17/05/2026
KLIMATTIMMEN tisdag den 19 maj: grön matpolitik i praktiken. Hör om två projekt där offentliga måltider ställs om i grönare riktning.
Maten är en av de mest konkreta vägarna till klimatomställning, bättre folkhälsa och ett mer hållbart samhälle. Genom offentliga måltider i vård, skola och omsorg kan kommuner och regioner minska utsläpp, påverka normer och visa att grön politik går att genomföra i praktiken.
Grön omställning inom kvinnosjukvården: 2023 ställde kvinnokliniken på Danderyds sjukhus om till vegetarisk patientmat. En viktig genomdrivare var dåvarande vårdenhetschef Helene Hillstierna, som berättar om sina erfarenheter.
One planet plate införs i Stockholms stad: Miljöpartiet har varit med i styret för Stockholm de senaste 12 åren, och det märks på stadens höga ambitioner för klimatarbetet! Stockholm stad serverar 1 miljon måltider i veckan. Nu är målet att minska utsläppen från mat med 40%, fram till 2030. Kriz Henkel från Miljöpartiet Stockholm berättar om stadens arbete med att införa WWF One planet plate.
Tid: Tisdag 19 maj, kl 18:45-20:00
Möteslänk zoom: https://zoom.us/j/98453460392?pwd=6OJivPx0YALZbFoV5N7G4FusWvSRnY.1
Arrangör: Miljöpartiets klimatnätverk
Klimattimmen är öppen för både medlemmar i Miljöpartiet och andra klimatintresserade. Klimattimmarna är återkommande möten arrangerade av klimatnäterket, med klimattema som äger rum på tisdagar, med jämna mellanrum.