåne och som vi tänker fortsätta driva. I höstens regionval har du möjlighet att avgöra vilken riktning Skåne ska ta. Fler gröna mandat ger oss möjlighet att göra mer för klimatet, vården och regionens framtid.

Region Skåne vinner på grön politik. 💚

Det här blir ett historiskt dåligt beslut!Inom kort väntas riksdagen fatta beslut om att ta bort det kommunala vetot mot...
10/06/2026

Det här blir ett historiskt dåligt beslut!

Inom kort väntas riksdagen fatta beslut om att ta bort det kommunala vetot mot uranbrytning. Då får kommunerna – och i förlängningen medborgarna – mindre att säga till om. Gruvbolagens intressen går före invånarnas.

Det säger vi nej till!

Läs den här debattartikeln av vår gruppledare i Region Skåne Mätta Ivarsson, vårt språkrör Daniel Helldén och riksdagsledamoten Katarina Luhr. Länk i kommentarerna. 👇

Varför är det vansinnigt att satsa på ny kärnkraft när utvecklingen av den fossilfria energin går i rasande fart? Varför...
03/06/2026

Varför är det vansinnigt att satsa på ny kärnkraft när utvecklingen av den fossilfria energin går i rasande fart? Varför är bensinpopulismen fel? Och hur kan vi skapa en rättvis klimatomställning?

Det är några frågor som vårt språkrör Amanda Lind pratar om i Sydsvenskan/HD:s stora intervju inför valet.

Läs via länk i kommentarerna (kräver prenumeration) 👇

Stort engagemang från medborgare denna veckan när Miljöpartiet i Region Skåne, tillsammans med Miljöpartiet i Lund, Grön...
28/05/2026

Stort engagemang från medborgare denna veckan när Miljöpartiet i Region Skåne, tillsammans med Miljöpartiet i Lund, Grön Ungdom och Gröna studenter, kampanjade mot nedläggningen av Unga Vuxna-mottagningen i Lund. 💚

Den 31 maj stänger en mottagning som sedan 2011 har gett unga med psykisk ohälsa en trygg plats att vända sig till för stöd vid ångest, ensamhet, relationsproblem och andra svåra perioder i livet. Varje år söker sig hundratals unga dit för hjälp med låga trösklar och korta väntetider. Nästan 44 000 unga i Lund, Kävlinge och Staffanstorp förlorar nu den verksamhet som fanns till just för dem.

Att lägga ned en verksamhet som fungerar löser inte ojämlikheten i vården. Vi vill återöppna mottagningen i Lund och se till att modellen byggs ut i hela Skåne så att fler unga i Skåne får samma möjlighet till tidigt stöd och hjälp.

Vi vägrar acceptera att ännu en dörr stängs för unga som mår dåligt. Tack till alla som kom fram, delade sina erfarenheter och visade sitt stöd. Tillsammans fortsätter vi kämpa för att mottagningen ska finnas kvar och för att psykisk ohälsa ska tas på allvar.

Vi vill göra det billigare att vaccinera sig mot TBE! 🌳Förra veckan kom Folkhälsomyndigheten med nya rekommendationer kr...
11/05/2026

Vi vill göra det billigare att vaccinera sig mot TBE! 🌳

Förra veckan kom Folkhälsomyndigheten med nya rekommendationer kring TBE-vaccination. Stora delar av Skåne pekas ut som bland de högsta riskområdena och där rekommenderar FHM att alla barn över tre år och vuxna som riskerar att bli fästingbitna ska vaccinera sig.

Men att vaccinera sig är dyrt!

Det krävs flera doser och varje dos kostar runt 500 kronor. För en barnfamilj skenar priset lätt iväg.

Därför har vi ännu en gång lagt ett förslag om att göra vaccinet avgiftsfritt för barn och billigare för vuxna.

Häromdagen intervjuades vår gruppledare Mätta Ivarsson om förslaget i P4. Lyssna på intervjun via länk i kommentarerna. Där finns också länk till vårt förslag.

Valkick-off med Miljöpartister i hela södra Sverige! Idag har vi samlats Miljöpartister från hela södra Sverige i Eslöv,...
09/05/2026

Valkick-off med Miljöpartister i hela södra Sverige!

Idag har vi samlats Miljöpartister från hela södra Sverige i Eslöv, med besök av partisekreterare Katrin Wissing, språkrör Amanda Lind och EU-parlamentariker Alice Bah Kuhnke.

Under dagen har vi pratat om våra prioriterade frågor, hur Sverige vinner på att försvara miljö och natur och de hetaste frågorna i Region Skåne. Stämningen har varit på topp och nu är vi taggade att möta alla väljare i södra Sverige.

Visste vet du också att Sverige vinner på en jämlik klimatomställning? Rösta grönt den 13 september 💚

30/04/2026

500 000 kilometer – eller tolv varv runt jorden!

Så mycket tvingades skånska patienter resa förra året för att få vård i rätt tid. En granskning som P4 har gjort visar att de långa köerna i Skåne leder till stora merkostnader när patienter tvingas åka till andra regioner för att få vård i tid.

Igår krävde vi svar i regionstyrelsen om hur stora merkostnader det handlar om. I det här inslaget i P4 kommenterar vår gruppledare Mätta Ivarsson både granskningen och det förslag hon la i regionstyrelsen i går. Länk i kommentarerna.

Ojdå Tidöpartierna, glömde ni bort Skåne?!Idag har Tidöregeringen presenterat en ny tolvårsplan för infrastruktursatsnin...
28/04/2026

Ojdå Tidöpartierna, glömde ni bort Skåne?!

Idag har Tidöregeringen presenterat en ny tolvårsplan för infrastruktursatsningar. Medan Stockholm är den stora vinnaren är Skåne en av de stora förlorarna.

I jämförelse med den nationella plan som den förra regeringen presenterade 2022 minskar Tidöregeringen anslagen till Skåne med runt 10 miljarder kronor, men ökar dem i Stockholm med 11 miljarder.

Fokus är på vägar, medan järnvägen får stå tillbaka.

För Skånes del innebär den nya planen till exempel att 80 procent av finansieringen av två nya spår mellan Lund och Hässleholm saknas och att den viktiga utbyggnaden till dubbelspår mellan Helsingborg och Maria inte finns med.

Läs vad vår ledamot i regionalautvecklingsnämnden Kami Timothy Petersen och vår gruppledare Mätta Ivarsson tycker via länken i kommentarerna. Där finns även länk till artikel i Sydsvenskan.

Adress

Lund

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Miljöpartiet de gröna i Skåne postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela