06/05/2026
Vi vill göra upp med flyttskatten.
Idag hindras människor från att flytta, inte för att de vill bo kvar, utan för att de inte har råd att flytta. En vanlig bostadsförsäljning kan innebära tiotusentals kronor i skatt. I storstäder handlar det ofta om hundratusentals kronor, trots att hela vinsten går in i en ny bostad.
Det är inte rimligt.
Vi vill i två steg göra upp med flyttskatten. Vi vill ta bort uppskovstaket och trappa ned reavinstskatten över tid – ner till 0%.
Det handlar om att få i gång flyttkedjor.
Att äldre ska kunna flytta till något mindre.
Att barnfamiljer ska kunna bo större.
Att unga ska få en chans att komma in på bostadsmarknaden.
Det här är inte en nischfråga.
Det är att bygga Sverige starkt.