01/05/2021
Lagen om anställningsskydd, mer känd som LAS, är den lag som reglerar anställningsförhållandet mellan arbetare och arbetsköpare. Framförallt bestämmer lagen vad som gäller vid anställning och uppsägning. Det finns idag en vilja att “modernisera” LAS, men det råder väldigt skilda meningar om vad detta ska innebära. I förslaget från arbetsköparnas sida innebär det en kraftig försvagning i anställningsskyddet.
Det är tack vare LAS som trygga anställningar kan finnas. Med krav på att uppsägningar måste ha en saklig grund kan man stoppa chefer från att sparka anställda som exempelvis organiserar sig f**kligt. Med turordningsreglerna kan man säkerställa att äldre arbetare, som kan ha väldigt svårt att hitta nya jobb, inte blir av med sina jobb bara på grund av deras ålder. Det är tack vare kraven på tillsvidareanställning efter två år av tidsbegränsade anställningar som vi inte ser oändliga tidsbegränsade anställningar, och det är så många unga till slt får sin första fasta anställning.
Varför vill då vissa ta bort LAS eller åtminstone försvaga den? Svaret är enkelt. Från högerns sida är det bara ännu en del av det långsiktiga politiska projektet att förflytta makten på arbetsmarknaden från arbetarna till arbetsköparna. Från de f**k som är villiga att försvaga LAS handlar det om ett försök att använda det för att förhandla fram ökade rättigheter på andra fronter, exempelvis avskaffande av allmän visstid och ökade möjligheter för utbildning i tjänsten. Problemet är att man gör detta på bekostnad av grundläggande trygghet på arbetsmarknaden, och när man gett bort den har man redan satt arbetaren i en så svag position att arbetsköparen lätt kan ta bort dessa utökade rättigheter i framtiden.
För Ung Vänster är det självklart vilken sida vi står på. Vi kommer alltid att kämpa för arbetaren och hens rättigheter, och motsätta oss högerns försök att försvaga arbetarnas trygghet på arbetsmarknaden. Håller du med? Gå med i Ung Vänster och kämpa för arbetarklassen, bara om vi står tillsammans kan vi segra.