13/05/2026
Håbo är inte Stockholm.
Många har valt att flytta hit just för närheten till naturen, lugnet, tryggheten och känslan av småskalighet. För villaområden, trädgårdar, lekande barn och ett samhälle där människor faktiskt känner sina grannar.
Nu ser vi allt fler förslag från majoriteten bestående av M, S, C och KD som riskerar att förändra Håbo i grunden, med hög exploatering, tätare bebyggelse och höga hus som hör hemma i storstäder, inte i våra villaområden. Vi vill se en utveckling som håller nere bygghöjderna och tar hänsyn till den befintliga miljön och småskaligheten i Håbo.
Detta blev särskilt tydligt i ärendet om nya detaljplanen för Bålsta torg och Bålsta C (Detaljplan 417), där omfattande exploatering och höga byggnader planeras i centrala Bålsta.
På senaste kommunfullmäktige lyckades vi tillsammans med övrig opposition tillfälligt stoppa planerna genom en återremiss. Vi menar att kommunen först måste presentera en lösning för de cirka 200 parkeringsplatser vid stationen som riskerar att försvinna. Vi anser också att det behövs en ordentlig behovsprövning kring om det verkligen finns behov av fler bostäder just nu – och just på denna plats.
Vi tycker att utveckling ska ske med respekt för den miljö och identitet som gjort Håbo attraktivt från början.
Det går att utveckla kommunen utan att förvandla den till en tät förortsmiljö.
Vi vill:
• Bevara villaområdenas karaktär
• Hålla nere bygghöjderna
• Värna trygghet och trivsel
• Bygga med eftertanke och lokal förankring
• Sätta Håbobornas livsmiljö före prestigeprojekt
• Säkerställa parkeringsnormen och tillgången till parkeringar
Håbo ska utvecklas – men på Håbobornas villkor.