Svenska Arbetar-Esperantoförbundet, SLEA

Svenska Arbetar-Esperantoförbundet, SLEA att propagera för esperanto inom arbetarrörelsen i Sverige Då är din plats i SLEA! Just nu finns bara en aktiv lokalklubb, och den finns i STOCKHOLM.

Bli medlem i SLEA
Tycker du som vi, att det är viktigt att vi arbetare kan kommunicera med varandra världen över? Som medlem får du våran medlemstidning, Arbetar-Esperantisten, 4 gånger om året. De träffas en gång i veckan där du får chansen att öva din Esperanto. Men förhoppningen är ju att det ska bli fler aktiva klubbar med tiden. Tills vidare finns det kontaktpersoner för SLEA på dessa platser

:

SMÅLAND
GÖTEBORG
UPPSALA
MALMÖ

Medlemskapet kostar 150kr om året för fullbetalande medlem, 100kr för arbetslösa, pensionärer, studerande och ungdomar upp till 20år, 30kr för familjemedlem. Betala in på plusgiro: 5 31 60-8 (Svenska Arbetar Esperanto-förbundet)

13/08/2024

La venonta SAT kongreso okazos en Svitavy (Ĉeĥio) de la 12a ĝis la 19a de Julio 2025!

10/08/2024

Komuna fotado de la kongresanoj ĉe la Torre dos Clérigos dum la ekskurso al !

08/08/2024

Komuna fotado de la 97a SAT - kongreso en !

06/08/2024
Ur Lördagskvällen 19240105
16/04/2024

Ur Lördagskvällen 19240105

Martin Klepke estas politika redaktoro de la semajna gazeto Arbetet. Lia patro estis laborista esperantisto el Nederland...
09/08/2023

Martin Klepke estas politika redaktoro de la semajna gazeto Arbetet. Lia patro estis laborista esperantisto el Nederlando kaj venis kiel rifuĝinto al Svedio por eskapi de naziismo. vidu la tempon 4.40...

Mellan åren 1918–1945 sökte sig 200 000 flyktingar till Sverige. De flesta var fackligt och politiskt aktiva i motståndskampen mot fascismen och nazismen i s...

Provo komenci Esperanto-kafejon en Stokholmo/ 1932 Arbetar-Esperantisten.
13/06/2023

Provo komenci Esperanto-kafejon en Stokholmo/ 1932 Arbetar-Esperantisten.

28/03/2023

Diskutrenkontiĝo en Stokholmo

Kiam: 20-a de aprilo 2023, 11:00.
Kie:Kafé 44, Tjärhovsgatan 44 (piedmarŝa distanco de la metrostacioj Slussen kaj Medborgarplatsen).
Organizanto: Laborista Esperantoklubo de Stokholmo (sub SLEA).
Rimarkoj: La kafejo ne havas lifton. La ejo estas iom malluma. Estas nur vegananaĵoj. Oni pagas por sia propra trinkaĵo kaj manĝaĵo mem (estas relative malmultekosta. Lunĉo ekzistas). La diskuto estos en la sveda, por ke tiel interesigi la ĉirkaŭuloj pri la lingvo. Ni povos ŝanĝi al Esperanto, se necesos.
Kosto: Neniom.
Membreco en SLEA bezonata: Ne.

Temo: Esperanto – ĉu monda lingvo, la lingvo de nova civilizacio aŭ subkulturo? Parto 2

En la nuna epoko, por kio estu Esperanto? Ĉu ĝi estu ĉies dua lingvo, anstataŭ la angla, kiel UEA propagandas? Ĉu ĝi estu la lingvo de aparta tutmonda subkulturo, kiel raŭmismo asertas? Aŭ ĉu estas la tempo por revivigi la malnovan ideon, ke Esperanto estu la lingvo de nova civilizacio, unuigita per revoj de paco, gefrateco kaj egaleco? Ĉu estas utopiaj revoj kiuj malhelpas la adopton de Esperanto, aŭ ĉu estas male, ke estas la peno deteni sin de tiaj revoj kiuj malhelpas la adopton?

Pro malbona organizo de mi, la diskuto ne progresis bone, kaj tial ni daŭrigos la antaŭan diskuton.

Se vi volas partopreni, bonvolu sciigi al ni.

28/03/2023

Diskussionsträff i Stockholm

När: 20 april 2023, 11:00.
Var: Kafé 44, Tjärhovsgatan 44 (gångavstånd från tunnelbanestationerna Slussen och Medborgarplatsen).
Organisatörer: Laborista Esperantoklubo de Stokholmo (under SLEA).
Anmärkningar: Kafét saknar hiss. Lokalen är något mörk. Endast veganska alternativ. Man betalar för egen mat och dryck (det är relativt billigt. Lunch finns). Diskussionen kommer vara på svenska, för att på så sätt intressera omgivningen om språket. Vi kan ändra till Esperanto vid behov.
Avgift: Inget.
Medlemskap i SLEA: Behövs inte.

