20/05/2026
Vilket är ditt drömjobb?
Den frågan ställdes av Bengt Joelsson, fd VD på Ottossons truck, när han gästade oss under förmiddagen.
Han drömjobb när han var liten var att bli bonde. Han började dock sin karriär som 11-åring i en blomsteraffär. CV:et har sedan fyllts på med titlar som fältmekaniker, säljare, försäljningschef och VD.
Trots att Bengt kanske inte var bäst i klassen på högstadiet gick det ju ganska bra för honom ändå.
På gymnasiet gick han industri och lärde sig svetsa, svarva och fräsa. Och då han hade egen A-traktor blev det en hel del tid till att meka också.
Så när Sven-Erik från Ottossons truck ringde direkt efter gymnasiet hoppade han på tåget med att börja jobba där. Och resten är sen historia.
Som VD på Ottossons truck har Bengt fått anställa en hel del människor. Han tror att han i runda slängar har rekryterat mellan 50 och 60 personer under de åren han arbetade där.
Och idag är han på plats för att ge lite tips inför en anställningsintervju.
Det han värderar högst på en intervju är att man har ett genuint intresse, att man har en vilja att arbeta och ärlighet. Som arbetsgivare har han ofta gått på magkänsla då det är ett stort ansvar att ta in någon som inte bara kan arbetet, han eller hon ska också passa in i arbetsgruppen.
Han tipsar om att man ska läsa på om företaget innan man går på intervju så att man vet vad de gör. Man kan absolut berätta om sig själv. Men prata inte bara om dig själv, var lite ödmjuk. Man behöver inte kunna perfekt svenska, men man måste kunna så mycket så att man förstår instruktioner.
På frågan om CV och personligt brev är viktigt säger Bengt att för honom personligen är det personliga brevet viktigast. Det är där man kan utläsa vem personen är, inte bara vad den har gjort. För någon annan arbetsgivare kanske CV:t är viktigast. Så det är svårt att svara på rent generellt.
Innan han avslutar kommer frågan igen. Vilket är ditt drömjobb? Och vad är det som stoppar dig?? Ja den frågan kan man ju ställa sig…
Vi tackar Bengt för en bra förmiddag och hälsar Träteknik centrum välkommen nästa onsdag. Vi ses då!