22/03/2021
Om läget i Belarus och fängslandet av Socialdemokraternas partiledare Ihar Baryasu.
Belarus är närmre Sverige än man kan tro. Ändå är det som utspelar sig så långt bort, fjärran från vår vardag. När nyheten kommer om att vår socialdemokratiska vän Ihar Baryasu har förts bort från sin familj av okända män låter det som en film. Men det är verkligheten på andra sidan Östersjön.
På gator och torg över hela landet har vanligt folk i över ett år protesterat mot en allt mer våldsam regim. Berättelserna är fasansfulla. Människor har slagits, förföljts, fängslats, torterats, våldtagits och förnedrats. Men berättelsen är också vacker. En ny gemenskap har funnits mellan människor som strävar efter att få forma sin framtid i fria och rättvisa val.
Vi socialdemokrater har länge stöttat vårt socialdemokratiska systerparti. På Stockholms gator har vi promenerat och diskuterat läget för oppositionen, möjligheterna till demokrati i Belarus. Ihar hör till en av de verkliga demokratikämparna. Inte den glamorösa typen, utan den målmedvetna och långsiktiga.
Ibland kan man fundera över vilken skillnad ens handlingar gör. Ihars handlingar har fått Lukansjenko att darra. Att leda ett parti, organisera demonstrationer och ständigt informera omvärlden utmanar diktaturens makt i grunden. För det är när vanligt folk inte låter sig kuvas utan går ut på gator och torg som något har hänt.
Belarus medborgare har bestämt sig. Det är dags nu. De tänker inte acceptera Lukasjenko längre. När jag senast träffade Ihar kunde ingen veta att det skulle ske just 2020. Men något har hänt, Ihar och andra har lett vägen genom att ständigt visa på alternativet. Att det finns politiker med ärliga intentioner, som inte är korrupta utan vill att vanligt folk ska få det bättre. Vi vet inte vad som kommer hända Ihar. Men vi vet att Lukansjenkos tid är över.
När jag i november träffade Sviatlana Tsikhanouskaya pratade vi om vad som krävs av oss 2021. Vikten av att EU inför hårdare sanktioner. Att vi ständigt visar vårt stöd till folket i Belarus. Kräver att de politiska fångarna släpps fria. Och att målet om rättvisa och fria val i Belarus trots allt kommer närmre, dag för dag.
Ifall du vill att dina handlingar ska spela roll. Dela då detta. Visa din avsky mot diktaturens kreatur. Ställ krav på omvärlden att agera. Engagera dig. Stötta Palmecentrets insamling till demokratikämparna i Belarus. Stefan Löfven och Ann Linde har tagit ställning. Gör det du också. Vi ses på barrikaderna, Ihar, Sviatlana, jag och du.
- Johan Hassel, internationell sekreterare Socialdemokraterna