Socialdemokraterna i Lekeberg

Socialdemokraterna i Lekeberg Här kan ni får reda på frågor som vi driver, arrangemang och verksamhet som vi har runt om i kom

Vi i socialdemokraterna står för ett solidariskt samhälle där alla hjälps åt efter var och ens förmåga, vi vill skapa ett samhälle där alla känner sig inkluderade, sedda och behövda. På den här sidan kan man se vad vi socialdemokrater i Lekeberg gör för att arbeta mot ett mer solidariskt samhälle. Vilka frågor vi driver, arrangemang vi håller i kommunen och vi hoppas även att få era tankar och åsi

kter på vårt arbete. Vad vi gör bra och vad vi kan göra bättre, för att vi alla ska få det så bra som möjligt. Socialdemokraterna i Lekebergs officiella facebook sida:
Vi har ett ansvar att de kommentarer som finns på vår Facebooksida håller en god ton och att alla känner sig välkomna att kommentera på våra inlägg. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som innehåller ett stötande, hatiska eller på annat sätt kränkande språk. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som inte direkt anknyter till eller kommenterar inläggets eller tidigare kommentarers innehåll eller ämne. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som innehåller länkar vi inte kan garantera innehållet på. Vi följer riktlinjerna för sociala medier uppsatta av Datainspektionen. http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/sociala-medier/
Hot och trakasserier kommer att polisanmälas. Personer som bryter upprepade gånger mot våra riktlinjer eller personer som spammar våra inlägg kommer att blockeras från sidan.

Sossehäng på torget i Fjugesta
29/05/2026

Sossehäng på torget i Fjugesta

20/04/2026
I tisdags var Micke, Berth och Christina på kommunstyrelsenDär röstade vi NEJ till förslaget att lämna VätternvattenBesl...
09/04/2026

I tisdags var Micke, Berth och Christina på kommunstyrelsen
Där röstade vi NEJ till förslaget att lämna Vätternvatten
Beslutet kommer att slutgiltigt fattas på kommunfullmäktige 27 April

Vår motivering till att vi inte vill lämna är:
"Att begära utträde ur Vätternvatten i detta läge är att ta en onödig risk med kommunens framtida dricksvattenförsörjning.
WSP:s utredning pekar tydligt ut Vätternvatten som det mest robusta och leveranssäkra alternativet, samtidigt som andra lösningar saknar tillräckligt underlag och har okända kostnader.
Att lämna utan att veta vad det kostar, eller vad som faktiskt ska ersätta det, är inte ett ansvarsfullt beslut"

Socialdemokraterna yrkar därför avslag.

NOBELBANAN OSLO - STHLMVi har nu som politisk parti skickat in vår syn till samrådet.Vår ståndpunkt är att det ska påver...
27/03/2026

NOBELBANAN OSLO - STHLM
Vi har nu som politisk parti skickat in vår syn till samrådet.
Vår ståndpunkt är att det ska påverkas så lite som möjligt om vi skulle få en järnväg i Lekeberg.

Sammanfattningsvis anser vi att:

•E18-stråket (svart utredningskorridor) är det mest rimliga huvudalternativet.

•Dragningen i huvudsak bör ske norr om E18, med lokala anpassningar där så krävs.

•Särskild hänsyn måste tas till kulturmiljöer, naturvärden, riksintressen och landsbygdens utvecklingsmöjligheter.

En väl avvägd dragning är avgörande för att möjliggöra regional utveckling utan att oåterkalleligt skada de värden som gör Lekeberg och södra Kilsbergen unikt.

Höj barnbidraget
20/03/2026

Höj barnbidraget

19/03/2026

VATTENFRÅGAN?
ANSVAR, LÖSNING OCH BRA UNDERLAG TÄNKER VI!

