Lärcenter i Hörby

Lärcenter i Hörby Välkommen till Lärcenter i Hörby.

På Lärcenter i Hörby erbjuder vi kommunal Gymnasial vuxenutbildning (Komvux), Grundläggande vuxenutbildning (Grundvux), Utbildning i svenska för invandrare (SFI), Individuellt val och Språkintroduktion (IM

Här kommer veckans elev på Lärcenter igen!😊  Jag heter Liudmyla och är från Ukraina. Jag bor i Sverige och studerar sven...
10/06/2026

Här kommer veckans elev på Lärcenter igen!😊

Jag heter Liudmyla och är från Ukraina. Jag bor i Sverige och studerar svenska på SFI D-nivå på Lärcenter i Hörby. Jag tycker mycket om det svenska språket.
På min fritid tittar jag gärna på dokumentärer och vetenskapliga program. Jag är också intresserad av historia och politik.
Kommunikation betyder mycket för mig, därför tycker jag att det är viktigt att kunna språk på en bra nivå.
Det roligaste med att studera är att lära sig nya saker. I framtiden ska jag jobba i Sverige.
Mitt råd till nya elever är att ha tålamod och att öva varje dag. Att lära sig ett språk kräver uthållighet, bra minne, koncentration och regelbunden träning både på lektionerna och hemma. Det är viktigt att studera grammatik för grammatiskt korrekt samtal,att titta på utbildningsfilmer och svenska filmer,att läsa svensk press och att våga ställa frågor till läraren.
Man behöver också språkträning. Var inte rädd för att prata svenska och var inte rädd för att göra misstag.
Jag är tacksam för lärarna på SFI. Tack för all hjälp och kunskap.
Grupperna är mycket positiva.
Tack så mycket!

MVH Liudmyla

Låt mig presentera en glad, kreativ och duktig tjej som ”veckans elev” i vecka 23😊Här är hon:Jag heter Carolina, är 24 å...
01/06/2026

Låt mig presentera en glad, kreativ och duktig tjej som ”veckans elev” i vecka 23😊

Här är hon:

Jag heter Carolina, är 24 år gammal och kommer från Spanien, från Kanarieöarna. Jag pratar spanska, engelska och lite svenska. På min fritid tycker jag mycket om att måla tavlor och rita i en liten anteckningsbok. Jag gillar att sitta på fina platser och rita det jag ser omkring mig.

Just nu läser jag SFI D på Lärcenter. I framtiden vill jag arbeta på ett företag inom grafisk design och sedan flytta tillbaka till Spanien.

Det roligaste med att studera är att lära sig nya saker och kunna göra sig förstådd, även om man inte pratar perfekt. Det kan kännas tråkigt när man inte kommer ihåg något och måste repetera många gånger, men det är också en del av att lära sig.

Mitt råd till nya elever är att öva mycket och prata utan rädsla. Var inte rädd för att göra misstag; om du gör fel idag kommer du att lära dig och göra bättre nästa gång.”

Det är kloka råd! Tack Carolina🙏🏼😍💃🏼

 besöker SFI igen🙏🏼Det är både uppskattat och viktigt. Nu vet eleverna mer om både HIV och andra könssjukdomar. Dessutom...
14/05/2026

besöker SFI igen🙏🏼Det är både uppskattat och viktigt. Nu vet eleverna mer om både HIV och andra könssjukdomar. Dessutom pratade Ibado om ”våld i nära relationer”. Informationen blev väl mottagen då det är en väldigt öppen och nyfiken SFI grupp😍
Jag är glad att jag kan vara er lärare. Det är ett hedersuppdrag! Tack alla..😇

Ännu en ”Veckans elev” vill bli presenterad😊SFI gör mig glad varje dag!Här kommer hon🤩Hej allihopa! Jag heter Nataliia. ...
12/05/2026

Ännu en ”Veckans elev” vill bli presenterad😊
SFI gör mig glad varje dag!

Här kommer hon🤩

Hej allihopa! Jag heter Nataliia. Jag kommer från Ukraina. Nu studerar jag svenska kurs D på SFI på Lärcenter i Hörby.

På fritiden tycker jag om att resa till olika städer i Skåne. Jag planerar att lära mig engelska också i framtiden. För mig är det jättebra att jag studerar på SFI. Jag lär mig ett nytt språk och träffar mina klasskamrater. Jag skulle vilja få veta mer om Sverige. Det är mycket trevligt att lära mig och få nya kunskaper varje dag.

För att bli bättre i svenska rekommenderar jag nya elever att läsa böcker och försöka kommunicera på svenska mer. Mitt tips är också att gå till språk café och träffa svenskar.

Jag tackar hemskt mycket till min skola och min fantastiska lärare Petra för den härliga möjligheten att lära mig det fina svenska språket!

