10/06/2026
Sjukvården i Västernorrland måste ses i sin helhet. Många kommuner kommer i kläm då långa avstånd gör det svårt med tillgängligheten. Nu skriver sjukvårdspartiets Khalid i tidningen ÅngeNytt om perspektivet i Ånge 🧡
”I sjukvården möter vi dagligen människor som söker hjälp när sjukdomen redan hunnit gå långt. Högt blodtryck som varit oupptäckt i flera år. Diabetes som hunnit ge komplikationer. Övervikt och obesitas som utvecklats till hjärt-kärlsjukdom, sömnapné eller ledproblem.
Frågan är om vi verkligen använder våra resurser på bästa sätt när vi väntar tills människor blir sjuka innan vi agerar.
I Ånge, liksom i många andra kommuner, står vi inför en utveckling där allt fler invånare blir äldre samtidigt som behovet av vård ökar. Det gör det ännu viktigare att arbeta förebyggande. Att upptäcka riskfaktorer tidigt är ofta både bättre för patienten och mer kostnadseffektivt för samhället.
Vi behöver en sjukvård som inte bara behandlar sjukdom utan också förebygger den. Regelbundna hälsokontroller för riskgrupper, tidig upptäckt av högt blodtryck och diabetes, bättre stöd vid obesitas och livsstilsrelaterad ohälsa samt ökad tillgång till rådgivning och uppföljning kan göra stor skillnad.”
Länk till artikeln finns i kommentarsfältet 👇🏼