Här för jag gärna dialog med dig. Vi har förmånen att bo i en av Sveriges vackraste kommuner, närhet till både hav, sjöar, älvar, historiska platser, väldiga skogar, stora städer och små landsorter. Ekonomin i vår kommun är bra, fler och fler väljer att bosätta sig i vår stad, nu är det dags att vi skapar plats åt alla både boende och företag. Utvecklingspartiet prioriterar utvecklingen av kommuna
l servis med högre kvalitet i skola, barn och äldreomsorg, ett rikt kulturliv, mer och bättre fritid samt bättre kollektivtrafik. Bättre och mer service till näringslivet vars utveckling är grunden för vårt goda samhälle. Jag vill mer - och jag vill vara din röst i kommunstyrelsen. Som politiker kan jag inte lova att något säkert kommer bli så men jag kan lova att jag kommer göra det jag kan för att du bland annat ska få mer av nedan. Jag vill:
- Naturligtvis bygga ett nytt centralt idrotts centrum för samordning av flera idrotter och Kultur, där exempelvis konstgräs och isyta under ett tak ska ingå.( på gång men man har helt glömt konstgräs inomhus och gymnastiken, pingis, skytte m.fl.)
- Ge mer och bättre stöd till företag som arbetar inom turismnäringen, för att skapa arrangemang som genererar arbetstillfällen, liv och rörelse behövs stöttning och bra platser, jag vill att vi nyttjar våra arenor som finns på ett bra sätt.
- Inför en " företagslots", vi måste se till att det blir enklare att vara företagare i Kungälv.
- Korta och förenkla bygglovshanteringen.
- Börja bygg "Bohusporten" nu! måste inte vara på fästningsholmen
- Öka takten på byggandet av cykelbanor både för att öka säkerheten på våra vägar och för att det är fler och fler turister som cyklar.
- Ge idrottsklubbarna mer och bättre stöd inte bara ekonomiskt utan utbildning och stöd i form av styrelsestöd och enklare bidragsformer.
- Utveckla och skapa fler näridrottsplatser för alla, vi ska uppmuntra till spontanidrott.
- bygga fler och bättre lekplatser, barn ska kunna gå säkert till lekplatser nära sitt boende.( Även om du har särskilda behov)
- Rusta upp våra lokala parker och grönområden. Det ska kännas både säkert och trevligt att vara i våra centrala parker.
- Införa fria bussresor i vår region för både ungdomar och pensionärer.
- Bygga ny central hamn i kommunal regi. Låt oss nytta vår älv!
- Bygga bort ljudet från E6 , Vi har en motorväg genom centrum, vi behöver se över hur vi kan förtäta staden och bli av med ljudet från trafiken samtidigt. En överbyggnad vid Komarken kan vara möjlig, likt den som gjorts vid operan i Göteborg. Hela vägen förbi Ulvegärde som störs av den ökade trafiken.
- Öka andelen sommarjobb i samarbete med näringslivet.
- Bygga lägenheter på vindsvåningar och skapa boendeformer så att våra ungdomar har råd att flytta hemifrån.
- Använda upphandlingar som ett verktyg där vi prioriterar lokal företagsverksamhet samt social och ekologisk hållbarhet, ställ krav på socialt engagemang vid upphandling.
.. Jag vill naturligtvis massa mer saker för Kungälv och med ditt stöd och att du låter mig veta vad du anser viktigast, kan jag bidra till att vi kommer dit.