Med vänliga hälsningar, Nataliia.🤩

Jag hoppas att ni har saknat ”Veckans elev” lika mycket som jag har gjort🙏🏼😍 Efter några veckor av tystnad från vårt fan...
04/05/2026

Jag hoppas att ni har saknat ”Veckans elev” lika mycket som jag har gjort🙏🏼😍 Efter några veckor av tystnad från vårt fantastiska klassrum är det nu dags igen!

Hej, jag heter Olena. Jag är 25 år gammal. Jag kommer från Ukraina och har bott i Hörby i mer än ett år. Jag tycker om att baka, därför planerar jag att börja en yrkesutbildning i höst.

Just nu studerar jag svenska på kurs D på SFI i Lärcenter Hörby. Jag trivs bra här. Här finns fantastiska lärare som gör allt de kan för att hjälpa oss att lära oss svenska (ibland är det ganska svårt – faktiskt inte bara ibland… utan varje dag!).

Mitt råd till elever är: gå på lektionerna så mycket som möjligt! Ju mer du befinner dig i en språkmiljö, desto lättare blir det att lära sig. Och var inte rädd för att prata, för övning är allt (om jag ska vara ärlig är jag fortfarande rädd).😊

14/04/2026

C eleverna är också klara och från och med idag är de D elever👍Nu kämpar vi vidare!🙏🏼
Grattis🤩

14/04/2026

Nu är de i mål👍💃🏼SFI kurs D är klar💪
Nya utmaningar väntar runt hörnet🙏🏼
Grattis🤩

SFI skriver på svenska🙏🏼 Klassrummet är fullt av elever och bara pennornas skrapande mot pappret kan höras.Nu håller vi ...
08/04/2026

SFI skriver på svenska🙏🏼
Klassrummet är fullt av elever och bara pennornas skrapande mot pappret kan höras.
Nu håller vi tummarna för att allt ”slit” och alla övningar ger ett gott resultat.👍

Och ute skiner solen ☀️

Veckans elev är äntligen här!Jag heter Diederik och kommer från Holland. Jag bor i Hörby med mina två döttrar och min pa...
29/03/2026

Veckans elev är äntligen här!
Jag heter Diederik och kommer från Holland. Jag bor i Hörby med mina två döttrar och min partner. Jag har arbetat många år inom hotell och restaurang i en internationell miljö.

På fritiden tycker jag om att vara med min familj, arbeta i trädgården, resa och upptäcka nya platser. Jag gillar också sport och matlagning.

Jag läser svenska på SFI, nivå C. För mig är det mycket viktigt att lära mig svenska, eftersom jag bor och vill arbeta i Sverige. Språket hjälper mig att förstå samhället, få ett jobb och känna mig mer trygg i vardagen. SFI är en bra möjlighet
att utvecklas steg för steg och få en bra grund i språket.

I framtiden vill jag ha ett stabilt och bra jobb inom hotell eller service. Jag vill också starta eget företag och arbeta som konsult. För att nå mina mål är det mycket viktigt att jag talar bra svenska.

Det är roligt att lära sig nya saker och träffa nya människor. Det kan vara svårt ibland, särskilt med grammatiken och uttalet, men jag vet att det blir bättre med tid och övning.

Mitt råd är att studera lite varje dag, repetera mycket och prata svenska så ofta som möjligt. Det är också viktigt att ha tålamod och inte vara rädd för att göra misstag. SFI är en viktig start för livet i Sverige, och det är också viktigt att
möjligheten att studera på Hörby Lärcenter finns kvar i framtiden.

Jag är mycket motiverad att lära mig svenska och ser fram emot att fortsätta utvecklas. Språket öppnar många dörrar, både i arbetslivet och i samhället.👍😊

Nu är vi friska och starka 💪på SFi igen!Jag hoppas att ni har saknat våra fantastiska ”Veckans elev”!Det känns extra här...
06/03/2026

Nu är vi friska och starka 💪på SFi igen!
Jag hoppas att ni har saknat våra fantastiska ”Veckans elev”!
Det känns extra härligt att få presentera denna ”färgstarka” kvinna”.💃🏼

Jag heter Inna och kommer från Ukraina. Nu bor jag i Hörby. Jag är k**k och har arbetat många år i restaurang. Nu studerar jag svenska på SFI kurs C på Lärcenter.
På fritiden tycker jag om att laga mat, läsa och ta promenader. Jag tycker att det är roligt att lära sig svenska och träffa nya människor, även om det ibland är svårt med nya ord.
I framtiden vill jag fortsätta arbeta som k**k i Sverige. Mitt råd till nya elever är att studera lite varje dag och våga prata svenska. Jag tycker att det är viktigt att vara positiv och inte ge upp när man lär sig ett nytt språk. 😊

Adress

Torggatan 15
Hörby
24231

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Lärcenter i Hörby postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela