08/01/2026
God fortsättning på 2026!
Vi startar året med att besvara inbjudan från den nationella samordnaren av sk. frivillig återvandring med följande uttalande;
Gällande besök i Bollebygd av den nationella samordnaren för återvandring
Vänsterpartiet Bollebygd motsätter sig starkt beslutet att bjuda in den nationella samordnaren för en dialog och medhjälp gällande regeringens beslut kring frivillig återvandring för människor från andra länder.
Vi vill att de undersköterskor, lärare, pizzabagare, läkare, tandläkare, busschaufförer, taxiförare med flera som bor och verkar i Bollebygd, med ett annat ursprung än svenskt, skall vara kvar här, då vi dels har ett stort behov av arbetskraften för att upprätthålla välfärden, men främst av allt av medmänskliga skäl vill vi inte ha någon hetsjakt på någon i vårt samhälle.
Många av dessa människor bidrar idag starkt till samhället med mångkultur som främjar oliktänkande, och medför ett utvecklande samhälle med förståelse för andra. Vi har inte råd att avvara några medborgare om välfärden skall upprätthållas. Vi borde tvärtom tacka för att vi har det utvecklade samhälle som landet idag består av mot bakgrund av att människor valt att stanna i Sverige och bygga sig en framtid.
Regeringen borde rikta sina resurser på att få människor att vilja bo i landet och att vi i småkommuner ges möjlighet att rekrytera till välfärden, i stället för att slå sönder den genom att uppmana människor till att flytta härifrån!
Vi i Vänsterpartiet välkomnar alla som vill bo, arbeta, och bygga framtidens Bollebygd oavsett bakgrund eller ursprung då mångkultur och oliktänkande är grunden för ett starkt sammanhållet och inkluderande samhälle - alla människor utgör en ovärderlig resurs!
Trots att vi är ett av de fyra partier som ingår i den styrande majoriteten i Bollebygd, tackar Vänsterpartiet NEJ till regeringens förslag och vi motsätter oss den inbjudan som nu gått ut från kommunen till den nationella samordnaren om ett möte i februari 2026.
Vi kommer därför inte att delta i detta skamliga möte.
För Vänsterpartiet Bollebygds styrelse genom ordförande,
Tomas Ridell