09/06/2026
I år fyller parkleken 90 år, och det är värt att fira!
1936 fick Stockholms stad in ett medborgarförslag som ledde till att de första parklekarna öppnade. I Hässelby-Vällingby har vi fem parklekar. Vi har parkleken Guldet, Gulsippan, Hässelängen, Stråket och Ådalen. Du hittar alla dessa parklekar på parker.stockholm/hitta-lekplatser-parklekar-plaskdammar.
Under denna vecka uppmärksammar parkleken Gulsippan, Hässelängen och Stråket jubileet lite extra. De har öppet mellan 13.00-16.00 och bjuder på dåtid, nutid och framtid. Imorgon kan ni delta i kreativa verkstäder och gå på minitrygghetsvandring. På torsdag blir det fokus på framtiden, kom och bygg framtidens parklek i LEGO eller Minecraft, rita framtidens lekplats och berätta hur du vill ha det i framtiden. Veckan avslutas på fredag med framtidens odling, där du får plantera frön som symbol för nästa 90 år, och vara med och lägga ner en tidskapsel för 2026. Tidskapseln kan innehålla allt från teckningar, foton och andra små föremål, och kommer att öppnas på 100-årsjunileet.
Varmt välkomna att skapa historia!
Vill du veta mer om parklekarna och dess historia? Då kommer det att hållas en utställning i Stockholmsrummet vid Sergels torg under augusti månad. Om du inte kan hålla dig så finns det en massa spännande information på stockholmskallan.stockholm.se/teman/parker-i-stockholm/parklekar/