Miljöpartiet de gröna i Hässleholm

Miljöpartiet de gröna i Hässleholm Miljöpartiet i Hässleholm värnar miljön, människan, djuren och klimatet. Regler för sidan
Får man skriva vad som helst här? Nej, inte helt.

Vi driver en politik för hållbar utveckling, jämlikhet och framtidstro – där alla får plats och där vi tar ansvar, lokalt och globalt, för kommande generationer. Vår Facebooksida är en naturlig mötesplats för dig som vill bli inspirerad, hitta fakta och information om en ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling av Hässleholms kommun, Sverige och världen. Eller för dig som bara är nyfi

ken på oss. Vi förbehåller oss rätten att radera innehåll om vi bedömer att det är kränkande eller stötande, marknadsför andras verksamhet eller politik, är brottsliga, inte håller sig till ämnet, bryter mot personuppgiftslagen eller liknande. Den som bryter mot denna policy kan stängas av från sidan. Kom ihåg att hålla en god ton. Vi välkomnar diskussion, men den ska vara respektfull!

🌼 Glad midsommar! 🌼Midsommar är en av våra mest älskade traditioner. En tid då vi samlas med familj och vänner, binder b...
19/06/2026

🌼 Glad midsommar! 🌼

Midsommar är en av våra mest älskade traditioner. En tid då vi samlas med familj och vänner, binder blomsterkransar, njuter av den svenska naturen och firar ljuset, sommaren och gemenskapen.

För oss i Miljöpartiet handlar midsommar också om att värna det som gör Sverige så fantastiskt – våra skogar, sjöar, ängar och den biologiska mångfalden. Vi vill att även kommande generationer ska få uppleva blommande sommarängar, rent vatten, frisk luft och en levande landsbygd.

Därför fortsätter vi att arbeta för ett grönare, mer hållbart och medmänskligt Hässleholm – där människor, natur och framtid går hand i hand.

På bilden ser ni Håkan Björk, ordförande för Miljöpartiet Hässleholm och nummer två på kommunlistan, samt Arberesha Sabani, gruppledare för Miljöpartiet Hässleholm och toppkandidat på kommunlistan.

Vi önskar er alla en riktigt glad, trygg och härlig midsommar! 💚🌸☀️

Arberesha Sabani Håkan Björk

🇸🇪💚 Glad nationaldag från Sösdala! 💚🇸🇪Idag finns vi på plats i Sösdala för att fira Sveriges nationaldag tillsammans med...
06/06/2026

🇸🇪💚 Glad nationaldag från Sösdala! 💚🇸🇪

Idag finns vi på plats i Sösdala för att fira Sveriges nationaldag tillsammans med invånare, besökare och föreningsliv. Nationaldagen är en dag att uppmärksamma vår demokrati, våra fri- och rättigheter och allt det som förenar oss – oavsett bakgrund.

Kom gärna förbi vårt tält för en pratstund om politik, framtiden, Hässleholm, Skåne eller bara om livet i största allmänhet. Vi lyssnar gärna på dina tankar, idéer och frågor. 🌻

På plats idag finns:
💚 Arberesha Sabani – gruppledare för Miljöpartiet i Hässleholm
💚 Håkan Björk – ordförande
💚 Karin Enge – medlem i Miljöpartiet

Vi ser fram emot många trevliga samtal under dagen. Varmt välkommen att hälsa på oss!

🇸🇪 Trevlig nationaldag! 🇸🇪

💚

Insändare: Finjasjön – från livskraft till vägskäl 🌱🌿 Finjasjön är en av Hässleholms viktigaste naturpärlor – men också ...
02/06/2026

Insändare: Finjasjön – från livskraft till vägskäl 🌱

🌿 Finjasjön är en av Hässleholms viktigaste naturpärlor – men också en sjö som under lång tid har kämpat med stora miljöproblem. En gång i tiden var sjön känd för sitt klara vatten, sitt rika fågelliv och sina uppskattade badmöjligheter. Idag ser verkligheten annorlunda ut med övergödning, algblomning och återkommande problem som påverkar både naturen och människors möjlighet att använda sjön.

Vår ordförande Håkan Björk lyfter detta i en viktig och välskriven insändare i Norra Skåne och Frilagt (se länk nedan).

Finjasjön har under årtionden belastats av utsläpp, jordbruk och växande bebyggelse. Trots restaureringsinsatser är återhämtningen fortfarande skör, och klimatförändringarna riskerar att förvärra situationen ytterligare med varmare temperaturer och kraftigare regn.

Vi tror på hopp och ansvar från alla. Frågan är vilken framtid vi vill se för Finjasjön. Ska vi acceptera att miljöproblemen blir det nya normala – eller ska vi agera innan det är för sent?

Vi i Miljöpartiet har länge drivit frågan om Finjasjön och haft den som en viktig del i våra budgetar. Därför har vi också avsatt pengar för att en handlingsplan för sjön ska tas fram. För oss handlar detta om långsiktigt ansvarstagande för vår miljö, vår folkhälsa och kommande generationer.

💚 Finjasjön är en gemensam angelägenhet.
💚 Dess framtid avgörs av de beslut vi tar idag.

Läs insändaren här 👇
[📰 Norra Skåne: https://www.nsk.se/debatt/finjasjon-fran-livskraft-till-vagskal/?shareSource=iossharebutton ]
[🗞️ Frilagt: https://www.frilagt.se/2026/05/10/finjasjon-fran-livskraft-till-vagskal/ ]

🌙 Eid Mubarak från oss i Miljöpartiet de gröna 💚Vi önskar alla som firar en fin och välsignad Eid fylld av gemenskap, vä...
27/05/2026

🌙 Eid Mubarak från oss i Miljöpartiet de gröna 💚
Vi önskar alla som firar en fin och välsignad Eid fylld av gemenskap, värme och hopp.

Ett samhälle blir starkare när vi står upp för allas lika värde, religionsfrihet och rätten att få vara sig själv.
Eid Mubarak till er och era nära! ✨🌙💚

Miljöpartiet de gröna Hässleholm

🌈 Igår fylldes Hässleholm av färger, kärlek och gemenskap när Pridepromenaden arrangerades av Svenska kyrkan. Självklart...
24/05/2026

🌈 Igår fylldes Hässleholm av färger, kärlek och gemenskap när Pridepromenaden arrangerades av Svenska kyrkan. Självklart var vi i Miljöpartiet på plats. 💚

Vi gick för allas lika värde. För rätten att få vara sig själv. För kärlek utan rädsla. För ett samhälle där ingen människa ska behöva gömma sig, begränsas eller diskrimineras på grund av vem man är eller vem man älskar.

Solen sken över Hässleholm – och vi sken tillsammans med den. 🌞🌈Det blev en dag fylld av värme, stolthet, skratt och hopp om ett mer öppet och inkluderande samhälle.

För oss är Pride inte bara en dag eller en parad. Det är en kamp för mänskliga rättigheter – varje dag, året om. Därför står vi bakom en modern och mänsklig könstillhörighetslagstiftning som stärker transpersoners rättigheter och självbestämmande. Vi kommer alltid fortsätta stå upp för HBTQI-personers trygghet, frihet och rätt att leva fullt ut.

Ett stort tack till alla som gick tillsammans med oss – och särskilt tack till Miljöpartiet i Osby, Båstad och Kristianstad för gemenskapen och engagemanget. 💚

Rösta grönt för ett samhälle där alla människor får plats. Ett samhälle byggt på frihet, jämlikhet, kärlek och respekt. 🌻

Miljöpartiet ökar – och det är ingen slump. 💚I en tid där många söker riktning och framtidstro väljer fler en politik so...
29/04/2026

Miljöpartiet ökar – och det är ingen slump. 💚

I en tid där många söker riktning och framtidstro väljer fler en politik som tar ansvar – på riktigt. Vi ser det i mätningarna, men framför allt i möten med människor varje dag.

Allt fler inser att:
• klimatkrisen är här och kräver handling nu – inte sen
• naturen och den biologiska mångfalden måste skyddas för kommande generationer
• vård och omsorg behöver stärkas, med tid för människor – inte bara system
• barn och unga behöver mer stöd, trygghet och närvarande vuxna i skolan
• städer och samhällen ska vara tillgängliga, trygga och hållbara – där fler kan cykla, gå och ta sig fram enkelt

Det är här Miljöpartiet behövs.