Vi kan inte lämna projektet utan en lösning
Den senaste tiden har debatten gått varm kring frågan om Lekebergs medverkan i Vätternvattenprojektet eller ej. Diskussionerna har spätt på den polarisering som den senaste mandatperioden präglat så många av frågorna om kommunens utveckling. Anledningen är att de styrande partierna i vår kommun meddelat att de snabbt, och utan dialog eller eftertanke vill driva igenom ett beslut om att hoppa av projektet. Vi socialdemokrater beklagar verkligen sättet som detta sker på. Ett beslut om vår framtida vattenförsörjning är ett beslut som kommer påverka alla oss invånare och företag under många decennier och som medför enorma ekonomiska åtaganden och risker. Vi skulle mycket hellre vilja se att ett sådant beslut fattades efter bra dialog, baserat på tydliga fakta om alla tillgängliga alternativ och med stor hänsyn till konsekvenserna av olika vägval. Ännu så länge saknas allt detta.

Under tidigare mandatperioder har dialogen mellan de olika partierna, mellan majoritet och opposition, alltid setts som viktigt här i Lekeberg. Särskilt viktig har dialogen varit i frågor som har stor betydelse för kommunens framtid. Oavsett om det har handlat om utbyggnad av Lekebergsskolan, starten av gemensam avfallshantering i Sydnärke eller till och med bildandet av själva kommunen på 90-talet så har dialogen alltid varit något som partierna har värdesatt och som skapat nytta för alla invånare. Frågan om framtidens vattenförsörjning är kanske den mest långsiktiga fråga vi någonsin kommer arbeta med i vår kommun. Vi socialdemokrater menar att det vore bra för oss alla här i Lekeberg om den kunde avgöras först efter en bred och schysst dialog istället för i hast och med hårda ord.

För närvarande är det oklart vilka alternativ vi har i Lekeberg för vår framtida vattenförsörjning. Vi vet ännu inte vad alternativet Vätternvatten skulle innebära för oss vad gäller åtaganden, kostnader eller risker. Detta är det ingen av de medverkande kommunerna som vet, utan något som först kommer klarna när den nuvarande första fasen av projektet är slutförd och en analys av detta läggs inför kommunernas olika kommunfullmäktigen för beslut. Vi vet inte heller vad alternativet med vatten via Laxå skulle innebära, eller om det ens är ett alternativ. Och vi vet inte om vi har några andra realistiska alternativ via till exempel egen vattenproduktion eller köp av vatten från ytterligare någon ytterligare kommun. Det finns utredningar som ger oss viss information kring alternativen men dessa är otillräckliga och skulle behöva arbetas vidare med. Ska det fattas beslut nu, denna vår, så kommer det beslutet baseras på magkänsla snarare än på underbyggda analyser. Vi socialdemokrater anser att beslut om vattenförsörjning för lång tid och kommande generationer behöver mer att stå på än magkänsla. Vi skulle vilja att vi i kommunen jobbade vidare med att ta fram fakta om de olika alternativen så att ett beslut om vägval kan bygga på en trygg grund och hålla över tid.

Vår nuvarande vattenförsörjning sker med hjälp av Laxå och Örebro. Grunden för detta är god samarbetsanda mellan kommunerna. Utan denna samarbetsanda skulle vi ha svårt att lösa vår vattenförsörjning och en mängd andra frågor som vi inte klarar av att lösa själva. De övriga kommunerna kräver inte av oss att vi ska vara kvar i Vätternvattenprojektet om vi kan hitta ett bättre sätt att ordna vatten på. Men lämnar vi projektet utan att ha en sådan lösning klar så åker vi snålskjuts på de andra som då får arbeta fram vår framtida vattenförsörjning. Så vårdas ingen god samarbetsanda. Vi socialdemokrater menar att om vi har en bred och schysst dialog, om vi tar fram ordentliga underlag som analyserar alternativet och om vi vårdar en god samarbetsanda med våra grannkommuner så kan ett val att lämna Vätternvattenprojektet (om arbetet visar att det är det rätta) ske på ett sätt som inte innebär att vi bränner alla broar.

