Allt åt alla Borås

Allt åt alla Borås Vårt mål är ett samhälle organiserat efter principen: av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Vi är en av flera revolutionära organisationer.

Arbetarklassen är heterogen med en gemensam nämnare – att vi saknar makten över vårt arbete, avlönat så väl som oavlönat. Vi ska som organisation delta i de frågor och konflikter som för arbetarklassen samman. Vi är motståndare till alla former av klassamarbete. En mångfald av taktiker, strategier liksom organisationer och nätverk är nödvändiga i kampen för klassamhällets avskaffande. Vi verkar fö

r att skapa rörelse i klassen genom kontinuerligt och öppet arbete, bortom tillfälliga aktionsgrupper och dolda agendor. Skriv till oss eller skicka mail om du är intresserad av eller har frågor om vår lokalavdelning eller vår verksamhet!

Ok, du vill “nå ut”. Men med vad och till vem? De där som står utanför PK-media, de som mer eller mindre omsorgsfullt by...
30/01/2017

Ok, du vill “nå ut”. Men med vad och till vem? De där som står utanför PK-media, de som mer eller mindre omsorgsfullt byggt sina filterbubblor och bara vill få sina instinkter bekräftade, de som vill ha enkla, tydliga och självklara svar. De som vill få utlopp och bekräftelse. De som saknar framtid och förnekar framtid, som kräver dåtid, det där som var självklart förr och som de tycker borde vara för evigt. Du vill nå dem, för att mobilisera dem. Du vill nå dem, för att bygga och samla - en /massa/. Du vill ha dem, materialet. “Klassen.” Du vill ha dem för förändring, för det går ju inte komma undan; förändring kräver massa och momentum. Du vill ha dem, för dina planer och förhoppningar. Kraften som krävs för att tvinga Världen i din riktning.

Så du vill nå ut. Men för vad? För att besegra fienden, den ideologiska politiska opponenten. För att ta deras plats. Men för vad? Egentligen, under allting, bortom skitsnacket, för vad? Vad är det du ska ha massan till, mobiliseringen, makten? Du tänker kanske massan som ren energi och att du, de härskande, de ledande, konspiratörerna, kommer att forma resultatet. Du tänker kanske att det kommer av sig självt, som från deras inre, från massans substans. Du tänker kanske att det är ett senare problem.

Du misstar dig. Jag svär. Och jag är rädd att vi inte längre förstår varandra, men det kanske vi aldrig gjorde. Men jag ber dig ändå, tänk om. Det här är inte rätt tid. Massan går inte att ta över, den går inte att rikta. Spelet är riggat. Det är deras tid nu. Vi måste dra oss undan, inte delta i deras falska gemenskap, oavsett om den är "PK" eller något föreställt "alternativ". Något verkligen genuint kan bara uppstå utanför allt det där. Det vet du egentligen, eller hur? Jag önskar du var med oss utanför.

Och nu? Vad bör göras då? Ty dig till dina vänner. Känn dina vänner, fördjupa banden och förstärk dem. Det är dina livslinor. I all förvilling och rörelse gäller det att hålla fast vid kompasset. Att inte dras med i flödena, inte förföras av bilderna. Avstå, avvakta. Underskatta inte betydelsen av att stanna upp, gå åt sidan och tänka efter, reflektera en gång, två gånger, över själva rörelsen, vart tendensen drar, vad som blir nästa steg. Tänk nästa steg, tänk en dag till för att stå upp, och vakna till en dag till. Bara när vi har den tryggheten och stillheten kan vi bygga ett annat rum, ett annat samtal, börja staka ut en annan riktning. Inte ensamma och /avskilda/ från "klassen"; /bortvända/ från /massan/, och rörandes bland människorna, på marken, i de små mötena, ansikte till ansikte. Det är ett annat "nå ut".

