22/02/2017
Idag har Boråsvänstern skickat in en motion till kommunfullmäktige om FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Visst är Borås bra på tillgänglighet, men vi kan bli bättre. Så här ser motionen ut:
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Borås Stad har vid flera tillfällen prisats och uppmärksammats för sitt tillgänglighetsarbete. Även Borås Stads Vision 2025 pekar på vikten av att vår stad ska vara inkluderande. Det finns alltså en god grund att bygga på, men fortfarande finns det mycket att göra för att främja jämlika villkor för alla boråsare oavsett funktionalitet.
Den 14 januari 2009 trädde FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning i kraft i Sverige. Det innebär ett juridiskt ansvar för offentliga myndigheter, däribland kommuner, att förverkliga konventionens intentioner. Trots att Sverige och Borås har arbetat en hel del med tillgänglighet så är det ett faktum att personer med funktionsnedsättning har tuffare förutsättningar i skola och på arbetsmarknad, vilket leder till sämre ekonomisk och social status. Ohälsotalen är väsentligt högre i gruppen personer med funktionsnedsättning.
I Botkyrka kommun har en handbok kopplad till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning för förtroendevalda och anställda i kommunen tagits fram. För att vidareutveckla Borås lyckade arbete med tillgänglighet och för att försäkra sig om att rättigheter för personer med funktionsnedsättning beaktas i samtliga förvaltningar borde en liknande handbok tas fram i vår kommun.
Med hänvisning till ovanstående föreslår Vänsterpartiet
• Att en handbok kopplad till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning för förtroendevalda och anställda i Borås Stad tas fram