Kommunalvänstern avdelning Väst

Kommunalvänstern avdelning Väst Kommunalvänstern Väst är en partiförening i Vänsterpartiet Göteborg som organiserar medlemmar i fackförbundet Kommunal.

14/06/2026

Trygghet i skolan betyder mer personal inte mindre

Menar politiker allvar med att de vill skapa ordning och reda i skolan och samtidigt skapa en trygg miljö för både elever och personal krävs det satsningar som säkerställer rätt bemanning, inte färre vuxna i elevernas vardag.

Men det är exakt det vi ser, besparingarna och nedskärningar i skolan har dragit som en våg över Sverige de senaste åren och har än så länge framför allt drabbat elevassistenterna. Personerna som skapar trygghet och ser till att lärarna kan göra sitt jobb försvinner när skolan inte får tillräckliga resurser.

Samtidigt är elevassistenter den grupp som är extra våldsutsatta i skolan, det visar siffror från både Kommunal och Arbetsmiljöverket. När det blir färre elevassistenter minskar skolans förmåga att hantera konflikter och skapa en trygg arbetsmiljö för både personal och elever. Vilket i sin tur leder till situationer med hot och våld.

Att det här fortgår år efter år gör mig rasande och jag vill vara mycket tydlig: Det behöver inte vara så här. Det är en konsekvens av politiska beslut.

Jag vill rikta mig direkt till alla politiker, såväl i deras roll som arbetsgivare i kommunerna som till de som stiftar lagar i riksdagen: Gör något! Inte imorgon utan nu.

07/06/2026

Kollegorna i Lindome vittnar om en pressad arbetsmiljö inom äldreomsorgen.

Mer om vår styrelseledamot Michaela Joselid i P4 Göteborg, om arbetsmiljön och villkoren i äldreomsorgen.
03/06/2026

Mer om vår styrelseledamot Michaela Joselid i P4 Göteborg, om arbetsmiljön och villkoren i äldreomsorgen.

Undersköterskan Michaela har fått nog: ”Vi får inte strejka”
Nästa vecka har utnämnts till tillbudsvecka i äldreomsorgen i Mölndal på undersköterskan Michaela Joselids initiativ.
– Vi får inte strejka enligt vårt kollektivavtal, och därför blir detta vårt sätt att visa att nu räcker det, säger hon. Nu uppmanar hon sina kollegor att skriva tillbudsrapporter på allt som inte fungerar, som till exempel ensamarbete eller uteblivna raster.
Hör mer via länken i kommentarerna.

Vår styrelsemedlem Michaela Joselid skriver i Kommunalarbetaren om villkoren för personalen i äldreomsorgen.
03/06/2026

Vår styrelsemedlem Michaela Joselid skriver i Kommunalarbetaren om villkoren för personalen i äldreomsorgen.

‼️ DEBATT – AKTION. Det är dags att vi slutar vara tysta. Nu ska vi visa hur verkligheten ser ut i äldreomsorgen.

Nu tar vi en vecka och gör det tillsammans – alla vi som arbetar i äldreomsorgen.

Under nästa vecka (vecka 24) den 8–14 juni, skriver vi tillbud på det vi annars löser i tysthet: underbemanning, ensamarbete, uteblivna raster, trasiga hjälpmedel, larm och telefoner som inte fungerar.

Vi gör en tillbudsvecka.

Jag tror att vi tillsammans kan skapa något större. Ett gemensamt upprop från golvet i vården. Ett fredligt men kraftfullt sätt att visa hur äldreomsorgen faktiskt ser ut bakom siffrorna och budgetarna.

Vården har gått på knäna under lång tid. Det är inte längre en tillfällig kris – det har blivit ett normaltillstånd.

Och när pressen aldrig lättar händer något farligt: människor ger upp. Kollegor lämnar yrket.

Även de mest engagerade undersköterskorna, de som arbetar med hela hjärtat, börjar tappa orken och engagemanget när de år efter år förväntas göra det omöjliga.

Men våra arbetsvillkor är inte bara en fråga för personalen – de handlar också om patientsäkerhet och människovärde.

Ett av våra starkaste verktyg finns redan: tillbudsanmälan. Problemet är att vi ofta låter bli att skriva, för att vi inte hinner, inte orkar eller har vant oss vid att det ändå inte händer något.

Nu uppmanar jag alla som arbetar i äldreomsorgen att använda det. Låt oss gå samman nationellt under en vecka för att dokumentera verkligheten precis som den ser ut.

Vi sätter oss ner och skriver tillbud. Vi skriver dem som en protest och hänvisar till nedskärningar och känslan att inte räcka till. Inte för att skapa kaos – utan för att synliggöra sanningen.

Vi är trötta på att höra ord som ”grundbemanning” användas som ursäkt för att ständigt arbeta på gränsen till det ohållbara.

Vi är trötta på att acceptera ensamarbete som standard. Vi vill ha fler kollegor, rimliga arbetsvillkor och en vård där både personal och patienter kan känna trygghet.

Det här är vårt sätt att säga: nu räcker det. Om vi fortsätter att vara tysta kommer ingenting att förändras.

Därför skriver vi. Tillbud för tillbud, arbetsplats för arbetsplats, tills verkligheten inte längre går att blunda för.

Det skriver Michaela Joselid, undersköterska i Mölndal.

✍️Har du varit med om något som borde ha rapporterats som tillbud? Berätta gärna i kommentarerna!

🔗 Så här gör du för att delta i uppropet: https://arbetet.se/2026/06/02/du-behovs-nu-anmaler-vi-verkligheten-i-aldreomsorgen/

29/05/2026

Efter dödsolyckan på Aschebergsgatan följde SVT med spårvagnsföraren Petter Jonsson genom vardagen. Han ser fotgängare kliva ut framför vagnen – om och om igen.

Ta del av inslaget via länken i kommentarsfältet.

24/05/2026

Under hela sitt arbetsliv som undersköterska har Anna Jarup använt sig av musik för att nå de äldre. "Det väcker minnen", säger hon.

Hon anordnar ofta musikstunder under kvällsmaten, eller har sångstund i duschen med de boende.

Hör mer via länken i kommentarerna.

Foto: Ella Gustafsson/Sveriges Radio

Idag var vi i Kommunalvänstern ihop med stadsdelsföreningen Linné vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset för att dela ut ...
20/05/2026

Idag var vi i Kommunalvänstern ihop med stadsdelsföreningen Linné vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset för att dela ut tidningen Vänstern i Vården till vårdarbetare och patienter som kom i morgonrusningen.

18/05/2026

Vänsterpartiet går till val på att höja inkomstskatten för höginkomsttagare och införa bankskatt och en miljardärsskatt. De vill också utreda egendomsskatter, som fastighetsskatten.

Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Ida Gabrielsson säger att de tittar på att införa en statlig fastighetsskatt på villor som är värderade till 13 miljoner eller mer.

”Problemet idag med den fastighetsavgift vi har är att den är platt, det kostar lika mycket med ett hus i Norrlands inland som på solsidan i Saltsjöbaden, det är inte en bra modell, säger hon.

”Jag tycker att man skulle kunna fundera på om det inte är vettigare att man får betala mindre om man har billiga bostäder och den som har en villa värderad till 13 miljoner eller så, den kan kanske få betala lite mer då”

Hör Ida Gabrielsson om skatter och om hur de ska kunna enas inom oppositionen. Lyssna på Lördagsintervjun med Johar Bendjelloul i Sveriges Radios app.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ida-gabrielsson-v-jag-tror-vi-far-acceptera-att-oppositionen-inte-kan-samlas-innan-valet

Kvartersfest med Nooshi och Hanna idag. Nu är vi peppade på att byta denna regeringen! ❤️💪
16/05/2026

Kvartersfest med Nooshi och Hanna idag. Nu är vi peppade på att byta denna regeringen! ❤️💪

Kolla in KommunalVänsternVästs video.

Adress

Gothenburg

Webbplats

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Kommunalvänstern avdelning Väst postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela