04/06/2026
MUCK – UT GENOM GRINDARNA OCH VIDARE TILL KRIGSFÖRBANDEN
⚔
I dag ryckte årets värnpliktiga ut genom grindarna efter tio eller 15 månaders grundutbildning. De som en gång ryckte in med olika bakgrunder, erfarenheter och förväntningar lämnar nu som utbildade soldater, gruppchefer och plutonsbefäl – redo att förstärka Försvarsmaktens krigsförband.
Under månaderna som gått har de prövats, utvecklats och vuxit tillsammans. De har lärt sig att lösa uppgifter under press, ta ansvar för varandra och fortsätta framåt även när kroppen är trött och viljan sätts på prov.
– Ni kom hit som civila. Ni lämnar som soldater. Bär med er det ni har lärt er och glöm aldrig att ni är en del av något större. Ni har blivit en del av ett krigsförband. En del av Försvarsmakten. En del av Sveriges försvar, säger regementschefen Emelie Liberg.
⚔
Utanför grindarna väntar familj, vänner och nya vägar framåt. Samtidigt innebär muck också ett nytt ansvar. De värnpliktiga är nu en del av Sveriges samlade försvarsförmåga, och flera väljer att fortsätta i gröna kläder genom anställning, vidare utbildning eller fortsatt engagemang.
– Det känns helt fantastiskt men också väldigt vemodigt. Det har varit tio bra månader med ett väldigt bra gäng. Samtidigt är det roligt att jag fortsätter i gröna kläder som repetitör och får stödja befälslaget. Jag har alltid velat jobba med något som gör skillnad och Försvarsmakten passar in där perfekt, säger William Storm.
⚔
Ceremonin samlade även övrig personal vid regementet och blev ett tillfälle att uppmärksamma medarbetare som befordrats och tilldelats medaljer. Regementschefen tackade samtidigt personalen för årets arbete och önskade alla en glad sommar.
⚔
Till er som i dag ryckte ut: var stolta över det ni genomfört, det ansvar ni tagit och den förmåga ni bär med er vidare.
Lycka till framåt – och välkomna tillbaka.
Foto: Haider Sudani & Martina Gustafsson/Försvarsmakten