Socialdemokratiska studenter på Södertörn

Socialdemokratiska studenter på Södertörn Sapere Aude är den socialdemokratiska studentföreningen på Södertörns högskola ansluten till studentkåren SöderS, samt klubb inom S-studenter och SSU.

Sapere Audes styrelse består sedan årsmötet 2021 av:
Ordförande: Madeleine Rodin
Kassör: Wassi Azizi
Ledamot: Sebastian Bonjardin Espiñeira

Sapere Aude är den socialdemokratiska studentföreningen vid Södertörns högskola. Vi är en studentförening ansluten till studentkåren på skolan, SöderS, samt en klubb inom både Socialdemokratiska studentförbundet (S-studenter) och Sveriges socialdemokratiska u

ngdomsförbund (SSU). Som socialdemokratisk förening står vi upp för våra mål om frihet, solidaritet och jämlikhet; den demokratiska socialismen! Vi tror på ett samhälle grundat på demokratins ideal och alla människors lika värde; fria och jämlika människor i ett solidariskt samhälle är socialismens och därmed Sapere Audes mål. Vi vill utgöra en progressiv kraft i de organisationer vi är aktiva i, och även på Södertörns högskola, och räds därför inte att vilja föra och leda en utvecklande, slagkraftig och radikal idédiskussion inom ramen för den socialdemokratiska ideologin. Vårt medel är organisering, vårt mål socialismen. Studenterna hava ingenting annat att förlora än sina bojor. De hava en värld att vinna. Studenter på alla lärosäten - förenen eder!

I helgen var vi på S-studenters valkonferens. Efter föreläsningar och samtal om bland annat marknadsskolan, klimatet och...
04/04/2022

I helgen var vi på S-studenters valkonferens. Efter föreläsningar och samtal om bland annat marknadsskolan, klimatet och rörelsearbete är vi supertaggade på valrörelse! 🌹🚩

Idag hade vi lunchmöte med nya medlemmar 🌹 Vi bollade idéer och pratade om förbundet som organisation. Det är spännande ...
18/11/2021

Idag hade vi lunchmöte med nya medlemmar 🌹 Vi bollade idéer och pratade om förbundet som organisation. Det är spännande saker på gång!

För två år sen fick jag äran att bli ordförande för Socialdemokratiska studenter på Södertörn. Åren har gått väldigt for...
25/03/2021

För två år sen fick jag äran att bli ordförande för Socialdemokratiska studenter på Södertörn. Åren har gått väldigt fort, samtidigt som jag tänker tillbaka på den tiden och inser att väldigt mycket hänt sedan dess. I dag var det dags för mig att ta ett steg tillbaka och ge plats åt nya förmågor. Jag känner mig 100 % trygg över att lämna över ordförandeklubban till Madeleine Rodin, som jag är säker på kommer göra ett fantastiskt jobb framöver, tillsammans med Wassi Azizi och Sebastian Bonjardin Espiñeira i den nya styrelsen. Jag vill även tacka den tidigare styrelsen, det vill säga Madeleine och Ángel Rojas för året som varit. Tack också till Henrik Svensson och Lotten Hammar för ert stöd under året och för att ni kom in som presidie i årsmötet. Tack även alla andra - ni vet förhoppningsvis vilka ni är. Det har varit väldigt spännande och lärorikt att få vara klubbordförande i två år - en fantastiskt rolig och spännande erfarenhet, men även bitvis tuff.
Jag säger helt enkelt tack. Tack, men inte hej då.

Kamp och kram på er! ❤✊🌹

/Nathalie Åkesson

🌹 Ge studenter från hela samhället möjlighet att studera på heltid, på riktigt. 🌹
31/10/2020

🌹 Ge studenter från hela samhället möjlighet att studera på heltid, på riktigt. 🌹

"För samhället är studenten en investering."