Tema: Esperanto – världsspråk, språket för en ny civilisation eller subkultur? Del 2

I den nuvarande epoken, vad fyller Esperanto för syfte? Ska det vara allas andra språk istället för engelska, som UEA propagerar? Ska det vara språket för en global subkultur, i enlighet med raŭmismen? Eller är det dags att återuppliva den gamla idén att esperanto ska vara en ny civilisations språk, en som är förenad genom idéer om fred, syskonskap och jämlikhet? Är det utopiska drömmar som hindrar esperanto från att bli accepterat, eller är det tvärtom, att det är strävan efter att distansera sig från sådana drömmar som är det riktiga hindret?

På grund av dålig organisering så fortlöpte inte det förra mötet särskilt bra, varav vi kommer fortsätta med samma tema som på förra mötet.

Om du vill delta, låt oss veta.

https://uea.facila.org/loke/stokholmo-r67/
28/03/2023

https://uea.facila.org/loke/stokholmo-r67/

Jen la partoprenintoj de la jarkunveno de Sveda Laborista Esperanto-Asocio (SLEA), je la 25-a de marto (sep homoj plus la fotisto). La jarkunveno okazis en la Arkivejo kaj biblioteko de la laborista movado en Stokholmo. En 2023 la stokholma sekcio de SLEA, klubo Laborista, faros regulajn diskutre...

07/03/2023

NOVA DISKUTOKLUBO EN STOKHOLMO

Kiam: 23-a de marto 2023, 11:00.
Kie: Kafé 44, Tjärhovsgatan 44 (piedmarŝa distanco de la metrostacioj Slussen kaj Medborgarplatsen).
Organizanto: Laborista Esperantoklubo de Stokholmo (sub SLEA).
Rimarkoj: La kafejo ne havas lifton. La ejo estas iom malluma. Estas nur vegananaĵoj. Oni pagas por sia propra trinkaĵo kaj manĝaĵo mem (estas relative malmultekosta. Lunĉo ekzistas). La diskuto estos en la sveda, por ke tiel interesigi la ĉirkaŭuloj pri la lingvo. Ni povos ŝanĝi al Esperanto, se necesos.
Kosto: Neniom.
Membreco en SLEA bezonata: Ne.

Temo: Esperanto – ĉu monda lingvo, la lingvo de nova civilizacio aŭ subkulturo?

En la nuna epoko, por kio estu Esperanto? Ĉu ĝi estu ĉies dua lingvo, anstataŭ la angla, kiel UEA propagandas? Ĉu ĝi estu la lingvo de aparta tutmonda subkulturo, kiel raŭmismo asertas? Aŭ ĉu estas la tempo por revivigi la malnovan ideon, ke Esperanto estu la lingvo de nova civilizacio, unuigita per revoj de paco, gefrateco kaj egaleco? Ĉu estas utopiaj revoj kiuj malhelpas la adopton de Esperanto, aŭ ĉu estas male, ke estas la peno deteni sin de tiaj revoj kiuj malhelpas la adopton?

Se vi volas partopreni, bonvolu sciigi al ni.

07/03/2023

NY DISKUSSIONSKLUBB I STOCKHOLM

När: 23 mars 2023, 11:00.
Var: Kafé 44, Tjärhovsgatan 44 (gångavstånd från tunnelbanestationerna Slussen och Medborgarplatsen).
Organisatörer: Laborista Esperantoklubo de Stokholmo (under SLEA).
Anmärkningar: Kafét saknar hiss. Lokalen är något mörk. Endast veganska alternativ. Man betalar för egen mat och dryck (det är relativt billigt. Lunch finns). Diskussionen kommer vara på svenska, för att på så sätt intressera omgivningen om språket. Vi kan ändra till Esperanto vid behov.
Avgift: Inget.
Medlemskap i SLEA: Behövs inte.

Tema: Esperanto – världsspråk, språket för en ny civilisation eller subkultur?

I den nuvarande epoken, vad fyller Esperanto för syfte? Ska det vara allas andra språk istället för engelska, som UEA propagerar? Ska det vara språket för en global subkultur, i enlighet med raŭmismen? Eller är det dags att återuppliva den gamla idén att esperanto ska vara en ny civilisations språk, en som är förenad genom idéer om fred, syskonskap och jämlikhet? Är det utopiska drömmar som hindrar esperanto från att bli accepterat, eller är det tvärtom, att det är strävan efter att distansera sig från sådana drömmar som är det riktiga hindret?

Om du vill delta, låt oss veta.

Adress

Elektronvägen 2
Huddinge
14149HUDDINGE

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Svenska Arbetar-Esperantoförbundet, SLEA postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Organisationen

Skicka ett meddelande till Svenska Arbetar-Esperantoförbundet, SLEA:

Dela