06/06/2026
Låt Bussiga kortet gälla även i Visby!
Bussiga kortet för barn och ungdomar ska gälla på hela Gotland, även i stadstrafiken i Visby.
Det har Kristdemokraterna tyckt och drivit länge och det finns många goda skäl till det. Vänsterpartiet har också jobbat för det, och när deras senaste motion i frågan var uppe för beslut förra våren röstade vi i Kristdemokraterna tillsammans med L, MP och V för den.
Nu börjar Socialdemokraterna plötsligt prata om att bussarna borde vara gratis för barn och ungdomar över hela Gotland, alltså även i Visby. De får det att låta som att de alltid har tyckt så, men faktum är att de har styrt Region Gotland under fyra år utan att uttrycka att de tycker så eller gjort något åt saken. Men nu när det närmar sig val är det ju praktiskt att haka på.
Bussiga kortet ska gälla även i Visby, men inte för att Socialdemokraterna har kommit på att det vore en populär reform för att locka väljare, utan för att det faktiskt skulle göra skillnad för barnfamiljer, för miljön och för ungas självständighet.