01/07/2020
🌹💊👇👇👇💊🌹
01/04/2020

🌹💊👇👇👇💊🌹

💊SKRIV PÅ VÅR NAMNINSAMLING OM APOTEKEN! 💊
År 2009 valde den borgerliga alliansregeringen att avreglera det statliga apoteksmonopolet i Sverige. Avregleringen medförde att privata aktörer startade upp olika apoteksföretag runt om i landet och konsekvensen blev en ojämlik tillgång till läkemedel och recept.

I dagens coronakris hade ett statligt apotek som kan fördela läkemedel och sjukvårdsutrustning till våra regionen varit bra för Sverige. Ironiskt nog vill nu Ulf Kristersson (M) återinföra det statliga sjukvårdslagret som han själv var med och avskaffade i den regeringen han var statsråd för.

Vi i S-studenter vill återförstatliga apoteken för att ge alla medborgare en jämlik tillgång till läkemedel i hela landet, oavsett om man bor i städer eller på landsbygden. Vi vill också att staten ska återupprätta ett statligt sjukvårdslager av utrustning som behövs i exempelvis pandemier.

👇SKRIV PÅ VÅR NAMNINSAMLING HÄR:
https://www.mittskifte.org/petitions/aterforstatliga-apoteken?share=c6e33aec-a128-46d6-9c5d-1b4125d8f574&source=rawlink&utm_source=rawlink&share=ec989ff4-148e-457a-9aa4-3429e164deb1

BRA! 🌹
17/03/2020

BRA! 🌹

STUDIEMEDLEN ÄR SÄKRADE:

CSN lämnade tidigare besked att studenter kan riskera att förlora sin försörjning om utbildning inte kan bedrivas av smittoriskskäl. Idag meddelade högskoleminister Matilda Ernkrans att regeringen lägger förslag om att säkra studiemedlen för studenter i situationer som liknar Corona-smittan.

Det är ett glädjande besked som ger underlag till CSN att ompröva sin tidigare restriktiva hållning. Studierna kommer bedrivas på distans i allra högsta möjliga mån, och Sveriges studenter kan nu studera lugna i insikten att deras försörjning är säkrad om situationen skulle förändras.

S-studenter vill uppmuntra alla att i solidaritet med varandra följa svenska myndigheters rekommendationer i kampen mot Corona.

✋ RÖR INTE STUDENTERNAS ENDA INKOMSTKÄLLA ✋Om studenternas enda inkomstkälla dras in kan det få förödande följder. Stude...
11/03/2020

✋ RÖR INTE STUDENTERNAS ENDA INKOMSTKÄLLA ✋
Om studenternas enda inkomstkälla dras in kan det få förödande följder. Studenter har, precis som andra, hyra och räkningar som måste betalas och att förväntas skaffa en annan, motsvarande inkomst på kort tid är inte realistiskt. Dessutom bor många av studenterna i studentlägenhet/korridor och ett plötsligt avbrott i studierna i värsta fall leda att de inte längre kommer ha rätt att bo kvar. CSNs uttalande visar på en fullständig oförståelse gentemot studenters situation. Vi vägrar acceptera att det här kan komma att hända – det skulle aldrig ske på någon annan arbetsplats!

Har dina studier förändrats på grund av det nya coronaviruset? Här kan du läsa om vad du behöver tänka på när det gäller din studiehjälp, dina studiemedel eller ditt studiestartsstöd.

Ett verksamhetsår avslutat – ett nytt påbörjat! Sapere Aude har haft årsmöte och jag ser fram emot ytterligare ett år so...
25/02/2020

Ett verksamhetsår avslutat – ett nytt påbörjat! Sapere Aude har haft årsmöte och jag ser fram emot ytterligare ett år som ordförande, den här gången tillsammans med Madeleine Rodin och Rodrigo Rojas i styrelsen. På mötet hade vi finbesök av Victor Harju från Region Stockholm samt Anton Jordås och Lotten Hammar från förbundsstyrelsen. Upp till kamp och trevlig kväll! 🌹🌹
//Nathalie Åkesson

Adress

Huddinge

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Socialdemokratiska studenter på Södertörn postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Organisationen

Skicka ett meddelande till Socialdemokratiska studenter på Södertörn:

Dela