10/06/2026
Här kommer veckans elev på Lärcenter igen!😊
Jag heter Liudmyla och är från Ukraina. Jag bor i Sverige och studerar svenska på SFI D-nivå på Lärcenter i Hörby. Jag tycker mycket om det svenska språket.
På min fritid tittar jag gärna på dokumentärer och vetenskapliga program. Jag är också intresserad av historia och politik.
Kommunikation betyder mycket för mig, därför tycker jag att det är viktigt att kunna språk på en bra nivå.
Det roligaste med att studera är att lära sig nya saker. I framtiden ska jag jobba i Sverige.
Mitt råd till nya elever är att ha tålamod och att öva varje dag. Att lära sig ett språk kräver uthållighet, bra minne, koncentration och regelbunden träning både på lektionerna och hemma. Det är viktigt att studera grammatik för grammatiskt korrekt samtal,att titta på utbildningsfilmer och svenska filmer,att läsa svensk press och att våga ställa frågor till läraren.
Man behöver också språkträning. Var inte rädd för att prata svenska och var inte rädd för att göra misstag.
Jag är tacksam för lärarna på SFI. Tack för all hjälp och kunskap.
Grupperna är mycket positiva.
Tack så mycket!
MVH Liudmyla