Hamn4an konflikt med APM Terminals fortsätter. Se filmen för att förstå vad konflikten handlar om och dela den för att d...
23/01/2017

Hamn4an konflikt med APM Terminals fortsätter. Se filmen för att förstå vad konflikten handlar om och dela den för att dina vänner också ska förstå. Framåt kamrater!

Du har hört om hamnstrejkerna och uppsägningshoten. En högaktuell film erbjuder nu en obekväm inblick i vad som egentligen händer i Nordens största container...

I den masshysteri som i folkmun kallas för mellandagsrea står vi och delar flygblad utanför H&M:s lokaler i Borås. Målet...
28/12/2016

I den masshysteri som i folkmun kallas för mellandagsrea står vi och delar flygblad utanför H&M:s lokaler i Borås. Målet är att konsumenter på jakt efter det ultimata klippet ska få sig en tankeställare.

Förra sommaren, i samband med kommunala AB Bostäders försäljning av 900 lägenheter till aktiebolaget Victoria Park AB, s...
28/08/2016

Förra sommaren, i samband med kommunala AB Bostäders försäljning av 900 lägenheter till aktiebolaget Victoria Park AB, skrev vi om Borås omvandling, om att det inte sägs så mycket om detaljerna kring detta eller helheten heller, och att politiker, kapitalister och andra "experter" sätter "samsyn" framför allt. Det tycker vi är minst sagt problematiskt. När vi senare anordnade en diskussionskväll på Orangeriet kom självaste Roland Andersson, AB Bostäders styrelseordförande, och spelade den mycket bekanta rollen "aningslös sosse", nu senast också upprepad av Partiets högsta höns Ulf Olsson. Att stora privata fastighetsbolag prioriterar profiten framför vaga förhoppningar om att "utveckla stadsdelen" och de "sociala boendefrågorna", som det hette då, förvånar väl vid det här laget bara sossarna. Men vi vill inte bara säga VAD VA DET VI SA?, det är dags att kolla närmare på den omvandling som pågår i Borås.

Fortsätta läsa mer här: https://radikaltendens.wordpress.com/2016/08/28/11-om-nagot-sa-kommer-det-formodligen-bara-bli-varre/

Ladda ner och skriv ut tendens11.pdf (68,6 kB) Förra sommaren, i samband med kommunala AB Bostäders försäljning av 900 lägenheter till aktiebolaget Victoria Park AB, skrev vi om Borås omvandling, o…

03/06/2016

Idag bjöd Marcus Nilsen, en alldeles äkta frihetsriddare som "hatar pacifister och republikaner", på det underhållande debattinlägget "S bör hålla rent på vänsterkanten" i Borås tidning. Efter att ha hyllat den alltså så hederliga och reko Mona Sahlin för sitt arbete med "Samordnaren mot våldsbejakande extremism", försöker Nilsen känga de lokala sossarna, inte för att de misslyckats hantera de alarmerande många jihadisterna som åker till Syrien, eller pyromanerna på högerkanten som hetsar varandra till allt grövre våld. Nej, sossarnas stora brist är att de inte gett sig på oss i Allt åt alla Borås! Eller ja, ungsossarna alltså. De råkar nämligen ha demonstrerat med oss. Tack och lov kan Nilsen komma till demokratins räddning och redogöra för sossarna vilka hemska våldsverkare vi är. Eller ja, inte direkt våran lokalgrupp, men Förbundet Allt åt alla pekas ju ut på Mona Sahlins hemsida så då spelar det faktiskt ingen roll vad vi gör eller står för. Att Samordnaren fick synnerligen hård kritik av sina egna experter bryr sig Nilsen såklart inte om, hans passion för demokratin är så stark att sådana detaljer inte kan beaktas.