Vi driver på för en kraftfull klimatomställning – med investeringar i förnybar energi, hållbara transporter och grön innovation.
Vi står upp för en vård och omsorg där personalen får rimliga villkor och där människor möts med värdighet.
Vi vill bygga samhällen där cykeln är ett självklart val, där kollektivtrafiken fungerar och där tillgänglighet gäller alla – oavsett förutsättningar.

Och i skolan fortsätter vi kämpa för det som gör skillnad på riktigt: fler vuxna, socialpedagoger, stark elevhälsa och en trygg lärmiljö där varje elev får lyckas.

Ökningen är ett tecken på något större.
På att fler vill se modig politik som håller över tid.
På att fler väljer framtiden.

Vi ger oss inte.
Vi fortsätter – för klimatet, för naturen, för en stark välfärd, för tillgängliga och hållbara samhällen, för våra barn och unga.

💚 Tillsammans driver vi förändring.

📚✨ Våga satsa på socialpedagoger – för elevernas skull, för skolans framtidVi står mitt i en skolkris.Allt fler elever k...
27/04/2026

📚✨ Våga satsa på socialpedagoger – för elevernas skull, för skolans framtid

Vi står mitt i en skolkris.
Allt fler elever kämpar med stress, oro och psykisk ohälsa – samtidigt som frånvaron ökar och lärarnas arbetsbörda blir allt tyngre.

Vi i Miljöpartiet vill se en förändring.
Socialpedagoger i skolan är ingen tillfällig lösning – det är en långsiktig investering i våra barn och ungas framtid.

🌱 Tidiga insatser fungerar
🌱 Trygga elever lär bättre
🌱 Lärare behöver rätt stöd

Trots detta prioriteras inte satsningen idag. Det är dags att ta ansvar.

📰 Läs hela insändaren i Norra Skåne. https://www.nsk.se/debatt/satsa-pa-socialpedagoger-for-elevernas-och-skolans-framtid/?shareSource=iossharebutton

💬 Vad tycker du – är det dags att satsa mer på förebyggande arbete i skolan?

✨ Äntligen en mötesplats i Sösdala – för våra barn och unga! ✨Vilken viktig och glädjefylld dag för Sösdala det var i gå...
26/04/2026

✨ Äntligen en mötesplats i Sösdala – för våra barn och unga! ✨

Vilken viktig och glädjefylld dag för Sösdala det var i går. Nu har en efterlängtad mötesplats för barn och unga öppnat – en plats för gemenskap, trygghet och framtidstro.

Miljöpartiets gruppledare och toppkandidat på kommunlistan, Arberesha Sabani, var på plats under invigningen. Som både uppväxt och bosatt i Sösdala gör detta initiativet extra betydelsefullt. Behovet av trygga mötesplatser är tydligt – och detta är ett viktigt steg i rätt riktning.

Under dagen fördes fina samtal med både medborgare, barn och unga. Deras röster bekräftar det vi redan vet: tillgång till en trygg plats att mötas på är avgörande för både utveckling, inkludering och välmående.

Vi mötte även andra politiker och tog del av ett tal från kommunalrådet Joakim Karlsson, som lyfte betydelsen av satsningen.

En särskilt fin detalj var tavlan där barn och unga själva fick skriva sina tankar. Vår gruppledare skrev på tavlan och budskapet var tydligt: barn och unga = framtid 💛

Och det är precis så vi ser det – Sösdalas barn och unga förtjänar det bästa.

💚 För oss i Miljöpartiet är detta ingen ny fråga. Vi har länge drivit på för fler mötesplatser och har återkommande prioriterat detta i våra budgetförslag. För oss handlar det om att investera i framtiden – att skapa trygga sammanhang där barn och unga får växa, utvecklas och känna tillhörighet.

🌱 Vi vill rikta ett varmt lycka till till den nya mötesplatsen – och ett stort tack till alla som gjort detta möjligt.

Ett särskilt tack till er som arbetar med våra barn och unga inom Ung Fritid. Ni är guldvärda. Ert engagemang gör verklig skillnad varje dag. 💛
Sösdala – detta är en viktig satsning.

Och vi i Miljöpartiet kommer fortsätta arbeta för att varje barn och ung ska ha tillgång till trygga mötesplatser. 💫

Miljöpartiet de gröna Hässleholm

Adress

Hässleholm

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Miljöpartiet de gröna i Hässleholm postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Organisationen

Skicka ett meddelande till Miljöpartiet de gröna i Hässleholm:

Dela