Livet på gamla Ekeby Gård

Livet på gamla Ekeby Gård Gamla Ekeby Gård i Bergshammar är idag hyresrätter, några av oss som bor här älskar att odla, pyssla och ta tillvara på gårdens historia och charm.

Sidan tar en paus på obestämd tid. Detta då det är en hel del annat som tar upp oerhört mycket tid. På återseende 🥰
26/10/2020

Sidan tar en paus på obestämd tid. Detta då det är en hel del annat som tar upp oerhört mycket tid. På återseende 🥰

Soluppgång över S:t Kungsladugården och Kilakastalen imorse 😍
20/10/2020

Soluppgång över S:t Kungsladugården och Kilakastalen imorse 😍

När man kikar i frysen och inser att vi nu har drygt 18 liter kantareller där. Ooops? 🤷‍♀️
15/10/2020

När man kikar i frysen och inser att vi nu har drygt 18 liter kantareller där. Ooops? 🤷‍♀️

I jakten på skogens guld stötte jag också på en hel del annat. Lämningar, i alla möjliga olika slag. Några har lantmäter...
12/10/2020

I jakten på skogens guld stötte jag också på en hel del annat. Lämningar, i alla möjliga olika slag. Några har lantmäteriet varit och undersökt, likaså är det band markerade med "Kulturmiljö". Mina tankar går dock fortfarande i just det faktum att på två ställen i en av skogarna finns tydliga lämningar från järnålder, bland annat något som liknar en borg. Finns endast en plats som är undersökt och registrerad som fornlämning. 🤔
Nåja, att skogarna kring Nyköping bär på en enorm historia är tydligt. En bit bort ligger den så kallade Kilakastalen och en gravplats från järnåldern. Så det vore ju rätt, självklart, att det funnits en större bosättning i närheten av detta. Hobbyarkeologen/historikern Evelina är i farten igen 🤷‍♀️🙈

Dagens skörd. Skogarna levererar 😍 Vad gör du helst med dina kantareller, i matväg alltså?
12/10/2020

Dagens skörd. Skogarna levererar 😍 Vad gör du helst med dina kantareller, i matväg alltså?

Mitt emot gården, rakt över Riksettan, har vi en mindre skog. Har tänkt varje gång när jag varit där kring varför man in...
09/10/2020

Mitt emot gården, rakt över Riksettan, har vi en mindre skog. Har tänkt varje gång när jag varit där kring varför man inte undersökt eller gjort utgrävningar där, då det är så tydligt, även för en lekman som jag, att se att det är någon form av stor lämning där. Så jag undersökte saken och jodå, år 1984 var man där och undersökte platsen, en så kallad stensättning. Oklart vilken tidsepok det handlar om, men verkar vara en hel del järnålderslämningar så det är mycket möjligt att det är från den tiden. Vore kul att få veta ännu mer dock 🥰

3 timmar i skogen blev 4 liter svamp 😍
07/10/2020

3 timmar i skogen blev 4 liter svamp 😍

Oj oj oj vad inaktivt det varit här. Mycket annat som pågår. Nytt jobb bland annat 🥰 Har en del planer och idéer också s...
06/10/2020

Oj oj oj vad inaktivt det varit här. Mycket annat som pågår. Nytt jobb bland annat 🥰 Har en del planer och idéer också som jag filar lite på, mer om detta längre fram. Men framförallt...NU kan man börja planera för årets julby här hemma (jodå, noggrann planering varje år) 🎅 och mitt i detta så kommer det som numera är barnens favorit(förutom julen då) nämligen Halloween. Full rulle!

Hur är det med min egen historia då? Jo, den är rätt spännande, tycker jag. På min mammas sida är vi samer. På de här ga...
30/09/2020

Hur är det med min egen historia då? Jo, den är rätt spännande, tycker jag. På min mammas sida är vi samer. På de här gamla fotona ser ni min mammas mormor, Ingrid Linnéa, som en centrerad figur. På Ingrid Linnéa kan man se de samiska dragen, tycker i alla fall jag. Jag tycker också att man får lära sig alldeles för lite om samerna i skolan. Det förtryck man utsattes för, blev mätt och fotad(naken), skallar som togs från samernas gravplatser(gravskändning) och skickades till Nordiska Museet i Stockholm i "forskningssyfte". De samiska barnen som tvingades prata svenska istället för samiska. Det är bara alldeles nyligen som samerna fick tillbaka skallarna och kunde ge de en värdig, samisk, begravning.
Mitt samiska påbrå är jag stolt över och jag försöker lära mig och min omgivning allt om samernas historia.

Nu finns filmen från undersökningen på gården äntligen att se 😍
29/09/2020

Nu finns filmen från undersökningen på gården äntligen att se 😍

Vem/vilka är det som hemsöker Ekeby Gård? En kväll i Augusti begav vi oss till en hemsökt gård i Södermanland där vi spenderade natten. Vi fångar bla Elektro...

Cellfängelset i Nyköping. Fler såna här fängelser byggdes runtom i Sverige under 1800-talet. På 50-talet var detta ett u...
29/09/2020

Cellfängelset i Nyköping. Fler såna här fängelser byggdes runtom i Sverige under 1800-talet. På 50-talet var detta ett ungdomsfängelse och drevs så fram till 1985. Idag är det bostäder i byggnaden. Skulle vara häftigt att se hur det ser ut inomhus idag. Fängelset i Västervik är nästan identiskt med detta och där har de behållit cellerna och dess "charm".

Ännu ett foto från  Husknuten på mangårdsbyggnaden och visst ser det ut som om man håller på att måla fasaden där?
26/09/2020

Ännu ett foto från Husknuten på mangårdsbyggnaden och visst ser det ut som om man håller på att måla fasaden där?

Adress

Nyköpingsvägen 64
Bergshammar
61195

Telefon

+46769273360

Webbplats

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Livet på gamla Ekeby Gård postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Organisationen

Skicka ett meddelande till Livet på gamla Ekeby Gård:

Dela