Berth Falk (S)
Mikael Bergdahl (S)
Christina Kareliussen (S)
Martin Willén (S)

Förra veckan höll vi årsmöte i arbetarekommunen där vi beslutade om vår kommunfullmäktigelista inför valet den 13 septem...
17/03/2026

Förra veckan höll vi årsmöte i arbetarekommunen där vi beslutade om vår kommunfullmäktigelista inför valet den 13 september för ett bättre Lekeberg. Här är topp 10:

1. Mikael Bergdahl

2. Medina Tulic

3. Berth Falk

4. Yvonne Hagström

5. Per Stark

6. Linda Torége

7. Jonas Nilsson

8. Sidra Hassan

9. Ola Tollin

10. Ewonne Granberg
Mer info om kandidaterna och vår politik publiceras senare🌹

Efter förra fullmäktige kunde vi konstatera att ställda frågor till högt  beslutande politiker ej besvarades Nu har vårt...
16/03/2026

Efter förra fullmäktige kunde vi konstatera att ställda frågor till högt beslutande politiker ej besvarades Nu har vårt oppositionsråd Berth Falk skrivit en debattartikel ihop med övrig opposition C, MP och L där ämnet tas upp som en problematik mot demokratin

När interpellationer inte besvaras försvagas demokratin i Lekebergs kommun
Vid det senaste kommunfullmäktige i Lekeberg inträffade något som borde oroa fler än oppositionen. En interpellation, ett av fullmäktiges viktigaste demokratiska verktyg, besvarades inte sakligt.
En interpellation är inte en retorisk markering. Det är ett formellt sätt för en ledamot att ställa frågor till ansvarig politiker och få svar inför öppen ridå. Om frågan anses riktad till fel person ska den hänvisas vidare. Så är arbetsordningen tänkt att fungera.

Den aktuella interpellationen var ställd till kommunstyrelsens ordförande, Caroline Elfors. I stället för att besvara frågorna valde hon att problematisera formuleringarna och göra en politisk tolkning av vad som ”egentligen” avsågs. Hon menade även att frågan var otydlig och riktad till fel person.
För oss som deltog i sammanträdet var frågan tydlig. Den handlade om nyinflyttade i Lekebergs kommun och vilken service som finns eller kan ges till dessa för att de ska komma till rätta.

Den var medvetet bred – just därför riktades den till kommunens högsta politiska företrädare. Kommunstyrelsens ordförande har möjlighet att inhämta underlag från berörda nämnder och tjänstepersoner om det behövs för att ge ett uttömmande svar. Det är ett ansvar som följer med uppdraget.

När ledande politiker undviker sakfrågor och istället väljer att fokusera på formaliadiskussioner riskerar fullmäktiges roll att försvagas. Interpellationer är inte ett irritationsmoment för styret, de är en del av den demokratiska kontrollfunktionen.

Det är därför rimligt att fråga:

Är det sakfrågorna som är obekväma?

Saknas tillräckligt arbete inom området?

Eller är detta ett uttryck för en kultur där oppositionens verktyg ses som störande snarare än nödvändiga?

Oavsett politisk färg bör vi vara överens om en sak: Lekebergs invånare har rätt till tydliga svar.
Demokratin stärks av öppenhet, inte av undvikande.

Vid det senaste kommunfullmäktige i Lekeberg inträffade något som borde oroa fler än oppositionen. En interpellation,…

En härlig aktionsdag i ett soligt Fjugesta på internationella kvinnodagen. Känns bra med allt peppande vi möter i dörrar...
08/03/2026

En härlig aktionsdag i ett soligt Fjugesta på internationella kvinnodagen. Känns bra med allt peppande vi möter i dörrarna. Vi vill byta regering!

Igår var tre sossar iväg på retorikutbildning iKumla tillsammans med andra socialdemokrater i sydnärke.Nu har vi stärkt ...
08/03/2026

Igår var tre sossar iväg på retorikutbildning i
Kumla tillsammans med andra socialdemokrater i sydnärke.
Nu har vi stärkt våra kunskaper inför valet. På bild Medina
och Berth, utanför bild Bella.

Adress

Sveagatan 2
Fjugesta
71631

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Socialdemokraterna i Lekeberg postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Organisationen

Skicka ett meddelande till Socialdemokraterna i Lekeberg:

Dela