27/11/2025
Rapport efter dialog mellan Kristna regnbågsrörelsen och Evangeliska frikyrkan
Under det senaste året har representanter från Kristna regnbågsrörelsen och Evangeliska frikyrkan haft fyra dialogmöten om vad det innebär att vara kristen hbtqia+ person inom Evangeliska frikyrkan och vår medverkan på Torpkonferensen.
Förra veckan hölls ett möte mellan Kristna regnbågsrörelsen och Evangeliska frikyrkan i Örebro. Då pratade vi om konkreta åtgärder som skulle kunna öka tryggheten för hbtqia+ personer och allierade i samfundet i stort och på Torpkonferensen.
Evangeliska frikyrkans missionsdirektorer har i samband med mötet meddelat att de avslutar Evangeliska frikyrkans dialog med Kristna regnbågsrörelsen. De anger som skäl bland annat att samfundet ska välja nya missionsdirektorer och att de nu kommer fokusera på andra frågor, så som forumsamlingar och kongress. Vi beklagar detta och har framfört en önskan om att fortsätta dialogen. Vi betonade vikten av samtalen och samarbetet, inte minst för att förebygga psykisk ohälsa och utanförskap bland hbtqia+ personer och allierade inom samfundet.
Även om Evangeliska frikyrkan nu valt att avsluta den formella dialogen, är vi tacksamma för de steg som tagits och vi gläds över allt stöd vi fått från olika församlingar, ledare och medlemmar som delar en längtan om församlingar där hbtqia+ personer är välkomna. Vi ser att det finns ett intresse för inkludering och att många inom EFK vill bidra till en tryggare gemenskap. Vår vision är fortsatt att Evangeliska frikyrkan ska vara en plats där hbtqia+ personer och allierade kan känna sig hemma och trygga.
Vill du läsa mer om bakgrunden, besök ekho.se/inlagg