16/06/2026
Jämlik tillgång till vård för alla eller som nu, att man vid vissa vårdcentraler bara kan dyka upp och få hjälp direkt av akutsjuksköterska medan andra får ringa i veckor utan att ens få en tid?
Elin Jensen (SD) påtalade problemen där ersättningen till vissa vårdcentraler för "födda utomlands ej västvärlden" gör att arbetsuppgifter som inte hör hemma inom vården eller sånt som inte ska göras av vårdpersonal, ändå läggs på dessa.
Även den goda tillgängligheten till dessa vårdcentraler är på sådan nivå som de flesta andra bara kan drömma om, det är inte jämlik vård.
Man vänder ut och in på sig för att tillgodose vissa patienter för att integrationen inte fungerat. För att folk inte lärt sig språket och för att man bara kan glida in på sin vårdcentral istället för att behöva beställa tid som alla andra måste göra.
Tillgången till vården ska vara jämlik och gälla alla!