09/06/2026
KAMPEN MOT NATO FORTSÄTTER!
Under våren har RKU bedrivit en kampanj mot det svenska medlemskapet i krigsalliansen Nato.
Vi har genom bland annat bokbord, flygbladsutdelningar, affischeringar och aktionsdagar agiterat för ett svenskt utträde ur krigsalliansen Nato samt mot den ökande militariseringen och upprustningen. Kampanjen avslutades i samband med en demonstration mot Nato-toppmötet i Helsingborg den 16e maj. Att den avslutats innebär dock inte att kampen mot Nato och imperialismen är över.
Motståndet lever vidare och vi vägrar acceptera en utveckling där man rustar upp för krig men rustar ner välfärden. Arbetarklassen har inget att vinna på stormakternas militarisering. Nato innebär en närmare knytning till imperialismens intressen och en politik som flyttar resurser från våra behov till krigsmaskineriet.
SVERIGE UT UR NATO, NATO UT UR SVERIGE!
Vill du organisera dig i kampen mot krig och förtryck, för fred och socialism? Organisera dig i RKU! Kontakta oss på rku.nu/medlem