Frågan är nu om sossar och andra på vänsterkanten förmår att ta upp Nilsens frihetslans och exkludera, tysta och stämpla oss extremister som sysslar med sådan demokratiundergrävande verksamhet som att demonstrera, dela ut flygblad, ordna föreläsningar och andra liknande våldsbejakande aktiviteter. Som den gången det blev rena upploppsstämningen när vi bjöd på saft och bullar. Särskilt avgörande är förstås hur vänstern förhåller sig till det här med att "ge utrymme till" oss eller om de inte borde stärka det demokratiska samhället genom att inskränka och likrikta det politiska samtalet, så som Nilsen modigt förespråkar, så att inga utanför det politiska etablissemanget får för sig något.

Visst går det att kombinera kamp och kreativt skapande! Vi i Allt åt Alla Borås tycker att det är hur kul som helst att ...
26/05/2016

Visst går det att kombinera kamp och kreativt skapande! Vi i Allt åt Alla Borås tycker att det är hur kul som helst att designa och skapa banderoller till olika event eller demonstrationer. Kom med och häng, diskutera och lär känna oss samtidigt som du låter kreativiteten flöda.

19/05/2016

Robin Hood hacker donates $11,000 stolen Bitcoin to help fight ISIS

För någon vecka sedan varslades 450 arbetare på Findus i Bjuv om uppsägning. Dennis Jernkrook, moderat från Borås, twitt...
14/04/2016

För någon vecka sedan varslades 450 arbetare på Findus i Bjuv om uppsägning. Dennis Jernkrook, moderat från Borås, twittrade då att det var "ett riktigt toppenbesked." Det betyder ju att hans färdigrätter blir några kronor billigare!

När Borås Tidning ville fråga Dennis om hans reaktion, ja, då hade moderaten inte tid att svara. Han ville hellre tentaplugga.

http://www.bt.se/boras/450-har-varslats-da-jublar-borasmoderat/

För ett par veckor sedan fick 450 anställa på Findus i Bjuv beskedet att de varslas. En mardröm? Inte enligt Boråsmoderaten Dennis Jernkrook. "Ett riktigt toppenbesked", twittrar han.

11/04/2016

Högst sannolikt bryter Byggnads strejk ut imorgon och platser i Borås berörs. Förutom en löneökning har krav på bland annat förbättrad arbetsmiljö (byggbranschen är den bransch med flest arbetsrelaterade dödsfall) och utvecklat huvudantreprenörsansvar (för att motverka social dumpning av löner och villkor) ställts. Naturligtvis anser arbetsköparna, som alltid, att strejken är "oansvarig" och försöker till och med lägga skulden för bostadsbristen på facket. Pressen lär bli hård mot byggarbetarna. Visa ditt stöd och uppmuntran!

I Borås är det följande platser som varslats:

Brämhultsvägen 50
Ellos (Box 961)
Kv Kantaten (Symfonigatan 6)
Pallas (Lilla Brogatan 6)

https://www.facebook.com/Byggnads/posts/10154241928586055?comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22O%22%7D

God Jul, kamrater!För någon vecka sedan var vi ute i julruschens Borås och delade ut följande flygblad med ord som manar...
25/12/2015

God Jul, kamrater!

För någon vecka sedan var vi ute i julruschens Borås och delade ut följande flygblad med ord som manar till kamp och organisering.
Det brukar sägas att julen är en gemeskapens högtid men vår dröm är en hel värld i gemenskap under årets alla dagar och i alla tider.

13/12/2015
05/12/2015

Hyresrättskollen är sidan för dig som bor i hyresrätt.
Sidan sprider kunskap och för samman hyresgäster som är frustrerade över planerade hyreshöjningar eller uteblivet underhåll.
Där finns också en lista över organisationer som på olika sätt driver frågor för oss som bor i hyresrätter.

Gilla deras sida här på facebook och gå in på hyresrattskollen.se och mata in data om ditt boende!

För allas rätt till ett bra boende!

Hyresrätts­kollen är sidan som hjälper dig hitta information om hyresläget i din stadsdel, din stad eller i hela landet.

Adress

Borås

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Allt åt alla Borås postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela